Sv: Hingstfunderingar inför nästa år...
Lånar knapp...
Här är mina funderingar om kommande hingstval:
Sto nr 1
Bernstein - Neapel - Crown Point xx
160 cm. Saxat från stamboksföringen: "Välmusklad med naturlig resning. Välformad, välansatt hals, markerad manke. Djup i bog och bål, långt kors, lite kort i sin rygg. Ngt korta kotor. Ren taktmässig men kort skritt. Taktmässig, aktiv, balanserad trav."
Hennes trav är mycket bra, rörlig och luftig. Skritten vet jag är kort. Galoppen är även den bra.
Fick i år sitt första föl efter Don Laurie. Ett hingstföl med en härlig utstrålning, ädel och med ett sagolikt gott temperament. Mycket vacker och rör sig helt ok.
Är nu dräktig med Hohenstaufen II.
Vill gärna ha en svensk hingst till henne, men har liksom inte hittat någon som jag känner mig "säker" på. (Rambo, Hermes???)
Andra hingstfunderingar är: Skovens Rafael, Richfield, Loredes, Highlander, Highcruiser, Dionysos, Florencio eller kanske Hohenstaufen II igen.
Avkomman är tänkt att säljas.
Sto nr 2
Weltmeyer - Prince Thatch xx - Legat
Ca 166 cm. Kort i kroppen, något kort hals och brant lång bog, ädla ben och något långa kotor. Har tydliga fullblodsdrag från sin morfar.
Har en mycket bra skritt, ok trav, galoppen kunde varit bättre. (Har inte haft stoet så länge och bara studerat rörelserna i hage och på lina).
Hon fick sitt första föl i år efter Highcruiser. Ett mycket ädelt hingstföl där fullblodet från båda sidor syns tydligt. Har dock inte ärvt den korta halsen eller kroppen. Behöver alltså en hingst som inte förädlar.
Hon är nu dräktig med Don Primero. (Tog sig inte på fryst med Sir Donnerhall, 2 semineringar, varav 1 av skicken inte var helt ok.)
Mina funderingar: Don Primero igen innan han "faller bort", Rubinrot (hmn, jag vill inte ha en skimmel dock...) Dionysos, Rentino. Eller så faller vi in på de där gula sidorna i Hingstkalendern.....De Niro, De Noir och Sir Donnerhall.
Även denna avkomma skall säljas.
Andra förslag emottages tacksamt, behöver bolla för och nackdelar med mina hingstfunderingar.