Hingsthjälp till 3års sto!

Sass

Trådstartare
Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips och förslag på hingst till mitt
3-årssto e: Casir Ask-Lobster-Landesfurst-Allegro.

Hon är just nu på utbildning för visning på treårstestet nu i Maj. De som utbildar henne är mycket positiva till henne och rekomenderade starkt att jag betäcker henne efter 3års.
De föreslog att jag skulle ta en bra Holsteinerhingst, gärna med Cassini eller Contenderblod.

Stoet är ädelt ca165cm i mankhöjd nu. Smäcker feminin typ. Bra gångarter, bra hoppteknik, ev lite bättre ryggverksamhet kanske kunde önskas. Superbra i skallen, lugn och ridbar! Ngt veka kotor bak.
(min oprofessionella bedömning :o ) Får se vad de säger på visningen.

Har ni några tips? Jag vill ha en avkomma för hoppning, minst 165cm.

Den jag fastnat för hittills är Tornesch, VDL Empire och ev Cartier? Kommentarer?
Tycker att hon är släkt med alla genom Cor de la Bryere och Landgraf :crazy:
Jag kommer inte in på photbucket för tillfället, men här är två dåliga bilder på henne tills vidare....
http://www.doguehills.se/images/11-12-06carry2.JPG
http://www.doguehills.se/images/11-12-06carry.JPG
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Carano (visserligen ligger Cor de nära, men inte så farligt ;) )
Manhattan
Lasandos :love: :angel: (visserligen Också Landgraf nära, men inte heller så farligt :D )

tycker att Cartier har en enastående stam, men han imponerade inte på mig när jag såg honom live på öppet hus.

jag skulle satsa på Tornesch utav dom alternativen du hade, eller mina förslag :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Nu är ju inte jag något proffs på avel :o Men förslag kan man ju komma med!
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Bekanta till mig betäckte sitt 3-årststo e Casir Ask med Maloubet. Mkt spännande i mina ögon.

Stoet fick kanonpoäng på 3-års och ser mycket bra ut, därför vågar man ta Maloubet. Jag är ev spekulant på fölet om det blir ett sto och de ska sälja!

Frågan är om du inte ska fundera på något som inte har Corde el Landgraf så tätt? Eller om du kör på med dem och linjeavlar...

Vill du använda hingst som finns i Sverige eller kan du tänka dig import? Quattro B har ju lämnat dubbeltalanger och tillför mycket elasticitet!
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Maloubet vet jag inte om jag vågar, med tanke på exteriören. Jag får se vad hon får för kritik på 3-års. Annars tycker jag han är ful :o Men hoppa kan han ju bevisligen :love:

Quattro, ska jag se om jag hittar, låter ju bra!

Håller med dig om att inte ta Corde eller Landgraf så tätt inpå, men jag verkar bara hitta hingstar som tilltalar mig som har dem nära i släkten :angel:

Snubblade in på Waldhofs sida och tittade på Corlensky och Ludwig :) Gillar båda! Vad säger ni om dem?
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Gillar båda skarpt och tycker att de har samma kvalitéer (bra typ, vettig gång och bra hoppkvalitét). För tillfället gissar jag att Ludwig är aningens mer stabil i temperament, men det vet jag egentligen inget om. Skulle vilja se mer av bägge för att kunna uttala mig!

Nackdelen med dem är att de är unga och det är svårt att veta vad de lämnar. Du står ju med ett 3-årssto och vet inte heller vad hon lämnar. I det läget är det bättre att använda en äldre hingst så du vet vad iaf hingsten ger!!

Jag skulle rösta på en äldre prestationshingst på henne istället för dessa unga killar.

Men - jag tror å andra sidan att dessa två är bland de bättre vi har om du ändå vill använda yngre hingstar!
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Håller med om att de är unga, men jag tycker de är väldigt välstammade och har utstrålning som få.....

Bor i närheten så jag tänkte åka på "hingstbesök" både hos dem, och hos Tornesch. Fast Tornesch har jag sett många gånger innan och det är nog därför jag är lite kär i honom ;)
Får se om det finns några 3åringar på åretstester efter honom, de äldsta borde ju börja visas i år.

Vad sägs om Careful då? Han är ju äldre, men har han avkommer sen tidigare? Han verkar ha väldigt många plus sidor! Förutom att han va dyr :o
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Nu så gick det superbra på treårstestet idag i Åstorp. Vi fick Dubbeldiplom :banana:
Vilket gör att jag gärna vill ha en stimulanshingst med tanke på rabatterna!
Hon fick poängen 987987 och 88 i hoppning.
Omdömen som: Ädel, långlinjerad och högställd.
Långvälutvecklad hals, välutvecklad manke, ännu ngt outvecklad bog, välformat kors.

Ännu tät väl gracil fram, ngt vinklad inst has.
Skritten fick en 9 och var vägvinnande och rörlig, traven 8 lätt, välbalanserad, elastisk. Galoppen 7 Energisk lätt, välbalanserad men mer elactisitet önskvärd.

I hoppningen fick hon reaktionssnabb bra ryggverkan, ngt oelastiskt, energisk och sammarbetsvillig!

Såååå Det är väl galoppen då först och främst jag vill förbättra. Några förslag?

Lägger in fler bilder från dagen, så ni ser hur hon ser ut idag!
carry3rs2.jpg

carray3rs.jpg

carry3rs4.jpg

Carry3rs3.jpg
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

*puttar upp tråden*
Och så kan jag berätta att vi ska åka och titta på Ludwig och Corlensky på torsdag. Och nästa vecka ska vi ta en titt på Empire.
Ibland är det bra att mitt i hästsmeten, så man har nära till det mesta ;)
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Grattis!! Hon ser superfin ut!

Orättvist att ha så nära till alla de där grabbarna! ;)
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Ååå vad spännande!
Ska bli kul att höra dit val sen när du har bestämt dig!
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Har du inga tips då? Jag är fruktansvärt rådvill för tillfället :o

Cyllene Tack! :)
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Nä, den måste jag ha missat! Ska genast kolla!
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Hon är supervacker! grattis till fina poäng! Jag måste säga att kombinationen Maloubet- Casir Ask låter ohyggligt spännande!
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Hon är supervacker! grattis till fina poäng! Jag måste säga att kombinationen Maloubet- Casir Ask låter ohyggligt spännande!

Tror den kombinationen kan ge smått,annars är det nog inte dumt.

/b
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

har du nära till köpenhamn kan du se maloubet tävla där i helgen. jag har jobbat hos peder och ridit maloubet när han var fem, helt underbar. skulle själv betäckt med honom förra året men tyvärr fick vi ta bort stoet... peders egna avkommor e maloubet är stora. Ge säger att han lämnar stort. lycka till!

mn
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Nu så gick det superbra på treårstestet idag i Åstorp. Vi fick Dubbeldiplom :banana:
Vilket gör att jag gärna vill ha en stimulanshingst med tanke på rabatterna!
Hon fick poängen 987987 och 88 i hoppning.
Omdömen som: Ädel, långlinjerad och högställd.
Långvälutvecklad hals, välutvecklad manke, ännu ngt outvecklad bog, välformat kors.

Ännu tät väl gracil fram, ngt vinklad inst has.
Skritten fick en 9 och var vägvinnande och rörlig, traven 8 lätt, välbalanserad, elastisk. Galoppen 7 Energisk lätt, välbalanserad men mer elactisitet önskvärd.

I hoppningen fick hon reaktionssnabb bra ryggverkan, ngt oelastiskt, energisk och sammarbetsvillig!

Såååå Det är väl galoppen då först och främst jag vill förbättra. Några förslag?

Tycker definitivt att du ska utnyttja rabatterna via stimulanspaketet!
Finns många fina bra hingstar med där som du kanske inte skulle ha råd med annars (Feliciano är ju tex inte särskilt billig) fast jag vet ju o andra sidan inte vad du har för resurser ;)

Finns väldigt många intressanta hingstar med där, Irco Mena och Cortez är ju två självklara favoriter men även Corlensky och LC som tidigare nämts i tråden är ju anslutna.

Länk till alla stimulanshingstar:
http://www.asvh.se/document/stimulanshingstar07.pdf
 
Sv: Hingsthjälp till 3års sto!

Jaha, så har jag då varit runt och tittat på några hingstar och som resten av svenska folket så föll jag som en fura för Corlensky G :love: VILKEN HINGST!
Jag förstår att han fick många ston förra säsongen!!!

Han var lugn och kelig i stallet, stor och ståtlig när han kom ut på gårdsplanen och en hingstutstråling som heter duga!

Ludwig var också superfin och sööt, men han åker nog pga att han har så mkt landgraf i sig, som mitt sto också har.
Empire kikade vi bara på i boxen, men han såg så vanlig ut :o

Så det blir förmodligen Corlensky till damen, ev var det hans sista säsong i sverige i år.

Var iväg och kollade brunsten i torsdags, och då hade hon precis släppt ägget... Så om 16 dagar åker vi tillbaka för en ny koll! :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp