Hingstval till Cardentosto?

SnigelEffekt

Trådstartare
Slänger upp tråden för en bekants räkning. De har ett sto, Filippa, efter Cardento-Jaguar (http://blup.se/sv-SE/horses/180998-filippa-27-swb)

Stoet är runt 1,65cm i mkh, brun, rätt lång rygg och lite lågställd i typen. Ganska lätt i typen, är ju en del fullblod på mammans sida. Har aldrig haft föl tidigare.

Hon har ett jättetrevligt temperament, snäll och trevlig i hanteringen och generellt ganska cool. Lättsam och trevlig i ridningen men iom att hon är lite lång och lågställd så är hon ju lite häst att rida ihop i markarbetet.

Gör inget om hingsten nedärver lite temperament, men de som är kända för att lämna skarpa avkommor är inte lika aktuellt. Tanken med avkomman är att det ska vara en häst som passar den normala medelryttaren som tävlar och tränar på en lätt till ev medelsvår nivå.

Avomman är ev tänkt att behållas till dottern, eller för försäljning.

Har ni några förslag? Tankar har funnits kring Corlensky G, vad tror ni om det? Det är ett + i kanten om det är en skimmel, men absolut inget krav!

Kan ev försöka ordna någon bild om det skulle underlätta.

Sv: Hingstval till Cardentosto?

Corlensky G uppfyller ju kriterierna på att vara högställd och lite kortare i modellen som kan kompletera "erat" sto. Har själv en avkomma efter honom, hon är ganska tuff och ingen hobbyryttar-häst, men å andra sidan har hon en ganska tuff mamma också. Våran är väldigt trevlig och go men behöver arbetas mycket, annars kan det bli lite hett mellan öronen. För övrigt har hon enbart bra kvaliteer.

Ok, tack för svaret :laugh:

Är hett mellan öronen något som brukar återfinnas hos corlenskys avkommor eller är det lite blandat? Det finns ju säkert såklart både och och mamman spelar ju naturligtvis en stor roll i det hela. Men tänkte mer generellt? Vissa hingstar är ju lite kända att lämna skarpt.

Har hört av några stycken som bl.a. jobbar med unghästar professionellt att CG-avkommorna är lite skarpa samtidigt som jag hört av vissa ägare till avkommor att deras har riktigt bra temperament. Så vet inte riktigt vad som är sant. Det behöver ju inte alltid vara en nackdel med temperament men det kanske inte alltid är optimalt för "medelryttaren". Min avkomma är tuff men samtidigt även på ett positivt sätt, dvs hon är orädd för saker och bangar inte för något. Samtidigt är hon ingen häst man bara hoppar upp på och lullar iväg om du förstår vad jag menar;) Hon har dock fått utmärkta kvaliteter från CG så jag väntar ett helsyskon till henne i vår och skulle absolut inte tveka att använda honom på ett sto med bra temperament som du säger att din har, men det beror väl på lite vad man prioriterar hos en avkomma:)

Min Corlensky som är 3 år i år var på inridning i november och utbildaren berömde henne mycket för hennes fina temperament.Hon är känslig men har otroligt lätt att lära:) På 4 veckor kunde hon skritt trav och galopp under ryttare utan problem.Att hon dessutom hoppar helt fantastiskt är ju inte helt fel heller;)Annars har jag tänkt att en hingst som Tornesch kunde passa Cardentoston.Fin typ ,smidig och snabb från backen.Han har ju dessutom visat sig ha bra kapacitet.

Det finns en del skarpt längre bak i hästens stam i o m Kew Gardens xx, det kanske man ska ta med i beräkningen. Mormor har lämnat väldigt fina fälttävlanshästar, så en dubbelbegåvning låter annars klokt.

Åh, kul att några fler kommit med lite tankar och funderingar :idea:

Har även fått förslag på Heartbeat och Cosmeo från annat håll, vad tror ni om de?

Här är för övrigt 2 bilder på stoet!

flippan2.jpg

flippan.jpg

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 998
Senast: Nafayette
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 414
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka