Hingsttips

fallon

Trådstartare
Hej,
Jag skulle gärna vilja ha lite tips om hingst till mit sto e Tap In u Sharon D. Inte bara linjemässigt utan lite mer om typ och temperament också. Rent blodsmässigt går det ju att trixa på blodbanken. En hingst med trevligt temperament och med spänstiga och elastiska rörelser. Helst så korrekt extriör som möjligt. Jag har fått tips frrån avelsrådet på bla Igor Brick och av andra här på Buke, Muscle Memory. Funderar lite på Adams Hall, Quite Easy och Juliano Star, men vet ju inget själv om dem. Levande fölavgift inte mer än 35 lax helst. Stoet själv har ett milt och vänligt sätt, korrekt inskenad och rund, spänstig trav.

Sv: Hingsttips

Man kan ju faktiskt trots allt generalisera och säga att alla godkända travhingstar i Sverige kan ju bevisligen trava snabbt. Alltså skulle jag gärna vilja ha lite mer, om det går. Dvs trevlig extriör och trevligt temperament.Mitt sto har faktiskt just spänstiga och elastiska rörelser och det är möjligt att det är svårt att hitta en passande hingst. Men det finns ju så mycket samlad erfarenhet här
på buke så fråga kan man ju alltid:-) Helst inte flack gång förresten.
Good as Gold gillar jag. Men sedan är jag också lite grinig med inavelskoff. Inte över 10%

I will recommend Quite Easy. best pedigree, great personality, just awesome to be around. I worked around the horse, sickness ruined hos 3yold season

Någon som vet ngt om Super Photo Kosmos temperament? Jag träffade hingsthållaren till Gallant Baron i helgen och enligt honom har han fantastiskt trevligt temperament så det låter lovande.

Förresten, en fråga till. Om jag väljer Super Photo Kosmos blir det dubbelt Arne Almahurst. Risk för skarpt temperament? Nu ligger han ju väldigt långt bak, men ändå.

Så här säger Melander på Blodbanken, apropå utmärkelsen till årets blodförädlare:

Vad kännertecknar då Super Photo Kosmos avkommor? Präglar han sina avkommor? Så här säger Stefan Melander:

"Det är inte så enkelt att peka ut en häst och säga att det där är en Super Photo Kosmos-avkomma. Han lägger alla möjliga typer och storlekar, men nästan alla är väldigt snälla hästar. Jag har betäckt mina lite knäppa ston med honom men det blir inte sådana som pullar och håller på. Sedan har de den där flykten i steget och det är en kolossal utveckling i hästarna. De blir bättre och bättre för varje start."

Vi har ju Delilah Kemp, som kommer ur samma möderne. Hon är fantastiskt trevlig.

Förresten, en fråga till. Om jag väljer Super Photo Kosmos blir det dubbelt Arne Almahurst. Risk för skarpt temperament? Nu ligger han ju väldigt långt bak, men ändå.

Arnie Almahurst är väl mest känd för att lämna heta (att köra) lite yra (nerviga) hästar, men jag tror inte de är skarpa på annat sätt. Det finns ju också någon som tror att lyckad linjeavel på Arnie Almahurst kan ge riktiga fartfenomen, minns tyvärr inte vem som påstod det.

Många ston efter Super Arnie är ju heta och yra, men mycket kapabla, de har nog fått mycket arv från sin farmor och farmorsfar genom x-kromosomen från sin far. Medans det verkar som om hingstar/valacker efter Super Arnie oftast är lite lugnare, det kanske inte följer med lika mycket hetta med y-kromosomen från Super Arnie. Detta är helt mina egna funderingar. Själv skulle jag inte vara rädd för att korsa 4*4 i balans på Arnie Almahurst.

Tittade på blodbanken och såg att det finns en tvååring som är korsad Super Photo Kosmos - Tap In - sedan var det Piper Cub, Piper lämnade ju gärna hästar som vände 180 grader på 1/10 sekund och skulle alltid gå med slaggjord, liksom flera andra av Tiburs söner gjort/gör. Det kanske går att ta reda på hur denna häst artar sig om man vill veta mer.

Såg att SPK har fyra avkommor med Super Arnieston, det ger 4*4 AA på samma ställe som SPK + Tap In, en av dem var i startbar ålder Vilda som vunnit på 15,1K. LÄNK

Gallant Barons avkomma med Super Arniesto har tjänat 430.000, om man nu vill jaga hästar med lite släktskap till en tilltänkt avkomma.
Gallant Barons avkommor har jag för mig fick beröm för sitt psyke här i en tråd ifjol.

Lycka till med ditt hingstval! Att ha i tänke är ju också om man ska behålla avkomman eller sälja, ska man sälja måste man ju tänka lite på vad man tror att marknaden vill ha om ett par också!

Tjena CK. Stämmer, jag tycker det blir för tight. Ska man behålla fölet själv kan man kosta på sig lite petigheter:-) Jag hade ju inte tänkt betäcka henne, som du vet, förrän nästa år. Var tänkt att debutera i en T80 hos er, Fornaboda i sept. Givetvis har hon nu druttat i hagen och fått en vrickning. Orkar faktiskt inte hoppas att hon kommer i form. Man blir bara besviken. Får satsa på den andra istället.

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·
Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 271
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka