hingstregemente shetland

L

lul

är det något som vet varför i hela fridens dagar man ej får ha sin shettishingst skodd vid premiering??

Sv: hingstregemente shetland

yapp för att de vill se de naturliga och det är ju faktsikt så att de oftast får bättre rörelser när de är skodda. Men det är bara de som inte är godkända som inte få har skor om jag har rätt för mig

Ställde mig samma fråga i höstas,men regler är regler....min pålle är ex. öm om sina framtassar så sista månaden innan prem. så fick han gå utan skor för att vänja sig,men de blev också resultatet av att jag inte kunde köra honom lika mycket som jag velat.

Finns de föresten någon annan ras där man inte får ha skor på vid avelsvärdering?

nej shetland är det enda, har kollat det.
tycker det är en oerhört världelös regel. som du rebecka skrev hästen blir ömfotad o för att vänja dem så måste man ta av skorna tidigare o då kan man inte köra lika mycket .. världelöst, tycker att de verkar inte osm de vill att man ska använda sin shettis till något ..

Det är ju så att shetland följer moderstamboken och de vill ju se hingstarna naturligt, och som sagt skor kan ju framhäva bättre rörelser än de har . Sen visas de ju inomhus så då är det ju inte så speciellt stor risk att de ömmar och den lilla runda de ska springa på hårt underlag klarar de av. Själv tävlar vi med våra inom trav och jag skor om det bara är aboslutnödvändigt, och då endast fram brukar räcka , jag har en som aldrig skos och hon körs på grus och asfalt och går ca 1 mil varannan dag när hon har kommit upp i träning och det utan problem så man behöver som sagt inte skor sina ponnyer bara för att de används.
Orsaken som har gjort att det har blivit så här är som sagt att det har skots hingstar även om de inte behöver har skor osv osv , det är ju samma sak med klippningen av pälsen där det har fuskats ordentlig, och då blir ju tyvärr kraven hårdare på oss som kanske inte utnyttjar systemet på det viset....

Anledningen till att jag haft haft skor är just de att han är öm fram inte pga av att han "används", hade jag kunnat välja hade han fått gå barfota,men nu är inte fallet så.

Visst dom visas inomhus, men jag tycker det känns trist att hästen ska behöva gå mindre under den tiden han måste gå utan skor för att vänja fötterna någelunda vid att vara "nakna", i och med att han ömmar så tycker jag snarare de kan inverka på hans gångarter när han visas, risken finns ju att han inte vill ta ut steget ordentligt.
Jag vill ju kunna visa min häst i absolut bästa skick med dom bästa förutsättningarna.

Vad har det varit för fusk med klippning av pälsen?

Jag tycker vi ska vara glada att vi inte får ha dem skodda på premieringen!

Ponnyn får en mer rättvis bedömning eftersom den rör sig som den skulle göra normalt. Shetlänningar ska egentligen inte behöva skor heller.

Varför ska shettisar egentligen inte ha skor?!

Hör att det är en naturras. De ska hålla och ha hårt horn, annars kan man undra vart aveln är på väg...

new forest är en naturras, connemara, welsh likaså varför får de visas skodda?

du får väl longera han eller köra han på gräs eller i snön för där kan han ju inte ömma och oftast så ömmar de bara första året de körs , Men sen kan jag väl erkänna att jag skulle skita i att ta av skorna på en äldre godkänd hingst om den skulle visas för de får ju ha skor, men som sagt jag skor så lite som möjligt och oftas så behöver de bara skor första året man jobbar dem sen brukar det funka bra utan skor. De enda som jag faktiskt vet kan behöva skor just för förslitnint är vita , men allra helst 2 färgade hovar för de är lite mer känsliga tyvärr. Sen brukar jag iof sig inte ha hunnit så långt med mina 3 åringar vid denna tiden hingsten som jag ska visa är inte ens inkörd ännu (lat har jag varit) men jag har kört in ett 3 årigt sto och hon har inte jobbat särskilt hårt ännu då ajg är lite försikgitga med dem i starten.
Men på tal om skor så får faktiskt 3 års stona som visas¨(premiering) vara skodda det kan jag iof sig tycka är konstigt, så mitt 3 års sto som jag nog får sko (vita och 2 färgade hovar) lär ju inte jag ta av skorna på då.

hm ska du inte flytta till halland skåne *ler* så jag kan betäcka med din lilla fina hingst *S*

Jovisst men de används på ett annat sätt och många av de andra raserna har ändrats under åren. Shetlänningarna ser i princip likadana ut nu som förr. Det är en tålig ras och ska klara sig utan skor.

Sen tror jag att många New Forestponnyer och Connemaror klarar sig fint utan skor också.

:D Du är inte ensam om att försöka få mig att flytta! Jag skulle iofs gärna flytta till Skåne om jag bara fick ett bra jobb där.

jo men problemet är att vissa shettisar används även de på "ett annat sätt" o ska de bli diskriminerade bara för att de används som tävlingshästar? o själklart ska en shettis klara sig utan skor, men problemet är när de ska användas så mycket så klarar inte de starkaste hovarna i världen att gå oskodda på så hårt underlag, sedan i tex körning måste man ha skor för att tävla maraton ..

Det kan jag hålla med dig om men du frågade varför man inte fick ha det på hingstpremieringen, i kort mening: vi måste följa moderlandets regler som säger att de ska visas utan skor. Inget som SSS eller SH kan påverka och JAG tycker som sagt att det är bra och mer rättvist.

är du säker på att moderstamboken har dessa regler, kollade på deras hingstregemente o hittade inget om att de inte får ha skor nämligen ..

**ler* nä men försök du få en hingstgodkänd i moderlandet med skor så kommer du att bli så långt utvisad det bara går ;-) , De kan inte förstå varför vi ska sko dem faktiskt. Det går fortfarande att tävla ponny utan skor , för vi har en som sagt tävlar i ponnytrav som går barfota och hon körs mycket och långt , klart det slits på hovarna vore konstigt annars , men jag sparar ju in hovslagarn ;-) . Skämt åsido , man får kolla dem lika ofta som alla andra men oftast är det bara lite tå man behöver ta .

ja men om det inte står i deras regler så tror jag knappast att de kan avisa en?
jodå nog kan de gå utan skor .. men i körning som jag tävlar måste man ha dem skodda, står i TR.

Är du säker på att det inte är krav från moderlandet? I så fall måste det vara ändrat nyligen...?

För något år sedan var det en hingst (shetland) som visades med skor på hingstpremieringen, som de fick dra av skorna innan han bedömdes (han godkändes inte f ö).

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 047
Senast: Piaff
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 736
Senast: Inte_Ung
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar