Hingstnamn - betydelse

Trissa

Trådstartare
En tråd om vad hingstarnas namn betyder och härstammar ifrån, kan det vara något? Jag skulle tex vilja veta om Camiell-Flamingo har någon annan betydelse än "bara" ett namn?

Sv: Hingstnamn - betydelse

Camiell är hans namn.
Flamingo heter även åtminstone 2 av hans syskon, så det är något som uppfödaren, v Nispen verkar lägga till? ;)
Z står för att han är registrerad i Zangersheides stambok.
mvh

Haha! Där går jag dessvärre bet! ;)
Har ju inte kollat honom på samma sätt som jag kollat upp Camiell, som du vet! :D

Om man ser till tyska hopphingstar på C (Corde) och L (Ladykiller) så har det ju krävt lite fantasi de senaste åren. De blir ju liksom inte färre med åren och de får inte heta vad någon annan godkänd redan hetat.

Så nog får de klura lite nu förtiden. Inte alltid det bara går att sätta ihop pappas-morfarsnamnen, även om det fortfarande är väldigt vanligt. Ex Landcapitol (Landadel - Capitano) Lacantus (Lord - Cantus) osv osv osv. :)

Maloubet-Galoubet-Baloubet då? Är det något av de namnen som betyder ngt?

De rimmar? :D

Näevars, är urdålig på franska...

Men av dessa namn så har ju massa namn konstruerats. Tex Balou du Rouet

Waleshiska hingstar kan ha riktigt tungvrickar namn som ofta betyder något. Se tex Henfynyw Tywysog där första namnet är prefixet och sista namnet betyder Prins om jag inte helt missminner mig :)

Hej!
du verkar vara duktig å det här med namn!
jag har ett sto som heter Ronja e:Romeo 722 ue:alpen furst
hon är betäckt med Akribori och ska föla juli 08
har du någon bra komb av hingst och sto namn sitter helt tom och vill gärna ha lite förslag.:)

Ja och det ar så kul så jag hoppas att det kommer ett stoföl så jag slipper ge fölet ett gudanamn, det är ju så vanligt ;). Så blir det ett stoföl så blir det en Iguana, om hon nu verkligen inte ser ut som något annat.. Men finns det fler ödlor i Nactus stam eller vart kom det ifrån? Någon som vet?
U

De hingstar som jag vet har namn med någon betydelse annat än guda namn som jag kommer på så där är:
URSUS = björn
CORTEX = en del i hjärnan
ESCARGOT = snigel
IVIGTUT = grönländsk gruvort
PORFYR = en bergart
ULEX = latinskt namn på en grupp buskar
VAGANT = gammalt namn för landstrykare
CARÊME = en fransk benämning under fastan innan påsk
PENTAGON = femhörning

Det var Göran som berättade det för mig (hans ägare) och de hade hittat namnet i ett lexikon så det är bara taget för att de tyckte om det antagligen;)

Ok, jag upptäckte att det var en ödla när jag googlade i hopp om att hitta en mening. Vackert namn!
U

*kl*

Ja men det här var ju en kul tråd, har nog sällan funderat djupare över hingstarnas namn.

Ni "namnkunniga" (;)), vad betyder Akribori? Är det "bara ett namn"?

Har fått höra någon gång vad det betydde. Undra om det inte va typ "Herre av.. " någon av dem. Men jag minns tyvärr inte.

Däremot vet jag att De la Gardie var/är en fransk grevesläkt. Inte så bra på franska men betyder typ "av Gardie", vad Gardie nu betyder.
Homosassa är typ nått ställe i Florida, om jag inte minns fel.
Locatelli vet jag bara är ett italienskt efternamn, då mitt ex hette så.
Bayron skulle jag gissa är från författaren Lord Bayron.

Skulle säkert komma på fler om jag bara tog mig tid att sätta mig ner och fundera lite.

Jo, lorden hette Byron.

Och släkten de la Gardie har även funnits i Sverige med en framgångsrik gren. Magnus Gabriel var rikskansler.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 694
Senast: iNHALE
·
Tjatter Hjälp mig buke! Ni vet sån där gummisprut-grej som man får med tex när man köper öronrengöring? Vad heter den? Jag har en blå hemma men...
Svar
16
· Visningar
566
Senast: Sel
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 632
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur