Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Sv: Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

På stuteri KLs hemsida kan man läsa bland nyheterna att de anmält två new forest hingstar till premieringen i vår. Det står dock inga namn men om man tittar i föllistorna på deras ston så skulle jag GISSA att det är dessa två:

Jazz KL f 04 e Rodlease Dancing Gold RNF 132 u Loella RNF 1876, (alltså en helbror till Galant RNF 168)

Jivaro KL f 04 e Priory Dallas RNF 122 u Flinga RNF 2365

Enligt rykten är det inga 3-åriga connemaror anmälda

Enligt rykten är det inga 3-åriga connemaror anmälda

Det har ju inte gått särskilt bra för de som varit 3 de senaste åren. Hoppas det är fler äldre som visas istället.

Nästa gång jag ev visar blir det som 4 eller 5 åring. Våran ena vi visade som 3 åring hade sin fulaste period då nu är han snygg igen men valack.

Det är väl bara att se till ston...jag tycker det tar upp till 6-8 års åldern (om inte senare) innan de kommer till sin fulla rätt! Sen är det väl olika från individ till individ! Om man ser till hingstar så är det nog inte många som väljer att ha kvar dem, om de visats som treåringar och inte gått igenom "kontrollerna". Att hålla hingst kräver mer arbete och säkerhetsåtgärder än många vill offra. Men de som inte ger upp på sina pållar o kämpar på ska ha STORT beröm:bow: Kanske har vi missat många fina pärlor till hingstar genom åren i o m att man har för bråttom att kastrera dem?

Det är väl bara att se till ston...jag tycker det tar upp till 6-8 års åldern (om inte senare) innan de kommer till sin fulla rätt! Sen är det väl olika från individ till individ! Om man ser till hingstar så är det nog inte många som väljer att ha kvar dem, om de visats som treåringar och inte gått igenom "kontrollerna". Att hålla hingst kräver mer arbete och säkerhetsåtgärder än många vill offra. Men de som inte ger upp på sina pållar o kämpar på ska ha STORT beröm:bow: Kanske har vi missat många fina pärlor till hingstar genom åren i o m att man har för bråttom att kastrera dem?

Det har vi säkert gjort och det är synd. Sen säger de ju ibland; varför är inte den kvar som hingst, - Men den visades ju, säger ägaren då. Så helt klart är ju connemarorna sena och det är ju krångligt att hålla hingst så jag förstår att man kastrerar. Skulle behövas ett hingstkollo.

Kanske har vi missat många fina pärlor till hingstar genom åren i o m att man har för bråttom att kastrera dem?

Ett exempel är ju vinnaren av 5-års-finalen i dressyrchampionatet i höstas. Ragnarps Royce Robot. Enormt fin valack, med en supergalopp, men som fick 5.a eller 6.a på galoppen på treårspremieringen...

Det var ju ganska väntat att inga 3-åringar kommer efter förra årets hårda bedömning. Varför har inte connemarorna också dolda exteriörpoäng om de inte blir godkända?

Ett exempel är ju vinnaren av 5-års-finalen i dressyrchampionatet i höstas. Ragnarps Royce Robot. Enormt fin valack, med en supergalopp, men som fick 5.a eller 6.a på galoppen på treårspremieringen...

Det var ju ganska väntat att inga 3-åringar kommer efter förra årets hårda bedömning. Varför har inte connemarorna också dolda exteriörpoäng om de inte blir godkända?

Om jag inte minns helt fel så hade han haft en skada. Att han fick så dålig poäng på galoppen var för att han i princip vägrade galoppera de fick jaga honom. De var även tvungna att avbryta löshoppningen.

Jag tycker INTE att man ska ta bort exteriörpoängen på premieringen.

Att han fick så dålig poäng på galoppen var för att han i princip vägrade galoppera de fick jaga honom. De var även tvungna att avbryta löshoppningen.

Kan man inte ge en rättvis bedömning ska det ju stå "ej bedömningsbar" Det var den ju uppenbarligen inte om han fick poäng. Min poäng är bara att gångarterna utvecklas jättemycket under ridningen, få hästar har supergångarter från början och även om de har det är det svårt att visa en så ung häst så att gångarterna kommer till sin full rätt.

Jag tycker INTE att man ska ta bort exteriörpoängen på premieringen.

Även om det betyder att färre hingstar visas? Själv tycker jag att så många som möjligt ska komma till visning, det ger en bättre helhetsbild av rasen och hur den utvecklas.

Även om det betyder att färre hingstar visas? Själv tycker jag att så många som möjligt ska komma till visning, det ger en bättre helhetsbild av rasen och hur den utvecklas.

Jag tror inte att fler visas för att man tar bort poängen, snarare tvärtom. Man vill ju som hingstägare veta om det bara saknas någon poäng eller ifall hingstnämden hellre ser hingsten som valack.

Håller med dig om att det skulle vara roligare/intressantare om fler hingstar kom fram för bedömning. Men det är krångligt att hålla kvar som hingst tills tre- fyraårs åldern och sen är det mycket tid, energi och pengar att lägga ner innan.

Jag tycker att det är mindre bra system att inte få poäng på en hingst som kasserats av avelsvärderingsnämnden. New forest-ponnyerna under flera år haft poäng enbart på de hingstar som godkänts, poänglöst till de som ej godkänts enligt rasvisa krav.

Jag skulle hellre se ett system liknade danskarnas, med fler poängpunkter där varje punkt inte blir lika utslagsgivande som det svenska 5-punktssystemet (50poängsskalan). Ett steg i rätt riktning skulle vara att räkna in galoppen i den slutliga poängraden, alltså max 60p. Nu ligger denna poäng helt externt.

Jag tror inte att fler eller färre hingstar visas oavsett om de får poäng eller ej.

Hlsn Helena

Stod i ridsport idag att det var 13 connemaror och 15 New Forest anmälda till hingstpremieringen.

CONNEMARA
4år (5 st)
???
???
???
???
???

5 år bruksprov (4 st) (antar att Coosheen Finbarr räknas in här?)
Coosheen Finbarr
Gräns Diamond Surf
Hagens D'Arcy
Sjödalens Magnet

Äldre hingstar till bruksprov (3 st)
???
???
???

Äldre hingst godkänd i annat land (1 st)
Castleside JJ

NEW FOREST
3-åringar (8 st)
???
???
???
???
???
???
???
???

4-åringar (3st)
???
???
???

Enskilt bruksprov (4st)
En godkänd sedan tidigare
??? meriter från regional dressyr
???
Dimmans Eros

Hoppas anmälningslistorna kommer ut snart!

Stod i ridsport idag att det var 13 connemaror och 15 New Forest anmälda till hingstpremieringen.

CONNEMARA
4år (5 st)
???
???
???
???
???

Coosheen Finbarr
Gräns Diamond Surf
Hagens D'Arcy
Sjödalens Magnet

???
???
???

Castleside JJ

NEW FOREST
3-åringar (8 st)
Rans Grand Danois (säker)
Jivaro KL (eventuellt, enligt KL's hemsida)
Jazz KL (eventuellt, enligt KL's hemsida)
???
???
???
???
???

4-åringar (3st)
???
???
???

Enskilt bruksprov (4st)
Stackarps Peeron
???
Dimmans Eros, meriter från hoppning på nationell nivå
(Eros skall inte göra bruksprov, han gjorde bruksprov 2003).

Hoppas anmälningslistorna kommer ut snart!

Fyllde i lite...
Jag hoppas också att anmälningslistorna kommer ut snart, och framförallt vill jag veta vilken dag jag skall visa hingst :smirk:

Man blir "tokig" när inte datum kan komma upp i tid.
Svårt att ha en långsiktig planering när det är så...
och då ska vi bara upp och titta:-) har inte ens egen hingst med oss...

tråkigt att det inte är några 3 åringa connemaror anmäla.

Men jag tycker ändå att det är rätt många anmälda. Sen om de är 4 eller 5 år spelar inte så stor roll. Kul att det är så många som ska gå bruksprovet. Tror det blir en intressant helg.

CONNEMARA
4år (5 st)
???
???
???
???
???

Coosheen Finbarr
Gräns Diamond Surf
Hagens D'Arcy
Sjödalens Magnet

Kenny Kavat
???
???

Castleside JJ

NEW FOREST
3-åringar (8 st)
Rans Grand Danois (säker)
Jivaro KL (eventuellt, enligt KL's hemsida)
Jazz KL (eventuellt, enligt KL's hemsida)
???
???
???
???
???

4-åringar (3st)
???
???
???

Enskilt bruksprov (4st)
Stackarps Peeron
???
Dimmans Eros, meriter från hoppning på nationell nivå
(Eros skall inte göra bruksprov, han gjorde bruksprov 2003).

Lagt till en connemarahingst...

*puttar upp*

Vilka 4 åriga connemaror tror ni det är som är anmälda? Någon som vill gissa?

Vador har tränats inför det i vinter iallfall, utvecklas mkt positivt. Dom har fått ordentligt ordning på hans "fötter" igen- kommer som det ser ut i dagsläget till visning.

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 729
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka