Hingsttips

X

xantia

Hejsan
Jag har köpt mig 2 st fbl ston till avel och är ännu inte så värst hemma på galopphingstarna, så ni som vet:)tycker ni att det
är ngn ide att avla gallopörer på dessa stona?
och vilken/vilka hingstar kan vara intressanta?

Moutain greenery född 98
Far: THATCHING (IRE)
Mor: MOUNTAIN STAGE (IRE)
Morfar: PENNINE WALK (IRE)

Honeysuckle rose Född 96
Far: THE NOBLE PLAYER (USA)
Mor: HONEYSUCKLE
Morfar: PALACE GOLD (FR)

Är även lite nyfiken på om det är ngn som haft med dessa damer att göra tidigare;) Tacksam för all info..
Mvh Linn

Sv: Hingsttips

Fina välpresterande ston! Kan säkerligen ge avkommor som det går att sälja / sätta i träning.

Vad man väljer är väl för många en kostnadsfråga! Alla kan vi ej åka till världens dyraste och populäraste ;)

Senast ändrad:

Man tackar:bow:
Jag hade tänkt mig att hålla mig till dom hingstar som finns att tillgå inom landets gränser, men det är ju som med halvblodsaveln att smakar det så kostar det (avlar hopphästar med)
Får väl lov att beställa nya hingskatalogen:idea:

Jag skulle kolla lite extra på Nicolotte! Han har lämnat riktigt fina avkommor med mkt bra temperament.

Tycker absolut du sk lägga en bra och trevlig galopphingst på dins ston!
bra stam!

Har info om den enas bakgrund men jag pm:ar det.

Jag red Honeysuckle när Jonny Drews tränade henne och hon var en riktig princessa! :love:

Men kanske inte SÅÅ intresserad av galoppsporten. Hon tog inte i så hon kräktes precis. Men hon klarade sig bra i alla fall!:bump:

Jag red Honeysuckle när Jonny Drews tränade henne och hon var en riktig princessa! :love:

Men kanske inte SÅÅ intresserad av galoppsporten. Hon tog inte i så hon kräktes precis. Men hon klarade sig bra i alla fall!:bump:

Kul!:D

Jag kände hennes mamma mycket väl. Hon var ingen lysande galopphäst men väldigt bra ridhäst. Hon hade kanonstam för ridhästavel.

Jag som är mer intresserad av fullbloden som ridhästar vet vilken hingst jag hade velat ha för denna dam H R (om inte halvblod, för det skulle jag också rekommendera men det är ju jag det) Eftersom jag vill ha fullblod skulle jag NÄSTAN i förväg kunna köpa en avkomma efter Honeysuckle rose och Spectacular tide (som jag verkligen gillar också, ur ridhästsynpunkt, främst) De har delvis samma linjer och såna jag gärna skulle förstärka.:bow: En häst med den bakgrunden:d knake kunde bli bra galopphäst, vad vet jag, men som ridhäst.....Ft tex, eller hopp, eller dressyr. Allt finns där.

Min tveksamhet i denna stam är Palace Gold, vet inte om man ska skriva varför, :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Har du ngt tips på bra och trevlig hingst:smirk:
Känner ju som sagt inte till ngt om Fblhingstarna ännu då det är första gången jag ska försöka mig på galoppavel...

Spectacular Tide, är han kvar i aveln?

Ja det tror jag, men han har ju ny ägare sen ett par år minst. Hans avkommor var väl lite sena, har jag förstått, ur galoppsynpunkt.

Senast ändrad av en moderator:

Betyder ju en del var du bor.

Det kan bli rätt dyrt med långa resor, såvida du ej får dem att brunsta samtidigt och resa till samma hingst :smirk:

Olika stationer har ju olika priser. Finns de som är billiga, och de du näst intill behöver kassakista för att åka till... Dygnavgiften är nog rätt lika. Det som skiljer är vetkostnaderna och hur länge de kan behöva stå för att ta sig. Kan bli många ultraljud... baktprov etc.

Jag bor några mil norr om växjö.
Jag betäckte 6 st hbl ston 2007, 4 st på semin och 2 på naturlig bet så sommaren 07 tillbringade jag större delen av min vakna tid i bilen:crazy:
Dessutom så tog det 3 semineringar på 2 av damerna innan det tog= jag är mkt väl medveten om att det kostar en hel del både tid och pengar att bedriva avel.
Har nu sålt 2 av hbl damerna för att prova på fbl aveln så antingen satsar jag fullt ut för att få bra galoppörer:love: eller så får dessa 2 gå till ngn bra hopphingst ist.
Så jag kan tänka mig att åka en bra bit för en bra fbl hingst:)

Satsa på en OK hingst som lämnat bra löphästar när du betäcker HR så kan du säkert få en vetttig avkomma som kan säljas.

Funambule är alltid ett säkert kort. Har ingen koll på hur stammarna passar ihop men han verkar passa på det mesta.

Jag tror du kan hitta hingststatistiken på Skandinavisk Galopps hemsida.

Och jag gillar INTE Spectacular Tide! Kanske som ridhästar men inte som galoppörer. Har bara ridit en efter honom och han var inte riktigt frisk i skallen.

Mycket kan han givetvis ha fått från sin mor, jag red även hans halvbror efter Diaglyphard som inte heller var klok. Men han kunde i alla fall springa och han hade man alltid kontakt med även när han bar sig som mest sinnesjukt åt!:devil:

Dagger hette han efter Diaglyphard, har förträngt vad brorsan hette men vi kallade honom Gusten.:angel:

Funambule är fullbokad för i år.
Man kan dock ställa sig som reserv. (det har jag gjort)

Hörde ett rykte om att han inte skulle stå på Brantshammar i år utan hos ägaren. Nån som vet om detta stämmer?
och vart håller hon till? :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka