Hingsthantering

ajdidodii

Trådstartare
En fråga jag har funderat på väldigt länge är när är man egentligen redo att hantera hingstar? Vilken ålder ska man ha, och hur mycket bör man kunna? Dessa frågor förstår jag är upp till var och en att bedömma, tänk därför på det när ni svarar någon annan i diskussionen.

Om vi tar mig som exempel. Jag är 17 år gammal, har egen häst (sto) sedan ett år tillbaka, har innan dess ridit på ridskola sedan jag var ungefär 6-7 år. Ridskolan har jag tagit uppehåll från två separata år, då jag har haft två medryttarhästar (valacker).
På ridskolan var hingstar absolut förbjudna av någon anledning, och den enda regelbundna hästkontakt jag har haft har varit med min egen häst, mina två sköthästar och ridskolans hästar.

Skulle jag vara redo för hingsthantering? Och då pratar jag i mitt fall inte om stora halvblodshingstar, eller liknande, utan shetlandsponnyer. Samma fråga gäller väl med unghästar, den vana jag har av unghästar var ena hästen jag red i ett år (han var då 5-6 år, alltså exakt, men han hann fylla en gång).
Skulle jag vara redo att ha en ungponny?

Och det jag vill när ni svarar är att ni svarar utifrån informationen ni fått här, och efter hur ni själva tycker. Motivera era svar, så att vi som läser får en bra uppfattning om varför ni tycker som ni gör, och kanske tycka likadant. ;)

Sv: Hingsthantering

hejsan!
jag tycker frågan inte går att svara på.. vad ska du ha för hingst, hur gammal? jag tex, ser mig som mer än färdig för att ha hingst, jag har en hingst nu, men han e bara ett år, men jag ska behålla honom som hingst.
Första gången jag höll i en häst var för tre år sedan, jag har inte hanterat många andra hästar än min heller för den delen. Känner du dig redo så är det väl bara att testa, är det en ung häst du ska skaffa lan du ju kastrera honom om du känenr att du inte tycker det är trevligt med honom som hingst...

den att man måste ha mkt mer ansvar när man har hingst och det är inte lika lätt praktiskt är en annan sak, men det vet du säkert innan.

det är min åsikt.

Jodå, jag vet hur ansvaret ligger, har jag fått för mig om i alla fall. Jag har inga konkreta planer på att skaffa hingst, mina föräldrar skulle ha ganska mycket att säg till om där, men drömma går ju alltid.

Avelsintresserad, jag har redan ett sto. Och på en gång kan jag säga (för dom som hajjade till) så att ja, mitt shetlandsponny sto har stam, nej, jag tänker inte betäcka henne med hingsten om han inte blir godkänd på avelsvärdering.
Sen gillar jag utstrålningen som en godkänd hingst har (eller ja, dom som har möjlighet att bli godkända), och så tror jag jag skulle gilla utmaningen att ha hand om en.

okej.. så du ska ha en shettishingst? det måste väl ändå vara lite lättare än en stor häst iaf..=)
Tycker du inte de flesta hingtar har samma utstrålning, även om de är godkända eller ej? de tycker jag iaf..

jag ska ha min hingst som hingst om han mår bra av det, de vet jag inte förän vi är där...

Nej det tycker jag inte. Jag skulle vilja påstå att det finns hingstar som ser väldigt mycket ut som valacker, och sedan dessa med maffiga halsar, och näst intill perfekt exteriör i övrigt också. :love:
Och jo, jag tänker skaffa shetlandsponnyhingst den dagen det blir hingst, men det är väl lite väl OT nu...

Man kan nog nästan bara bli redo för en hingst efter att ha jobbat x tid på ett stuteri där man fått mycket hjälp och handledning och fått hantera många olika typer av hingstar. Det är mycket speciella grejor med hingstar, saker man bara måste tänka på i hantering och utbildning. Det är iaf inget jag lärt mig på ridskolan. Om man bara träffat någon enstaka snäll hingst så kan man nog få för sig att man är redo, men efter att sett lite annat har iaf jag insett mina begränsningar ;)
Av det du skriver skulle jag inte räkna med att du är redo för en hingst.

Unghäst tycker jag det är annat med. Skaffar man en med trevligt lynne, gärna lite bra grundhanterad, och att man tar hjälp av tränare, kanske tom kan ha den uppstallad hos någon som kan hjälpa en ofta. Då tror jag nog inte man behöver vara galet erfaren. Man måste nog bara kunna slappna av, vara konsekvent och rättvis. Med en bra tränare utöver det så tror jag man kommer långt.
Utbildningsmässigt kommer man kanske inte så långt med sina första unghästar, så ska det bli en framtida tävlingshäst måste man kanske räkna med att ta mycket mer hjälp/skicka hästen på träning.
Jag tror nog du skulle klara en unghäst, om du fick hjälp :)

Jag tror den frågan näst intill är omöjlig att svara på... Allt är så himla individuellt och dessutom har man ju inte en rimlig chans att avgöra hur skicklig du är... Jag tycker inte att antalet tid som man hållt på med hästar alltid är den givna tabellen i hur duktig man är... sen beror det jättemycket på hingsten i sig... allt beror på er som individer....

Jag har inte hållt på med hästar alldeles för länge, vi har snart 4 egna... 3 valacker, 1 sto och jag har under 1 år stallat in och dagligen hanterat 1 hingst utan problem... De gånger han tjorvade var det helt hanterbart och vi hade full koll på situationen, men med det sagt vill jag INTE gå så långt att tycka att jag ska/bör/kan hantera vilken häst som helst..oavsett kön....

Dock tycker jag att man ska ha i åtanken att en hingst oavsett ras mer eller mindre kan vara som en tickande bomb.... Det finns inget rosenrött skimmer och en hingst är en KARL, redo att göra sitt jobb som betäckare och med kroppen pulserande av härligt vilt testosteron:p

Summasumarum... det är djur vi hanterar, sällan logiska och förutsägbara, man ska nog ha både 2 och 3 alternativa lösningar kvar om den 1 slår slint..dessutom ska man se till att man har tillräckligt många verktyg ( dvs... kunskap, ideer och handlingsplaner) för att kunna reda ut en situation när den uppstår....

Jag måste bara fråga, vad är hingsthantering?:crazy:

För mig spelar det ingen roll om det är hingst, sto eller valack, det är en häst oavsett och ska hanteras därefter.
Och har man en känsla för djuren så känner man vad man klarar av och inte, det är ingen som kan tala om för dig.

En hingst behöver generellt inte vara värre än andra hästar om man är noga med att avla på stabilt psyke och erbjuda bra miljöträning under uppväxten.
Men en hingst är en hingst är en hingst...

Det innebär att den mäter sin styrka när så behövs eller om det ska uppvaktas. Så man behöver vara lite mer observant på omgivningen när man hanterar hingstar.
Håller man hingstar i lösdrift måste man också vara så tuff att man går in och särar på slagskämparna om det blir allvarliga strider vilket det sällan blir. Det är bara om det kommer någon ny in i hagen som inte har flockvana som det kan bli problem.
Men som sagt, det gäller att ha ett starkt och konsekvent ledarskap när man hanterar hingstar eftersom de gärna testar ledarskapet. Men har du det är det oftast inget problem.
En egen uppfattning är att hingstar är inte så komplicerade i lynnet som sto kan vara :cool:

Rolle
Islandshingstar på Lösdrift

:bow::bow::bow: instämmer till 100% med Rolle:bow::bow::bow:

är du tydlig & konsekvent i ditt ledarskap, har ett gott säkerhetstänkande, förebygger & förutser vad som kan komma att ske, så är det inget bekymmer att ha en hingst.
Det är dock inget man lär sig på ett par terminer på en ridskola:angel:
som Cizma skrev; "det kan vara en tickande bomb..."

...säger eka som har världens mysigaste kbl hingst hemma på gården...

Jag hade lång erfarenhet av ston och valacker när vi fick vår hingstunge som vi kastrerade vid 2,5 år ålder.
Jag har lärt mig så oerhört mycket under hingsttiden,det var lite av en ny dimension i hästlivet. Jag hade ju bara haft ston som var lite mer av hästhundar.

Huruvida du är mogen för det är ju induviduellt, men det kommer att lära dig oerhört mycket,

Jag har i dagens läge två äldre ston och en 3 årig arabhingst och får nog säga att jag litar mer på han än mitt älsta sto. Jag har haft hingst tidigare då min första häst var 3 årig fjordinghingst, en ursnäll sådan, sen skaffade jag en shettishingst och det fungerade inte alls,han jagade mej ut ur hagen......Min arabhingst jag har idag är rena drömmen, så jag får nog hålla med att det är väldigt olika från häst till häst.
Vet inte om jag är helt galet på det, men jag har fått för mej att ju mindre hästarna är desto mer måste dom hävda sej och en shettis hingst skaffar jag inte igen.
Men det är väldigt viktigt med kemin, stämmer inte den så funkar inget.

Jag undrar om det inte är som med småhundar,:devil: Folk tror kanske inte att dom behöver uppfostras:angel: Bara söta liksom, men dom är hästar dom också.

Jag kan komma på flera shettishingstar som varit riktigt ouppfostrade som jag har träffat, dom har uppfört sej på ett sätt man aldrig skulle tolerera med en större häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka