hingstig valack

K

Klorin

vad gör man då hästen totalt ignorerar en, min valack höll på att springa över mig pga att han inte fick följa med i hagen.

han är inte så gammal och har ibland vistat tendens till att stissa upp sig då han blir kvar själv.
men har flyttat till ett nytt stall för ett tag sedan, han har varit ganska på "tårna" första tiden men nu har det varit lungt tills idag.

och när han blir sådär tossig så hjälper det inte att göra någonting, för han har fullt upp med att skrika efter sina tjejer osv.
ställde upp honom i gången och då slår han med frambenen, morrar åt honom att så ska han inte göra och pekar på frambenet så ger han sig för att sedan börja igen.

höll på och borstade och pysslade en stund och sen gick vi ut i paddocken och vände och stannade osv.
då gick det jätte bra, fast känns dock som om han ignorerar mig i många lägen.
vill inte att han ska bli sådär prillig och nästan okontaktbar så fort det passar honom.
vad ska jag göra för att få honom att lyssna mer på mig?

Sv: hingstig valack

När en häst tenderar springa över en, måste du göra det obekvämt/obehagligt för den att göra det. Detta är riktigt grundläggande, där du är och lever ditt liv kan inte hästen vara och leva sitt liv. Om du inte tydligt markerar din gräns så sänker du dig i rang och han kommer inte att tycka att du är en värdig ledare.

Jag har en unghäst som är tuff och ignorerar mig och tom attackerar (en riktig tuffing som väldigt gärna vill ta kampen om ledarskapet), jag måste emellanåt freda mitt utrymme med väldig tydlighet, antingen om jag vevar med ett grimskaft eller viftar otroligt med armarna. Hästar som springer på en är bland det värsta jag vet och dessutom är det farligt.

Vet inte om du läst KFH's Dansa med hästar men en liten kommentar längst bak i boken tar upp detta att hjälper inget annat och hästen ändå är på väg att springa över dig, freda dig på alla sätt du kan.

Det är ett extremt nonchalant sätt av hästen, oavsett anledning (lastbil, ston eller vad det nu kan vara) och hästen sänker ditt värde till noll och ingenting.

Tillåt det inte!

:) nu lät jag hård (det ska man vara ibland), Lycka till!

jo och man blir både ledsen och besviken då all tid man laggt ned endå inte spelar någon roll i vissa sitvationer.
jobbar massor med honom, men vill inte att han ska "slå av". åhh orkar snart inte mer bråk med honom. :(

Jag håller med Anna H - det är inte tillåtet för en häst att springa över dig. Och hjälper inte viftande med armar och rep och hotfullt (på hästars språk...) beteende från din sida, så är en armbåge eller en knytnäve i bringan rätt effektivt. Eftersom hästens beteende i det här läget är så farligt för dig, så får du se det som självförsvar... Jag är absolut ingen förespråkare för våld, men ibland är det faktiskt befogat med en smäll....

Jag testade förresten en sak på en odräglig unghäst som fått för sig att attackera de andra hästarna i hagen när någon försökte fånga dem (listig typ - han sprang fram och bet dem i baken när de blev ledda i grimma - de kunde ju inte försvara sig då....). Jag vände baken mot honom och måttade en rejäl spark i luften. Helt utan att träffa, men han STUDSADE därifrån, och jag hade aldrig problem med honom sedan.

Anna_H skrev:
Jag har en unghäst som är tuff och ignorerar mig och tom attackerar (en riktig tuffing som väldigt gärna vill ta kampen om ledarskapet), jag måste emellanåt freda mitt utrymme med väldig tydlighet, antingen om jag vevar med ett grimskaft eller viftar otroligt med armarna. Hästar som springer på en är bland det värsta jag vet och dessutom är det farligt.

Tillåt det inte!

:) nu lät jag hård (det ska man vara ibland), Lycka till!

Håller fullt och helt med, plocka bort beteendet omedelbums, alla medel tillåtna (nästan). Har en kompis som praktiserade på galoppstall och hanterade värdefulla galoppdjur, där var man mycket tydlig med reglerna, hästarna fick hålla med både det ena och det andra, 10kg kraftfoder sätter ju sina spår. Det mesta var helt acceperat, men gick de över dig, då j*vlar.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 891
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka