Hingstval till ridponnysto!

Habina

Trådstartare
Nu börjar jag bli riktigt snurrig här. :crazy: Har blivit erbjuden att ta föl efter en bekants ridponnysto, och först var hingstvalet självklart, men sedan började jag vackla lite och nu vet jag inte alls. HJÄLP!

Stoet är e. Nawarro R 1096 (DR) 420109678, ue. Emin ox VZAP-AV-1029. Hon har fått följande kritik:

"Ordinär ridponnytyp. Lågt ansatt hals, hög manke, kort kors, djup bål. Välbenad från sidan. Instabil i hasen, nystar. Lediga vägvinnande rörelser."

Först var jag helt säker på att jag ville använda Vitluvens Curbitz, då han har mycket arabblod och jag bara hört gott om hans exteriör och gångarter. Sedan tog jag mig i kragen och gick igenom alla ridponnyhingstar, och sållade bort alla hingstar som stod för långt bort (och betäckte naturligt), hade dålig hals eller dålig benexteriör. Då blev det (förutom Curbitz) fyra hingstar kvar:

EG Pauli (känns lite osäkert då han är unghingst), Minotauros (är ju hoppinriktad), Verdi (också unghingst) samt Verona's Bo-Gi (känns som han fått för många föl för min smak).

Sedan började jag fundera på om jag verkligen valt rätt kriterier för att sålla bort hingstar, och nu vet jag inte alls vad jag skall välja. Usch vad svårt det blev när det plötsligt var MIN fölunge som skulle tillverkas!

Önskemålet är en ridponny för alla disciplinerna, men främst distansritt, därav mitt intresse för mycket arabinslag. När det gäller distansritt är det viktigt med bra gångarter och benexteriör, men jag tackar ju inte nej till en häst som hoppar bra också!

Det vore även bra om fölet får en intressant härstamning att avla vidare på, om det blir ett bra sto. Avel vill jag ju syssla med i framtiden!

Kan förresten tillägga att jag kontaktat några som har avkommor efter Curbitz och alla verkar bara ha gott att säga om deras temperament. Vilket är ju det allra viktigaste. Samtidigt har han ju inte fått så många avkommor så man egentligen kan säga något.

Nej, nu slutar jag svamla och så kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig att resonera fram till något. :bow:

Sv: Hingstval till ridponnysto!

bara en fundering, varför väljer du bort unghingstar?

Om du inte vill ha en unghingst kanske du ska titta på Leuns Velds Elegant RP 135, han har flertalet avkommor som tävlar Internationellt Bl.a för Franska och Holländska landslaget, han har hopp kapacitet, fantastiska gångarter, tävlat själv i både hoppning och dressyr. Framförallt han är en "riktig" ridponny! EG Pauli är annars en otroligt ridbar och trevlig individ som också är en "riktig" ridponny avlad i generationer utan några otrevliga överaskningar som kan "poppa" upp i stammen!

HalyBailey skrev:
bara en fundering, varför väljer du bort unghingstar?

Jag "väljer inte bort" unghingstarna, eftersom två av fem av dem jag funderar på är unghingstar... Men de känns osäkra, eftersom jag inte vet vad stoet nedärver, och det vet man ju inte med unghingstar heller. Hingstar som Bo-Gi, Minotauros och Curbitz har ju äldre avkommor, så man vet lite mer vad de lämnar.

De enda jag hittills väljer bort är ju de som står för långt bort, har dålig benställning eller dålig halsansättning. Men det kanske också är fel? :crazy: :confused:

Rodde skrev:
Om du inte vill ha en unghingst kanske du ska titta på Leuns Velds Elegant RP 135

Han sorterades bort eftersom han är tät fram och hjulig. Låter inte som en bra benexteriör. :crazy:

Rodde skrev:
"riktig" ridponny avlad i generationer utan några otrevliga överaskningar som kan "poppa" upp i stammen!

Kan du förtydliga vad du menar med detta? Är det någon utav hingstarna jag funderar på som kan "poppa"? :bow:

Ja naturligtvis alla med halvblod i, förr eller senare hoppar ett halvblod upp.... det spelar ju ingen roll vilken storlek hingsten har om han har halvblod i sig slår det förr eller senare igenom.
Vi är det enda av de större ridponnyavlande länderna i Europa som använder halvblod, det gör inte t.ex holland eller Tyskland i den utsträckning som vi gör här! Därför är det bra att använda välkonsoliderade hingstar då blir risken mindre att man får otrevliga överaskningar, annars är det ingalunda något större fel på de hingstar du nämnde!
När det gäller Elegant har han inga exteriör poäng i Sverige p.g.a sin ålder men jag kan lova att de avkommor han har är mycket bra, han har inga fel på sin benställning!

Rodde skrev:
Ja naturligtvis alla med halvblod i, förr eller senare hoppar ett halvblod upp.... det spelar ju ingen roll vilken storlek hingsten har om han har halvblod i sig slår det förr eller senare igenom.

Okej, så då faller Verdi och Minotauros bort, tre kvar. :angel:

Rodde skrev:
När det gäller Elegant har han inga exteriör poäng i Sverige p.g.a sin ålder men jag kan lova att de avkommor han har är mycket bra, han har inga fel på sin benställning!

Nej, han har inga exteriörpoäng, men han har exteriörkritik och där står det att han är tät fram och hjulig. Inget för distansritt. :(

Möjligt, men min dotter har tävlat honom upp i FEI och han har mycket bra gångarter och bra exteriör, inte kan man med ögat se att han är trång?? Min erfarenhet är att domarna ser lite olika saker inte nödvändigtvis samma alla gånger.
Men om du vill ha distans varför inte ta en av dem som har mycket arab i sig Typ Curbitz!

Rodde skrev:
Men om du vill ha distans varför inte ta en av dem som har mycket arab i sig Typ Curbitz!

Jo, det var ju det jag tänkte från början, men sedan började jag vackla i mitt beslut. Känns ju bättre om det är förankrat lite mer bland "de som kan". Med Curbitz till pappa får fölet totalt 75 % arabinslag. :d

Nåja, funderar vidare och kikar lite på statistik och så... Tack för alla kommentarer! :bow:

Habina skrev:
Jo, det var ju det jag tänkte från början, men sedan började jag vackla i mitt beslut. Känns ju bättre om det är förankrat lite mer bland "de som kan". Med Curbitz till pappa får fölet totalt 75 % arabinslag. :d

Nåja, funderar vidare och kikar lite på statistik och så... Tack för alla kommentarer! :bow:

Hej !!!

Det här stoet har ju en måttligt bra exteriör. Du behöver förstärka med en hingst som har bra front, bra rygg, kors och korrekta ben. Sen när det gäller ridponny vill man ju alltid ha bra prestationsegenskaper och god ridbarhet.

När man ser det så här är troligtvis ditt föreslagna val av EG Pauli ett bra alternativ. Pauli har ett mycket bra "fundament" och en fin front och korrekta ben. Hingsten är ung men har en prestationshärstamning som är mycket stark. Power Boy hingstlinjen har lämnat väldigt mycket i sporten och på hans möderne har han dels ett elitsto som är otroligt förvärvningssäker och en morfar som är Derano B. Derano B ligger bakom tysklands främsta prestationshingstlinje, och Power Boy tillhör en av tysklands i särklass starkaste prestationsförvärvare.
Tyska sportponnyer i alla grenar har ofta namn som Börjar på D eller P, de är alla ättlingar i dessa två hingstlinjer.
EM guldmedaljörerna i Fälttävlan och Dressyr i sommras hade bägge namn som började med D. Dressyr - Deinhard, Fälttävlan- Desperado.

En annan hingst som har motsvarande kvaliteer är hingsten Jarno, han blev i våras kasserad för avel pga lägesfel på testiklarna. Troligt är att han blev något "hastigt" veterinärundersökt och han kommer att visas om igen i vår och tämligen troligt är att han går i avel 2006Jarno har liksom Pauli ett mycket bra "fundament" och en fin front och korrekta ben. Hingsten är ung men har en prestationshärstamning--han har såväl mödernet som fädernet på samma sätt som Pauli i mycket prestationsstarka släkter och goda individer.

En tredje är förstås Veronas BoGi, visserligen mycket använd och kan uppfattas som man får en dussinvara--men vad skadar det om många har bra hästar, det viktiga för dig är att även du får en.
BoGis starka sidor är just en mycket korrekt exteriör, fin front och fundament och korrekta ben. Vi vet att BoGi även ärver ner sina exteriöra företräden, däremot kommer han inte ur lika prestationssäkra härstamningar som Jarno och Pauli gör.

Ridponnyhingstarna har utvecklats mycket i Sverige under de senaste fem åren, för varje år får vi bara bättre och bättre hingstar. I princip kan du använda vilken du vill och få ett resultat som du säkert blir nöjd med--

Du har så pass mycket Arab i stoet så att du behöver nog inte tänka så mycket på att hålla det uppe-- Av de tre nämnda hingstarna är det Pauli som har mest arabblod och då från mycket prestationsstarka Araber. De andra två har mer Engelskt fullblod än arabiskt, men även dessa två för lite Arabblod.

Just nu är det som mörkast, men snart så kommer våren och i slutet av mars, början av april börjar avelsåret på nytt med hingstpremieringat. Till årets premieringar kommer säkert flera nya hingstar att visa upp sig och försöka få en biljett till Svensk ridponnyavel.

peråke

Hur hög är ditt sto? Tänkte på EG Pauli så är han över ponnymått. Eftersom han är ung vet man ju inte vad han nedärver storleksmässigt.

peråke skrev:
Du har så pass mycket Arab i stoet så att du behöver nog inte tänka så mycket på att hålla det uppe-- Av de tre nämnda hingstarna är det Pauli som har mest arabblod och då från mycket prestationsstarka Araber. De andra två har mer Engelskt fullblod än arabiskt, men även dessa två för lite Arabblod.

Tack för mycket intressanta kommentarer. Det blir bara mer och mer att fundera på. :crazy: :D

När det gäller arab, så har stoet cirka 60 % arab i sig, vilket i distanssammanhang blir för lite. Å andra sidan vill jag ju ha en häst som även kan användas i hoppning, dressyr och fälttävlan, så kanske skall man inte stirra sig blind på arabblodet?

Har inte Curbitz den front som behövs till detta sto? Eller är han för osäker prestationsmässigt?

Birke skrev:
Hur hög är ditt sto? Tänkte på EG Pauli så är han över ponnymått. Eftersom han är ung vet man ju inte vad han nedärver storleksmässigt.

Stoet är inmätt 146,1 cm. Hon har lämnat ett gränsfall (slutmäts nästa år) med en NF-hingst på 141 cm, så visst finns det risk för större hästar.

Å ena sidan gör det inte mig något om hästen blir 152 cm. Jag får ju ändå inte tävla den bland ponnyer efter att den är sex år, och i distansritt spelar mankhöjden ingen roll, så länge ekipaget är harmoniskt.

Å andra sidan, om jag skulle bli tvungen att sälja hästen, så blir det svårare om den är överhöjdare.... Jag hoppas och tror att det aldrig skall hända, men framtiden vet man ju ingenting om.

Eg Pauli har sina helsystrar under ponnymått, han har inga stora hästar bakom sig och torde inte förärva sig större än han är, han är en relativt väl konsoliderad ridponny. Per Åke vet mer om detta!

Rodde skrev:
Eg Pauli har sina helsystrar under ponnymått, han har inga stora hästar bakom sig och torde inte förärva sig större än han är, han är en relativt väl konsoliderad ridponny. Per Åke vet mer om detta!

Ja det här med ridponny och mankhöjder är besynnerligt.

När det gäller vad en korsning ärver ner sig, så ärver dom inte ner sin egen mankhöjd, utan de anlag som dom för.

Har man en ridponnyhingst som i sin härstamning för allt mellan B-ponny och 165 cm hästar, men kanske själv är 142 cm i mankhöjd.
Så kommer denna hingst att kunna ärva ner sig som om han var allt emellan en b- ponny till som om han var ett halvblod.

En hingst som Pauli, i hans härstamning finns vare sig speciellt små ponny och inte heller speciellt stora hästar.

Det aktuella stoet Arabkorsningen, hon är säkert i sig själv möjlig att ärva ner sig antingen som en mindre ponny eller som en arabhöjd. När hon betäcktes med en NF hingst och lämnade en avkomma som blev större än henne själv--ärvde hon antagligen ner sig med sin arabhöjd.
Skulle man göra om betäckningen skulle hon kunna föda ett helsyskon som bliv liten c- ponny.

Skulle hon betäckas med en så här stor ridponnyhingst som Pauli så tror jag att avkomman skulle kunna bli allt ifrån en C-ponny till en dryga 150 cm häst.

peråke

Apropå mankhöjder, om man tittar till statistiken och ser på de hästar som är framstående i världseliten i distans så ligger många på runt 153- max 157 cm. Många, tex fransoserna brukar resonera att det är en lagom höjd - inte för liten (så den hänger med hihi) och inte för stor, det anses ofta inte vara hållbart i längden i distansritt.

Är det inte lite lättare att köpa en färdig häst, då kan du välja den själv ;)

Habina skrev:
När det gäller arab, så har stoet cirka 60 % arab i sig, vilket i distanssammanhang blir för lite.

Finns flera framstående distanshästar som är halvaraber (50% arab alltså, inte så sällan med fullblod på andra halvan - dvs anglos) inte araber alls eller...i värsta fall..totalt okända :crazy:

neywaz skrev:
Är det inte lite lättare att köpa en färdig häst, då kan du välja den själv ;)

Jo, det är klart det är lättare. Men det är inte lika roligt... :angel: :banana: :rofl:

Någon från Mälardalen som vill samåka till hingstpremieringen? Jag behöver ta mig dit känner jag... Har INTE bestämt hingst än. :crazy:

Rodde skrev:
Vi är det enda av de större ridponnyavlande länderna i Europa som använder halvblod, det gör inte t.ex holland eller Tyskland i den utsträckning som vi gör här!
Nog tycker jag det ser ut som att i alla fall en hel del av de tyska ridponnyerna har halvblod rel. nära i sin stam, och om inte halvblod, så hannoveraner eller trakhener. Ett antal av de tyskfödda ridponnyhingstarna i Sverige har halvblod/hann/trak i tredje el. fjärde led.

Jag är inte så insatt i ridponnyfolkets negativa syn på halvblod i stammen, men jag undrar, om det bara är mankhöjden, är man inte alls rädd för att inslaget av fullblod höjer manköjden på samma sätt, att det "poppar" ut en stor avkomma när det finns tex. en stor fullblodshingst i stammen?

Till Habina:
Jag har sett Curbitz, han är rel. trång fram i bröstet. Jag har sett ett fåtal avkommor efter honom och de har inte varit trånga fram utan haft en bra bredd av vad jag har sett. Har i ärlighetens namn inte tittat så väldigt noga.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 639
Senast: Jealle
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 182
Senast: Behati
·
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 768
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka