Hingsttåget??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hoppsansa
  • Startdatum Startdatum
H

Hoppsansa

Ni som varit på det förut - brukar det vara bra? Många hingstar? Bra hingstar?

Sv: Hingsttåget??

Det brukar vara bra tycker jag. Många hingstar, utom Flyinges förstås.
Lite stressat och oordnat periodvis, men väl värt att gå på om du är intresserad av att sålla lite bland urvalet!

De brukar lägga ut vilka hingstar som kommer till de olika ställena på www.hingsttaget.nu
Sedan kan det ju alltid bli återbud förstås.

Så få anmälda, det kan väl ändå inte stämma?
/Flipzon

Jag har varit på det en gång och kommer inte att åka på det igen. Väldigt oorganiserat och det vars vårt att hålla koll på vilka hingstar som var inne eftersom de visar flera samtidigt och hingstarna bara hade små "tävlingsnummerlappar" på ena sidan.

Generellt dåligt arrangerat. Rörigt inne på visningsplatsen, ett sabla band och sångerska som spelar hellre än bra, trumcressendon när en häst hoppar :crazy:, kasst högtalarsystem, dålig information om vilken av hingstarna på plats det gäller. :mad: Ett år var det en hingstägare som själv fick stå och puffa för sin mediokra avelsvärderade hingst som hade gjort sig bättre som valack. :devil:

Nä, de borde släppa in max två ekipage åt gången, testa ljudanläggningen så den fungerar när det är dax, skrota "artisterna" och istället köra med förinspelad musik om det ska vara nån, vara pålästa om respektive hingst och låta dem visa upp sig i lugn och ro. :bow:

Jag vet att det var de som blev irriterade över att andra raser visades vid ett tillfälle, men det tycker jag var enbart trevligt. :)

Fredag skrev:
Det brukar alltid dråsa in de allra sista dagarna, så var lugn! ;)

Det är inte säkert, hörde av mer än en hingstägare säga förra året att det var för dyrt att vara med och att h*n inte tänkte ha med hingstar fler år... Väldigt synd i så fall...

Jag tycker att hingsttåget brukar vara en rörig tillställning - ändå så går jag dit varje år för det ger mig en möjlighet att se hingstarna live ;). Fördelen med dessa hingstvisningarna är att man har möjlighet att se hingstarna både inne i ridhuset men även i boxen.

Själv så skulle jag uppskatta om några stycken hingsthållare kunde gå samman och ordna egna mindre hingstvisningar för att få ner tempot på visningarna och istället få det lite mer strukturerat, avslappnat och inbjudande.

Jag tycker också att Flyinges visningar är mer avslappnade och tittarvänliga.

Något mer som jag skulle vilja beröra är bristen på informstion om hingstarnas mödernelinjer i alla broschyrer som man delar ut till oss stoägare - där behövs det en rejäl uppryckning :mad:.

Hälsningar Helen

*lånar knapp*

Jag hade tänkt att åka, men jag skiter nog i det eftersom så få hingstar är anmälda nu för långe resa och för ointressanta hingstar av de som hittills står med, en vecka innan borde man väl veta om man ska vara med eller inte (om inte något oförutsett händer förståss)??

Det vore sannerligen tråkigt om det inte blir någon uppslutning på hingstsidan i år.
Jag håller annars med om rörighet och uselt band, men tyckte att fjolårets visning var ngt bättre än tidigare år. Kanske en del kritik gått fram?
Framförallt de nygodkända hingstarna brukar ju vara med, samt några på importsemin (danskar) - vilket är toppen om man inte fått chansen att se dem på Bruksprovet.

Hoppas verkligen inte att alls rinner ut i sanden - utan snarare förbättras, för potential finns ju!

Hmmm, missade förra året på Grevagården.
Får åka nu,,,,den ena hingsten står i grannstallet, eller ska göra det åtminstone....

Nu är det 4-5 hingstar anmälda dit jag har tänkt att åka, jag åker inte 12 el 25 mil för det när bara en är liiiiiiite halvintressant, jag tycker det är skitdåligt och tror att fler än mig kommer skita i det om det inte har visningsstället "runt hörnet" eller är det bara jag som behöver lite planenering för att fixa någon som tar hans om hästarna och liknade, ev sluta tidgare från jobbet eler ta semester hela dagen?

Fjolårets var jag inte på, men vara det har tagit bort det vidirga bandet från 2003 så är det en stor förbättring i sig.

Exakt, och Acacio har man ju sett förut...
Hoppas på upphämtning om det ska vara värt besväret (fixa hästpassning, 12 mil resa o dyl).

*lånar knapp*

Nu har det kommit lite fler hingstar lå listan men fortfarande för och för ointresanta för att åka....

Kan bara hålla med dig. Sedan har ju en annan enormt långt, då det inte blir någon visning i närheten.

Vi hade tänkt åka till Helsingborg 15:e... Mest pg.a Acatraz som vi har funderat på... (Plus att vi ändån skulle dit nån gång :angel: )

Var där förra året (strömsholm) och tyckte att det var "intressant". Lite rörigt men man får åtminstonde chansen att se vissa hingstar live. I år vill jag se Dammen :)

brukar åka till helsingborg o ska göra d iår med!! Jag tycker det är toppen att de kan visa så många olika hingstar samtidigt det är ju perfekt för oss stoägare att verkligen få jämföra under samma kväll!! Att det är rörigt har jag aldrig upplevt och det är bättre än att se bara flyinges hingstar, dessutom tycker jag det brukar vara lagom många som visas!! SÅ SLUTA GNÄLL detta är toppen!! :bump:

Mvh Emilie

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 428
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp