Hingsttips

Sv: Hingsttips

Ja i det fallet ligger väl morsan nära till hands om de hade samma mamma. Vem var hon efter?

Jag kände ett riktigt vasst sto vars alla ungar fick lite taggtråd i humöret oavsett pappor :o

Har du träffat fler efter ST? Eller honom själv? (Bara intresserad, de allra flesta brukar ha mycket bra att säga om just temperamentet)

Tror en del gått bra som löphästar men jag ser ju hästen helt ur ridhästsynpunkt, så jag lägger mej inte i den diskussionen. Frågan är väl hur smart det är att avla galoppörer alls om man inte är miljonär, bara.....Eller tränar dem själv och har ett lönsamt jobb vid sidan av.

Ja i det fallet ligger väl morsan nära till hands om de hade samma mamma. Vem var hon efter?

Hon var efter General Assembly som var efter Secretariat och jag tror att pappan är oskyldig i det här fallet. Morfar var nämligen Red God och där är inte alla hönsen hemma ibland.

Har du träffat fler efter ST? Eller honom själv? (Bara intresserad, de allra flesta brukar ha mycket bra att säga om just temperamentet)

Tror en del gått bra som löphästar men jag ser ju hästen helt ur ridhästsynpunkt, så jag lägger mej inte i den diskussionen. Frågan är väl hur smart det är att avla galoppörer alls om man inte är miljonär, bara.....Eller tränar dem själv och har ett lönsamt jobb vid sidan av.

Gusten var den enda jag själv ridit men jag brukar bli kär i hästar på avstånd också och aldrig någon ST. Dom verkar lite sega i skallen och kroppen. Det var det som var problemet med Gusten - han bara stängde av. Dagge var alltid närvarande även om det var ganska förvirrat ibland. Typ ganska ofta - men jag gillade verkligen honom.:love:

Och det är helt riktigt som du säger - att föda upp fullblodshästar i Sverige är som att stå och slänga pengar i muggen och sen spola...:cool:

Visst är uppfödning att elda ( spolar ej ned dem, då ger dem ju inget alls. Bränns de, blir jag åtminstone varm) pengar, men vi ickerökare har åtminstone kul och ett hopp om derbyseger :angel:

Och ärligt, hellre lägga pengar på uppfödning än att spela bort dem. Som uppfödare har du ju ändå chansen! Det vill bara till att satsa rätt, vilket är svårt...

Senast ändrad:

Hon var efter General Assembly som var efter Secretariat och jag tror att pappan är oskyldig i det här fallet. Morfar var nämligen Red God och där är inte alla hönsen hemma ibland.

Jamendåså :idea:

Gusten var den enda jag själv ridit men jag brukar bli kär i hästar på avstånd också och aldrig någon ST. Dom verkar lite sega i skallen och kroppen. Det var det som var problemet med Gusten - han bara stängde av. Dagge var alltid närvarande även om det var ganska förvirrat ibland. Typ ganska ofta - men jag gillade verkligen honom.:love:

Och det är helt riktigt som du säger - att föda upp fullblodshästar i Sverige är som att stå och slänga pengar i muggen och sen spola...

Nja, snarast lite veka i så fall skulle jag säga, så även ST själv.

Sega vet jag inte, jag ser "ridhästsidorna" och då ser jag villighet att göra rätt, ambition, och förmåga. Otrolig samarbetsvilja. Det jag tycker minst om är vekheten, som kan finnas. Jag gillar tuffa hästar men dom ska sannerligen vara kontaktbara. Grundkrav. :idea:

Men du kan ha rätt i att dom är inte den där riktigt elektriska typen direkt, som har reaktioner som får en blixt att verka seg:cool:
(Som den på min avatar:D) Det kan ju ha för och nackdelar:rofl:

cutty:
Ang fbluppfödning, så ja, men man ska ha råd med nöjet:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Har funderingar på songline till HR och
Swedish shave till MG
vad tror ni om det?

Har sett flera avkommor till Songline på auktionerna. Jättefina och välutvecklade.

Swedish shave har jag bara sett live. Mycket snygg. Men ej en jag personligen skulle valt. Tveksam till efterfrågan på hans avkommor, inget illa om hingsten.

Swedish Shave kommer vi att åka till med vårt ena sto.
Har sett flertalet av hans åringar och de är överlag jättefina, röda, långbenta och flotta:d

inchrory lämnar mycket fina och trevliga avkommer...

Var det menat till mig:confused: (Har faktiskt en Inchroryavkomma i stallet) Men visst är de flesta avkommor till I. lite speciella?:angel:

Var det menat till mig:confused: (Har faktiskt en Inchroryavkomma i stallet) Men visst är de flesta avkommor till I. lite speciella?:angel:

Det finns väl lite olika uppfattningar om hans avkommor. Men de flesta har ju en mamma också:o

Själv är jag ganska misstänksam mot Midyan som är far till både Swedish Shave och Inchrory och Inchrory själv var nog inte helt lätt att tas med heller. :devil:

Songline var inte heller helt rumsren och hans avkommor verkar antingen jättebra eller inte speciellt bra alls.

Sen är det ju frågan om man ska ha hästarna själv eller om dom ska gå på auktion och sättas i proffsträning. Ska man ha dom hemma så skulle jag inte välja någon av dom hingstarna.

Sharp Matt och Shawdon är mina kandidater till snälla, vettiga och hållbara djur!!:bump::bump::bump:

Midyan är ju även far till Jaunty Jack som är mycket trevlig. (Shawdon är en het kandidat till vårt sto enligt maken...)

Har nu fått hem den nya katalogen:) det fanns ju ett par nya kandidater
jeune homme
jubilation
en annan som jag tittat lite närmre på är duty time som verkar få bra avkommor.
åsikter någon?;)

Jag har skrivit vad jag tycker om både Duty Time och Jeune Homme i någon annan tråd här men jag upprepar det gärna.

Duty Timarna verkar inte kul att hålla på med även om dom är OK som löphästar.

Jeune Homme var far till Beautiful Drifter (aka Erna) som jag gillade och som vann några lopp på Klampen för Teres Linden. Men jag är alltid misstänksam mot hingstar som stått någon annan stans innan dom säljs hit. Testa hellre nåt oprövat.

Har ingen åsikt om Jubilation. Han är i alla fall oprövad och kan vara hur bra som helst. Det som talar emot är att han blev diskad för Fluxinin när han gick sitt bästa lopp. Sund??:confused:

Men det finns en annan tråd om hingstval för i år som du kan gå in och kolla. Där har vi gått igenom en hel del.

Hej Osterman. Du är bra pigg! Alltid klar att ge din åsikt.

Hej på er som tror att jag är elak. Det är jag ej. Tycker bara att detär kul att någon är så pigg på buke!

Vem tycker att du är elak? Nyfiken i en strut!

Och kul att man lyckas lura någon! Hade jag varit lite piggare hade jag varit ute och gjort någon nytta och inte bara suttit vid datorn och flabbat!:D

Hej, jag jobbar på gården du köpte damerna ifrån. Jag vet inte så mkt om dom, men det var meningen att jag skulle börja "ridhästrida" dom i vintras, åtminstonde Grönan men är inte säker på om din "rose-häst" är rätt "rose" då de andra även har rose-smeknamn=) men det blev aldrig av, lite tråkigt, Grönan är en snygg dam tycker jag, gillar hennes model och mysig, tror hon hade blivit en trevlig ridhäst =)!

Inte så mkt hingsttips men liten, liten info iaf=)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka