Hingsthållning

D

Dragonora

En islandshingst är på intågande i vårt stall, det är bara ston på vår gård i övrigt, förutom en årsfödd hingst.
Vi har stängslat upp en ordentlig hage "i en hage", för att minimera risken för sprängda stängsel.
Nu ska denna 7åring vara mycket snäll, men jag skulle vilja fråga andra hingstägare hur ni gör med era hästar i hantering osv?
Rider ni med ston ? , kan hingsten rent av gå med valack, hinstföl/åring? HUR GÖR NI???

Tacksam för alla svar. :bump:

Sv: Hingsthållning

Jag rider min hingst med alla typer av hästar och i alla tänkbara situationer.
Han går även med en annan hingst (åring) och en äldre valack i hagen.
Rekomenderar dock inte i allmänhet att man släpper ihop äldre hingstar som ej gått med andra hästar om man inte känner hingsten i fråga myckat väl. Och OM man släpper ihop säger min erfarenhet att det är bäst att göra på senhösten/vintern då hormonerna inte är så aktiva.

Angående vanlig hantering så är en hingst en häst precis som viken annan som helst och ska behandlas därefter.

Generellt: Behandlar man hingsten som ett monster, blir den ett monster.

Det vi tänker extra på är att stänga gallret på boxdörrarna (om du förstår vad jag menar nu :crazy:) när man leder hästar genom stallet samt att det är en rejäl "gång" mellan hagarna, så att hingstarna inte kan nosa på varandra eller andra hästar. Annars särbehandlas de inte.

Generellt: Behandlar man hingsten som ett monster, blir den ett monster.

MYCKET klokt sagt :bow:

Jag har en 2-årig hingst som jag fött upp själv. Har aldrig talat om för honom att han ska bete sig som en hingst utan uppfostrat honom precis som de andra hästarna.
Han har inga bekymmer med att låta bli brunstiga ston när jag ber honom om det, han är jättesnäll mot alla och nästan ingen som träffat honom tror att han är hingst just för han är så som en valack brukar vara.

/M

Resultatet blev också mycket bra kan jag tillägga =)

Du är en mycket bra uppfödare. :bow:

Det står en hingst på anläggningen där jag har min häst (som förövrigt är sto) och det är inga problem. Han är en unghingst dessutom, tror han är 6 år nu och han har väll stått här ett år ungefär. Men det är inga problem, det är inga problem att hantera honom tycker jag, som andra redan skrivit så blir de vad du gör dom till. Givetvis kan hormoner spela in men hanteringen lär ha ännu större betydelse.

Hingsten på våran anläggning står i lilla stallet tillsammans med två valacker. Han går i hage med normalt elstängsel som alla andra hästar, i vanliga rasthagen har han valacker i närmsta hagarna runt omkring sig men han har även en gräshage han går i, ibland och då står han brevid ridskolehästarnas hage och där går det nog fler ston en valacker.

släppte ihop min 5 års hingst med min valack i somras o dom går ihop än idag iaf i hagen. Innan har han i stort sett gått ensam hela livet.

jag vill bara att man dubbelkollar boxdörren så den är stängd.
och att han går i en hage med bra stängsel och framförallt ström.

annars behandlas han ju som vem som helst.
Ja han är riden med ston också.

Jag har en hage med flera ston, föl och numera även en valack som är shetlandsponny. En hage med hingstar i olika åldrar samt valacker. Dessa två hagar gränsar till varandra, två meter emellan ungefär, det är vanlig eltråd, två trådar och det är uppsatt i vanlig hästhöjd. Hingstarna har inga problem att stå sida vid sida med stona.

Är det sunda och bra hingstar ska det inte vara några problem. Är de inte det - kastrera...

*kl*

Jag hörde om någon avelshingst(islänning) som ägarna använder till turridning för det inte är avelssäsong :angel::) Tror han hette Aegir?

Min hingst går själv eftersom han gjort de hela sitt liv 27 år. men han går precis jämte stona i hagen med bara en liten gång imellan. han står i box jämte stona med galler i mellan. visst de e en del pratade när stona e brunstiga men inget har hänt hittills. men han e en riktig gäntleman. man kan göra vad man vill med honom riktigt snäll.

*kl*

Jag hörde om någon avelshingst(islänning) som ägarna använder till turridning för det inte är avelssäsong :angel::) Tror han hette Aegir?

Det finns en helt del islandshingstar som används i turridning. Som turhästar eller ännu fler som ledarhästar.

/Åsa

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka