Hingstval till hoppsto (skolarbete)

Zuzzi

Trådstartare
Har ett skolarbete och med det behöver jag eran hjälp ;) fallet är att vi ska välja ett sto, betäcka det med en hingst, förklara varför och bla bla bla :p

har valt en hingst sedan förut men känner att det inte känns så rätt längre, hingstvalet var då Maloubet

Stoet är ett belgiskt varmblod f.1991, 171 cm och tävlad upp till 1,25 när ridskolan har ägt henne, har förmodlingen gått högre innan hon kom till Sverige och är mycket hoppglad, hon är högt utbildad i dressyr men har väl inga direkt supergångarter. Hög kapacitet inom hoppningen.

stamtavla

tar gärna emot tips på hingstar, "fölet" ska inriktas på hoppning

Sv: Hingstval till hoppsto (skolarbete)

Jag skulle försöka hitta en hingst som har Cor De la bryee, Landgraf, Ramiro eller någon annan av de stora hopphingstarna nära i stamtavlan.
Maloubet skulle jag inte välja pga hans dålig exteriör. Visst han hoppar hus men jag vill se mer korrekta hästar.

Jag antar att ni måste välja någon som står på sperma i Sverige.
Så varför inte Ragazzo, Quite Easy (lite tråkig kanske?), Escudo I (ganska liten och kan passa en stort sto ganska bra) , Goldwing (e. Goldfever) han har mycket trevlig exteriör.
Ja det var några exempel. Lycka till och vilken rolig skoluppgift.

Joho men det tog tid att skriva :D var tvungen att kolla på lite hingstar.

Jag skulle välja Cardento, då får man en häst som kan hoppa hus, rör sig bra, bra extriör och ett fantastiskt psyke.

Men Cardento är också ganska "stor och älgig" och kanske inte så attraktiv för alla? Kanske inte är så bra på ett så stort sto?

Hur ser hon ut i typen? Långa ben och kort rygg? Lång rygg? Halsansättning?

Eftersom vi inte vet så mycket om stoet så kanske man kan föreslå någon som generellt sätt är en förädlare, lämnar avkommor av bra typ och med vettig gång...

Hon har ju en stam som är helt fri från de tyska "stora" hingstarna vilket gör att det är helt fritt fram! :)

Mina förslag:

Lasandos
Landor S
Casir Ask
Carano

alt Stakkato eller Stakkatoavkomma. Men det beror på hur hon ser ut typmässigt och hur hon hoppar.

/C

Senast ändrad:

Cardento har en 9:a på typen och om man läser om honom så står det att han förädlar typen. Men det är ju som sagt var svårt när vi inte vet hur stoet ser ut :)

Frågan är vem det är som anser att han förädlar? Är det Flyinge själva som skrivit det så är det ju reklam!

Eftersom du hittills bara fått förslag på utlandsfödda hingstar föreslår jag Feliciano!

Elit, svår internationell hoppning liksom sina föräldrar och helsyster liksom flera av sina avkommor! God exteriör och hoppförmåga, godkända gångarter (kanske med undantag för traven) känd för att ge samarbetsvilliga avkommor som är vettiga i skallen! Han kan kanske upplevas som en aningen tung, men själv har jag inte sett en endaste tung avkomma till honom oavsett möderne!

Kan hålla med Görel om Feliciano. Har tidigare varit lite avig mot honom som avelshingst men under året så har jag sett så många avkommor till honom jag gillat att jag måste ändra mig. :) Gillar dem jag sett skarpt!!

Och vad gäller Cardento så ÄR han stor och älgig, typisk Capitol-hingst, och hittills har de avkommor jag sett också varit väldigt stora.

Att de sen kan hoppa är en annan sak, men då vill jag veta lite vilket sto vi pratar om att betäcka.

Många av de hingstar som är framgångsrika i Tyskland (tex Capitol-avkommorna) så rids de av majoriteten långa tyska killar. I Sverige är ju majoriteten av ryttarna mindre tjejer - och jag tycker faktiskt vi bör avla lite med tanke på det. Nu har jag fått hjärnsläpp men tex Helenas stora skimmel, och problemen Malin hade med hennes stora skimmel. Har man ett litet kvickt sto med kortare rygg kanske det vore perfekt med Cardento, men har man ett stort sto av samma modell så skulle jag hellre lägga på en Stakkato-hingst - alltså en hingst som är av lite kompaktare modell med mer elasticitet.

Men nu svammlar jag lite. Har inget emot Cardento eller den typen av hästar, men i lagom måtta och till rätt ryttare!

Vad lustigt för de flesta avkommor jag sett med Cardento har varit väldigt nätta men det beror ju på vad man har sett och som sagt hur mamman ser ut.
Feliciano är väl ett jättebra val.

Nej vi får även använda hingstar på fryst :)

tack till alla som har svarat :bow:

slänger in två bilder på henne från nu i sommar, har tyvärr ingen endast uppställd bild på henne

från sidan

hopp

Jag har kollat in många Felicianohästar de senaste åren ;) Och är förtås väldigt förtjust i det jag sett, annars kulle jag inte betäckt mitt eget sto med honom :D

Jag tror du var rätt på idén från början.

Maloubet har 87886 exteriört, egentligen inte alls långt ifrån Quite Easy exteriört bara för att ta ett exempel.(Quite Easy 88778).Han har en enorm hoppförmåga OCH ridbarhet.

Dessutom är det mkt inslag av ädelt blod...framför allt det jag själv anser är speciellt värdefullt dvs angloarabblodet.Ju noggrannare man går igenom hans möderne-ju mer imponerad blir man!

Jag har själv valt honom i år eftersom det blir en väldigt spännande kombination av linjerna med mitt sto.

crazy skrev:
Maloubet har 87886 exteriört, egentligen inte alls långt ifrån Quite Easy exteriört bara för att ta ett exempel.(Quite Easy 88778).Han har en enorm hoppförmåga OCH ridbarhet.

Men med tanke på att QE har dokumenterat bra avkommor så kanske han är ett säkrare kort och lättare att motivera.

Jag själv är mycket förväntasfull över hur Maloubets första årgång kommer att gå. Jag gillar också hans stam men han ser ut lite som.... ja jag vet inte. QE är iofs ingen favorit heller men hans stam och hans avkommor räcker för att göra honom lite intressant.

/Jfrelin
*glad över att äga en valack så jag slipper fundera på hingstval :D *

Ja med QE så finns det ju dokumenterat vad han ger. :)

Däremot är jag övertygad om att Maloubet med sitt starka möderne, kommer att visa sej vara förmodligen lika bra.Precis som QE så kommer Maloubet ur en stark mödernelinje.Bra blod förnekar sej sällan. ;)

Enda nackdelen med QE så vitt jag kan se...vore om hans dumma mun går i arv-gör den det?Han ser så tjafsig ut...måste vara irriterande att rida när han håller på sådär. :confused:

Annars har QE en underbar elastik...om än när det gäller storleken...att jag fortfarande hävdar att han måste haft platådojjor när de mätte honom. :D :rofl:

Hon har tävlat upp till 130 :p

Jag får väll sticka ut och säga att jag har sett lite tyngre avkommer från Feliciano, vissa är både stora och tunga.
Har faktiskt inte sett en enda som faller mig i smaken, lite synd då jag faktisk tycker om Feliciano.
Våre kul att se de modellerna ni har sett!

Mitt sto är en nätt dam med hälften fullblod i sig, så jag hoppas att jag får en fölis av nättare modell ;)

Jag har varit ute mycket på tävlingar på sistone, det är där jag sett hans avkommor! Har du också gjort det, eller har du sett såna som inte tävlas?

crazy skrev:
Ja med QE så finns det ju dokumenterat vad han ger. :)

Däremot är jag övertygad om att Maloubet med sitt starka möderne, kommer att visa sej vara förmodligen lika bra.Precis som QE så kommer Maloubet ur en stark mödernelinje.Bra blod förnekar sej sällan. ;)

Får väl hoppas att de avkommarnas farfars humör inte slår igenom då skulle jag inte vilja ha en sådan ens i min närhet.

Exteriören är inget heller jag skulle önska, jag tycker rent ut sagt att det är rikgt ful häst.

crazy skrev:
Enda nackdelen med QE så vitt jag kan se...vore om hans dumma mun går i arv-gör den det?Han ser så tjafsig ut...måste vara irriterande att rida när han håller på sådär. :confused:

Är inte det "typiskt" franskt, jag vet inte med jag har hört talas om "franskamunnar", vet inte om QE nedärver det men mina har klarat sig undan tycker de är inte mer än "normalt tjaffsiga".

crazy skrev:
Annars har QE en underbar elastik...om än när det gäller storleken...att jag fortfarande hävdar att han måste haft platådojjor när de mätte honom. :D :rofl:

Och jag hävdar att de inte har haft det :D och även OM det nu skulle varit så så lämna han väldigt blandade storlekar, det finns 160 det finns det som ligger över 170, jag har en på ca 163 och en på ca 170+ och en tredje som troligtvis kommer landa runt 170 också och dessa har en farfar som brukar "lämna smått".

Du måste väl ändå hålla med om att tex Iowa, Magini och Artist är mindre än QE? Jag har inte sett så många avkommor av dessa men tex Maginis avkommor har också varit av varierande storlek, så även om hingsten inte är 175 så behöver den inte lämna ponnier för det, trots allt är det inte bara "stora karlar" som ska ha något att rida på, hur vanligt är det inte att man ser små tjejer så hästar som är alldeles för stora för dem??

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring