Hingsttips(svenska godingar med äldre stam främst;)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BREA
  • Startdatum Startdatum
B

BREA

Ska ta föl på mina två ston till sommaren och är lite nyfiken på vad bukefalisterna tror skulle passa dessa damer;)

Hon jag lite mer seriöst övervägt fortsatt "svensk" äldre stam på är e;Anart ue; Pascal och har också drabant på mödernet, Hon är något lågställd i mitt tycke, 165 cm och har fint temperament. Hade behövt en liten uppskjuts på gångarterna. Helst då någon dressyr/allroundhingst.

De jag kollat extra på är:
Rambo, Amiral ,Bernstein,Black Coffee, Gigolo, men vad tycker ni om dessa hingstar?
Kom gärna med fler tips;)

Jag kan lägga upp bilder om det är någon vänlig själ som förklarar HUR jag gör:laugh:

Sedan är det faktist ett underbart polskt arabsto jag vill ta och använda en hbl-hingst till, en hejjare på dressyr, super gångarter och polsk stam(lite tyngre typen av arab), finns det någon kvalitets hingst som ni vet haft bra resultat korsade med arab? Är det så som jag hört att jovialblodet för med sig lite nerver? En hingst med bra nedärvning på gott temperament är nog A och O för henne...:grin: Gärna med lite höjd och "typförbättrare".
Kan man överhuvudtaget korsa 100 % arab med hbl och komma ut med gröna papper? eller det gäller bara anglo och fulldblod?

Tackar för all hjälp jag kan få:laugh:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingsttips(svenska godingar med äldre stam främst;)

Chirlon kommer från Sveriges äldsta hingstlinje som varit i landet sen 1906. Black Coffee kommer från den näst äldsta som varit här sedan 1929.
Hermes från den tredje äldsta som kom hit 1964.
Om Saigon löser licens i år tycker jag absolut att du ska titta på honom, han är från samma linje som Hermes.

Det stämmer att Jovialblod kan ge lite hett temperament men hästarna är ofta mycket talangfulla.

Master hade jag tyckt varit ett trevligt val till första stoet! Annars gillar jag Görels förslag Saigon väldigt mycket, en av de finaste svenska hästarna jag sett!

Som jag förstått det ger det gröna papper med ren arabmamma till avkomman:). Damino SD är kanske ett bra val till henne? Han har nästan helsvensk stam även om pappan är Don Romantic, men han kommer ur en riktigt fin svensk stolinje!

Jag föreslår också årets hingst Master!

De jag kollat extra på är:
Rambo, Amiral ,Bernstein,Black Coffee, Gigolo, men vad tycker ni om dessa hingstar?

Låter lite gammalt, tycker jag? Amiral och Bernstein är döda, Rambo är en fin hingst som vad jag har sett ger en snygg och modern typ. Black Coffee har i mitt tycke mycket framben, men inte så mycket mer. Gigolo förutsätter att man gillar Guinness temperament, som kan vara lite speciellt.

Rambo har en mindre och ädlare son, Hermes, som kan vara en idé.

Bernstein är ju som sagt död, men Bocelli kunde vara ett alternativ till det första stoet. Han har visserligen utländskt på fädernet (Don Shufro), men mamman är helsyster till Bernsteins godkända son Ravell. Så då får du en ädlare och modernare variant av Bernstein med en dos utländskt blod av bästa märke.

Gilla du Black Coffee kanske Lambourghini kunde vara ett bättre alternativ, samma pappa men mer allroundbegåvad. Inte riktigt lika grov och bastant som Black Coffee heller.

Saigon som du redan fått tips om kunde vara ett bra alternativ till det första stoet tror jag. Briars son Biggles (som sägs ge mildare temperament än sin far) kunde kanske vara något för araben? Briar är en av de hingstar som ger störst avkommor i svensk avel, så ur den aspekten kunde det ju vara värt att titta på den grenen av Utrillolinjen.

Lambourghini har samma morfar som stoet.

Tycker att du fått trevliga tips hittills. Kul att det finns fler som vill avla svenskt!

En bekant till mig har två helsvenska ston som hon fortsatt att betäcka svenskt. Just nu har hon en Rambo-Pascal som är jättetrevlig, vänlig, lugn och lätt i typen, fina gångarter samt en Biggles-Amiral, supersnygg och vänlig med kalasgångarter och en fantastisk överlinje.

Rambo verkar få genomgående snygga och moderna avkommor och de verkar dessutom kunna hoppa. Biggles har jag bara hört gott om, verkar som tidigare sagts ge lugnare och stabilare avkommor än far sin.

Ribston e. Rambo-Pascal
DSC_2660.jpg

Amadeus Spot e. Biggles-Amiral
DSC_2675.jpg

Lycka till med hingstvalet!

/S.

Jag har en Rambo avkomma , fick 9 på galoppen och pris som lovande hopphäst :)
Samurai_okt2.JPG

Han är lätt att ha att göra med, snäll, bra gång och hoppar fint

Är det någon som vet om Hermes nedärver "uppförsbacke"? Eller har annan info om hans avkommor - psyke, ridbarhet etc, resultat från 3-års test kanske?

Jag har haft funderingar på Hermes till mitt sto efter Homosassa xx. Hermes har kort rygg vilket är bra, men hon behöver en kille som ger uppförsbacke till sina avkommor, eftersom hon själv är överbyggd.

Hermes äldsta avkommor blir tre i år så än finns inga resultat från treårstest.

Vad roligt att det finns en liten skara "svenskavlare" kvar, börjar känna mig ganska ensam, dessutom inom dressyr = dubbelensam.

Vill gärna slå ett slag för Hermes (som jag har en supertrevlig åring efter), Chirlon som jag väntar en unge efter i slutet på maj och Master som jag troligtvis kommer att lägga på med i år om det inte blir Chirlon en gång till (har stor beslutsångest just nu med ett antal kandidater men mitt svenska hjärta klappar lite extra för just dessa (och även Black coffee som också kandiderar på posten som pappa till fölet som ska tillverkas i vår)).

Till simson: Mitt sto är också lågställt så även jag tittar efter högställda herrar, eller sådana som nedärver det. Hermes blev en liten överraskning vid semin -07 eftersom jag från början provade med Impuls som tyvärr visade sig vara infertil. Torsten som äger hingstarna fick äran att välja vilken av deras andra (Rambo och Hermes) som skulle passa bäst, lotten gick då till Hermes. Jag är mycket nöjd med min lilla åring i det stora hela men tyvärr blev det inte riktigt den uppförsbacke som jag strävar efter (vad det ser ut som nu i alla fall). Tyvärr har jag ingen bild som gör henne rättvisa just nu för hon ser mest ut som en liten hårboll för tillfället. Denna bild är tagen för ett par veckor sedan
soraya5-1.jpg

och denna bild är från slutet på september (när hon är ungefär 4 månader)
Soraya080919-2.jpg

Psyket på henne så här långt är alldeles underbart ( har tre till åringar hemma som jämförelse) men det kan ju ändra sig vad gäller ridning. Tyvärr är det ju som Görel säger lite tidigt än att utvärdera Hermes avkommor eftersom dom är så unga ännu men vad gäller min kicka så verkar det mycket bra i alla fall.

Kul med en Hermes avkomma!
Tar Hermes i år till mitt nya sto!

Tack!

Vilken söt hårboll!

Psyket är ju också jätteviktigt, så det är bra om han verkar nedärva gott pryke. Det ska bli intressant att följa Hermes avkommor i årets 3-års tester!

så himla ensam ska du inte känna dig.. Min lilla (eller hur det var) "föling"(som troligen kommer att heta "Fölet" tills hon blir 8) är ganska gul och blå hon med. Bild
och så
stammen:
Föling ser ut att bli mer modern ut i typen än mor sin, rör sig riktigt trevligt och är mycket atletisk (kan diverse krumilurer, bland annat från rullning till galopp utan stillatsående:rofl:). Måste ta nya bilder! Hur som helst är hon en mycket trevlig dam som syns och vill bli sedd. Riktigt läraktig och klok att hantera. Envis som synden innan hon förstod att det var roligare och enklare att göra som vi sa. Jag är nöjd :).
Tyvärr finns inte Nactus kvar i livet, men hans ädla simmare finns i frysen.
/U

Gilla du Black Coffee kanske Lambourghini kunde vara ett bättre alternativ, samma pappa men mer allroundbegåvad. Inte riktigt lika grov och bastant som Black Coffee heller.

Vänta här nu lite... :crazy: har jag fattat helt fel alltså, jag har alltid tyckt att Lambo varit den grövre av dom 2 ??

Till ts: Jag har ett saigonsto som jag är mycket förtjust i! Mycket trevlig typ. Förra årets föl är e: rambo-bernstein och verkar få en fin typ och gångarter och har mycket trevligt temp trots mammans ibland lite virriga panna.

Sorbisen: Jag e oxå kvar ;)

Ja, inte glömmer jag dig :laugh:. Visste däremot inte att du hade en Saigonavkomma. Berätta gärna lite mer om den, jag är jättesugen på honom om han återkommer i svensk avel så det vore roligt att höra om lite avkommor.

Hej!:)
Jag tänkte uppdatera lite för dem som undrar vad jag har bestämt mig för.:p

Hoppas ingen tycker jag har gjort ett alldeles konstigt val nu:p

Till stoet e, Anart blir det Black coffee eller Hermes. måste bestämma mig snabbt nu:crazy: så har beslutsångest..

Black coffee gillar jag av många anledningar,man får med Bellini där som är en favorit för min del och även även Chagall som jag ochså gillar. Och sedan älskar jag att han är väldigt speciell och annorlunda gentemot de hingstar med "nyare" linjer.
Black coffee vill jag definitivt ha en avkomma efter någon gång men jag vet inte om jag matchar upp det här stoet ordentligt med honom för tror Hermes kommer vara en bättre kombination.

Så det lutar åt Hermes ,men jag tycker att jag i så fall gör ett lite tråkigt och inte så unikt val eftersom han redan ändå är så populär.
Fast det är ju inte utan anledning att han är populär heller.
Hermes har ju också väldigt många goda sidor som jag knappast behöver räkna upp här så, hm..ni kan ju förstå min beslutsångest.

Och precis som Görel säger, båda kommer ju från gamla gedigna hingstlinjer.

Jag kanske får lotta om jag inte hinner bestämma mig:rofl::rofl:

Kommer att lägga in bilder på stoet ikväll/imorgon för er som är nyfikna på hur hon ser ut..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nej, jag kunde inte undgå att fråga här - "stamtavle-nörderi" är lite för roligt! :D Red en mycket fin äldre SWB dam idag. Hon är född...
2
Svar
32
· Visningar
5 818
Senast: Trissa
·
Avel jag funderar ju fram å tillbaka på vilken hingst jag ska ta till mitt sto. don romantic kom jag fram till att jag gärna skulle...
2
Svar
24
· Visningar
2 650
Senast: Mabuse
·
Avel Om allt går som det ska kommer mitt sto betäckas nästa år. Jag kommer att använda detta år till efterforskningar (BLUP, stamtavlor...
2
Svar
27
· Visningar
2 011
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka