Hingstkedja med smalt spänne ?

gylle

Trådstartare
Blir snart tokig, det verkar hemkt poppis just nu med små öglor på sidorna på lädergrimmorna, en sak har de dock inte tänkt på det går icke att få igenom vanliga spännen till hingstkedjorna genom dem :mad:
Står nu här med två nya skitsnygga lädergrimmor och trots att jag absolut inte valde de med minsta öglorna på sidorna så går det icke att få igenom spännena till kedjan = totalt värdelösa. Använder enbart lädergrimmor i lastbilen och vill definitivt att det går att sätta kedja tex om något händer och man snabbt behöver lasta ur på olämplig plats.
Någon som har en susning om det finns hingstkedjor någonstans med väldigt smala spännen ?

Sv: Hingstkedja med smalt spänne ?

Jag minns inte var mina lädergrimskaft med kedja är från, men tror det kan ha varit Börjes. Kollade på deras sida och de spännena såg iaf rätt små ut.

En speciallösning kan vara att köpa en hundkedja i valfri grovlek.

Trä den genom ringarna på båda sidorna och knäpp sedan spännet genom båda slutringarna på kedjan.

Tycker också att det är betydligt snyggare än de vanliga hingstkedjorna.

En speciallösning kan vara att köpa en hundkedja i valfri grovlek.

Trä den genom ringarna på båda sidorna och knäpp sedan spännet genom båda slutringarna på kedjan.

Tycker också att det är betydligt snyggare än de vanliga hingstkedjorna.

Hundkedjor är nog tyvärr inte dimentionerade för att hålla för 700 kg häst. Så att leda omkring en halvblodshingst på 170cm i en kanske stressad situation är nog inte att rekommendera med bara en hundkedja, inte heller får du samma effekt av kedjan om du knäpper den så det är inte utseendet man är ute efter med en kedja utan effekten.

Jag minns inte var mina lädergrimskaft med kedja är från, men tror det kan ha varit Börjes. Kollade på deras sida och de spännena såg iaf rätt små ut.

Har börjes lösa kedjor i alla fall här hemma och de har tvärtom ganska stora spännen jämfört med andra, sen kan det kanske vara olika sorter som sitter på färdiga grimskaft.
Helst skulle det vara en "äkta" hingstkedja (de är helgjutna och utan svaga partier tex i löpöglor och svetsningar vid anslutning till spännet) Har hansbos äkta hingstkedja (kostar flera hundra bara för kedjan) men tyvärr har den som sagt för stora fästen. Använder enbart den äkta till hingstarna, har varit med om när billiga brister i svaga svetsningar och det är inget jag vill vara med om speciellt på hingstarna.

Hundkedjor är nog tyvärr inte dimentionerade för att hålla för 700 kg häst. Så att leda omkring en halvblodshingst på 170cm i en kanske stressad situation är nog inte att rekommendera med bara en hundkedja, inte heller får du samma effekt av kedjan om du knäpper den så det är inte utseendet man är ute efter med en kedja utan effekten.

Precis som med alla andra produkter så är det skillnad på kvalité. Finns hundkedjor som utan problem håller för en hingst på 700kg och mer därtill.

Förstår inte hur effekten kan skilja sig åt heller? På båda knäppningarna får man den åtdragande effekten.

Kom på en annan sak

Har du kollat efter kedjor hos de företag som saluför hästutrustning till araber? Kedjor används ju mycket inom arabshowen och ska ju gärna vara diskreta och lätta dvs inga stora spännen. Kan vara värt att kolla. Araber är ju inga 700kg hästar men ändå hästar :)

Har annars inga tips att ge. Lycka till i jakten.

Fast en sådan knäppning ger inte den effekt du VILL ha om du har kedjan för att det är en hingst och situationen kräver att du har riktig effekt av kedjan.

Förstår att det blir problem. Jag har ett jättefint svindyrt läderkedjegrimskaft som har väldigt nätt krok som går igenom de flesta små ögglor. Dock är den köpt utomlands. Så de finns. Om jag var du skulle jag kilat in på närmsta travshop och kollat. Det används väldigt mycket kedjor inom travet då det både är snyggt och användbart då vi har mycket hingstar som dessutom är rätt livliga.;) Så på travshoppar finns det mycket olika kedjegrimskaft och dessutom riktigt fina kvalitétslädergrimskaft. Tror du kan ha tur på någon sådan. :)

jag håller med... ett flertal grimmor , både läder och syntet har för små eller utsmyckade/breda kanter på nosringarna så det inte går att få igenom spännet på kedjegrimskaftet. Mycket irriterande då jag råkat köpa en del grimmor utan att notera att spännena inte kommer att gå att få igenom ringarna innan.

Har vissa gånger provisoriskt kunnat lägga kedjan ovanför nosringen bara över sidostycket och sen dragit kedjan under hakan och spänt fast i ringen på andra sidan. Men då har det ju varit oplanerat, när man kommit ut till en livlig häst med "fel" grimma på sig..

Fast då kan man ju lägga kedjan ovanför "sidostycket" på vänstra sidan av grimman, sedan under nosen och fästa i ringen på högersidan som vanligt. Funkar faktiskt alldeles utmärkt:)

Fast då kan man ju lägga kedjan ovanför "sidostycket" på vänstra sidan av grimman, sedan under nosen och fästa i ringen på högersidan som vanligt. Funkar faktiskt alldeles utmärkt:)

Fram tills hästen sträcker ner huvudet och drar då blir man plötsligt ganska chanslös med kedjan uppe på ganashen istället de bryr sig inte så mkt om att man drar i den då.
Körde med den varianten på ett par nylongrimmor jag hade till unghingstarna som hade idiotiskt små ringar (tack och lov faktiskt ända nylongrimmorna jag varit med om har så men det är väl bara en tidsfråga innan modet hittar dit också), en kille blev lite uppspelt av att damerna i hagarna bestämde sig för att det var skitball att sätta fart på honom jag tog tag i grimskaftet och han tyckte det var lite läbbigt när kedjan gick åt och körde ner huvudet i backen och jag tappade all koll på honom för kedjan åkte upp under ganaschen så det var sista gången jag tyckte det gick lika bra att göra så.

Travshoppen var ett bra tips den får jag kolla, typiskt nog körde jag förbi där igår utan att ha en tanke på att det ju används kedjor rätt frekvent inom trav/galopp så borde kanske finnas lite större utbud framförallt av kedjor av bra kvalitet.

De små ringarna ser inget speciellt ut ser exakt likadana ut som sådana alltid har gjort bara att de har krymt dem i storlek nu så att inte knäppningen till kedjorna går igenom längre.

Kedjan ser ut som en vanlig kedja med skillnad på materialet (rostfritt stål) och att den är helgjuten alltså ingen svaga svetsningar på den någonstans. Tittar du inte närmre på den så reflekterar du inte ens över att det inte är en av billighetskedjorna.
Googlade snabbt men den är inte likadan som den hansbo säljer idag i rostfrittstål men liknande vet dock inte säkert hur den de säljer idag är just med om den är helgjuten eller inte det står inte.
Min har säkert 10 år på nacken nu (men ser ut som ny så helt klart värt att köpa kvalitet)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka