Hingstval till hoppsto (skolarbete)

Sv: Hingstval till hoppsto (skolarbete)

Citat:
Och vad gäller Cardento så ÄR han stor och älgig, typisk Capitol-hingst, och hittills har de avkommor jag sett också varit väldigt stora.

Har sett en hel del avkommor ute på tävlingar och de flesta har varit ganska små (!) Tror aldrig jag sett en stor (öven 170) cardento avkomma.
De jag sett har gått väldigt bra överlag och ser lättridna ut med bra galopp o fin typ.

Ta tex den som godkändes i år (Cyklon hette den va?) inte speciellt stor alls och lätt i typen.

Splittan skrev:
Jag får väll sticka ut och säga att jag har sett lite tyngre avkommer från Feliciano, vissa är både stora och tunga.
Har faktiskt inte sett en enda som faller mig i smaken, lite synd då jag faktisk tycker om Feliciano.
Våre kul att se de modellerna ni har sett!

Jag har haft några Feliciano avkommor i min närhet (och de jag har sett har också varit lite tunga)

allihopa var däremot enormt okomplicerade (i hoppningen) och ffa. lättridna på hinder!

Ja jag har också sett avkommor i varierande storlek efter QE...de kan variera ganska mkt faktiskt. :)

Nja jag tycker nog inte att Iowa,Magini och Artist är mindre än QE...skulle vilja ha dem till "jämnstora".Åtminstone av intrycket jag fått av att titta på såväl uppsutten ridning som i boxen.Men att han är lite och nätt behöver ju för den sakens skull inte vara negativt....han har en del stort bakom sej. ;)

Ja franskt och franskt...det var ju en tjej som jobbade i frankrike som utbildade franska hästar som ifrågasatte ryktet om de franska hästarnas dåliga munnar och påstod att det nog mer hade med de dåliga franska ryttarna att göra.Hm jag kan inte minnas att Quidam de Revel skulle vara tjafsig i munnen...(?)

Maloubet ful....tja jag tycker han har sin charm. :smirk: Jag gillar honom OCH hans stam annars skulle jag inte invänta föl efter honom till nästa år.Jag har precis nekat en dansk köpare som ville köpa mitt sto dräktigt med Maloubet för en ganska saftig summa... ;) :angel:

crazy skrev:
Nja jag tycker nog inte att Iowa,Magini och Artist är mindre än QE...skulle vilja ha dem till "jämnstora".Åtminstone av intrycket jag fått av att titta på såväl uppsutten ridning som i boxen.Men att han är lite och nätt behöver ju för den sakens skull inte vara negativt....han har en del stort bakom sej. ;)

Du behöver glasögon.... :crazy:

Artist är faktiskt rätt mycket mindre än QE. Såg honom förra året då han betäckte mitt sto, och även om han är inmätt till 161 cm så har han hög manke nu för tiden ;)

vem är denna Stakkato?? aldrig hört talas om honom! :)

Ha,ha ja jag har bara sett Artist och Iowa på film...så visst kan jag ha fel.

Men när jag såg QE live så tyckte jag allt att han var bra liten.Mitt sv/vita skäcksto var nog knappa 163 cm hög...men tom hon såg riktigt stor ut jämförelsevis med QE.Hon var ju maffigare än ädla QE och det gör ju en del också.Men hade någon bett mej gissa storleken-ALDRIG-att jag hade gissat ens i närheten på 165 cm!

Glömde...har inte sett Magini live heller.

Quidam de Revel var inte särskilt bra i munnen. Åtminstone om man såg honom under Herve Godignon-det var väääldigt tjafsigt.... Jag har en fyraåring efter QE, hon är väl sådär i munnen. Men mamman var inte så kul hon heller. Eve des Etisses e Quidam har också mkt tråkig mun enligt sin ryttare Hubert Bourdy. Likaså fick båda hingstarna, e. QE, i årets bruksprov kritik för sina munnar.
Om Maloubet brås på sin far så är nog inte han heller så fin i munnen.

Nja Maloubet hade ju knappast fått sina höga siffror under ryttare om han inte vore fin att rida tycker jag.Synd att jag inte såg 5 årschampionatet som han vann.

Jag kan inte minnas att det stod något negativt om Maloubets mun.Dessutom stod det att han var "avspänd"...vilket jag undrar om Baloubet någonsin varit.

Maloubet fick 9 för teknik och 10 för temperamentet i hoppning.Inte ger man 10 för temperamentet om de har tjafsig munnar (?)

Han mamma har ju väldigt hög ridbarhet och tävlade ju också på högst nivå....och övetogs senare av en juniorryttare utan problem.

Såg Quidam under den danske ryttaren...då såg han ut att gå fint och inget direkt tjafs med munnen.Jag noterade då att han reds med väldigt mjuka händer.Tyglarna var inte så mkt mer ihopplockade än att han precis hade lagom kontakt med munnen.Kanske ryttaren har stor betydelse?

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka