Hingstfunderingar inför nästa år...

Sv: Hingstfunderingar inför nästa år...

Som dobbis skriver, sen verkar han inte finnas tillgänglig - inte ens på fryst.
Hittar åtminstone inget på Zs hemsida..

märkte det när jag var inne på Z hemsida...ja synd men klart har han defekt så....

tack för svaren

annars ´har jag sökt länge efter ett bra fullblod med hoppinriktning men svårt o hitta tycker jag..

Lånar knapp...

Här är mina funderingar om kommande hingstval:

Sto nr 1
Bernstein - Neapel - Crown Point xx
160 cm. Saxat från stamboksföringen: "Välmusklad med naturlig resning. Välformad, välansatt hals, markerad manke. Djup i bog och bål, långt kors, lite kort i sin rygg. Ngt korta kotor. Ren taktmässig men kort skritt. Taktmässig, aktiv, balanserad trav."
Hennes trav är mycket bra, rörlig och luftig. Skritten vet jag är kort. Galoppen är även den bra.
Fick i år sitt första föl efter Don Laurie. Ett hingstföl med en härlig utstrålning, ädel och med ett sagolikt gott temperament. Mycket vacker och rör sig helt ok.
Är nu dräktig med Hohenstaufen II.

Vill gärna ha en svensk hingst till henne, men har liksom inte hittat någon som jag känner mig "säker" på. (Rambo, Hermes???)
Andra hingstfunderingar är: Skovens Rafael, Richfield, Loredes, Highlander, Highcruiser, Dionysos, Florencio eller kanske Hohenstaufen II igen.
Avkomman är tänkt att säljas.

Sto nr 2
Weltmeyer - Prince Thatch xx - Legat
Ca 166 cm. Kort i kroppen, något kort hals och brant lång bog, ädla ben och något långa kotor. Har tydliga fullblodsdrag från sin morfar.
Har en mycket bra skritt, ok trav, galoppen kunde varit bättre. (Har inte haft stoet så länge och bara studerat rörelserna i hage och på lina).
Hon fick sitt första föl i år efter Highcruiser. Ett mycket ädelt hingstföl där fullblodet från båda sidor syns tydligt. Har dock inte ärvt den korta halsen eller kroppen. Behöver alltså en hingst som inte förädlar.
Hon är nu dräktig med Don Primero. (Tog sig inte på fryst med Sir Donnerhall, 2 semineringar, varav 1 av skicken inte var helt ok.)

Mina funderingar: Don Primero igen innan han "faller bort", Rubinrot (hmn, jag vill inte ha en skimmel dock...) Dionysos, Rentino. Eller så faller vi in på de där gula sidorna i Hingstkalendern.....De Niro, De Noir och Sir Donnerhall.
Även denna avkomma skall säljas.

Andra förslag emottages tacksamt, behöver bolla för och nackdelar med mina hingstfunderingar.

Till sto nr 1, har du kollat på Lambourghini?
Har själv ett årsföl e honom ue Ceylon som rör sig väldigt väl och är ädel i typen.

Till sto nr 1, har du kollat på Lambourghini?
Har själv ett årsföl e honom ue Ceylon som rör sig väldigt väl och är ädel i typen.

Hmn...nej det har jag inte gjort. Är ju så helt "insnöad" på dressyrhingstar men det kanske skulle vara ett alternativ.
Ser dock att mitt sto och Lambourghini kommer från samma stostam. Lucci finns på hans tredje led och på mitt stos fjärde led. Dessutom har båda Crown Point xx på tredje led. Blir det galet?
Tyvärr har han inte heller så bra skrittpoäng.
Finns det kanske några bilder på hans avkommor? Hittar inget på deras hemsida.
Hittar inte heller någon exteriörbild på honom men det kanske finns någon ute på nätet, har inte hunnit forska vidare ännu.

Tyvärr är min dator hemma trasig så jag kan inte visa färska bilder och filmer på mitt föl. Han har en väldigt bra skritt, men det har hans mamma och morfar också. Lambourghini har höga blup-siffror med 112 på skitten men medelfelssiffrorna är höga så det är ju inte helt säkert.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/110419-lambourgini-swb

Visste inte att ditt sto kom från samma möderne, tänkte bara att två gånger Crown Point i fjärde led på avkomman inte kunde vara så mycket linjeavel.

Visste inte att ditt sto kom från samma möderne, tänkte bara att två gånger Crown Point i fjärde led på avkomman inte kunde vara så mycket linjeavel.

Det är kanske dumt att ta honom då eftersom de har samma stolinje en bit bakåt?
Jo, jag var in och kollade på BLUP (där är jag ofta och spånar...hi,hi) och såg hans fina gröna staplar. Skritten såg ju bra ut där som sagt.

Tycker att det är svårt att hitta någon passande svenskstammad hingst som passar. Jag vill ju inte ha någon för liten, inte för grov och gärna högställd.
Synd att inte Impuls funkade i "apparaten" annars hade jag gärna provat honom.

Saigon har jag sett flera väldigt tilltalande avkommor efter på kvaliten!

Har du eller någon annan hört något om när han kommer tillbaka i avel?

Saigon eller Biggles kanske?

Ja, Saigon tilltalar mig exteriört, lättare modell med långa ben som bör passa bra till mitt sto. Får vänta och se om han finns tillgänglig -09 och under tiden leta lite mer info om honom. Helt klart en tänkbar kavaljer.

Biggles: Nja, ingen hingst jag fastnat för sådär men förmodligen är det en bra hingst. Då gillar jag Okeanos bättre i första anblicken, kanske för tung dock. Hur är deras temperament, har för mig att jag läst att de är lite skarpa? Bernsteinstoet har lite vasst humör själv, ingen nybörjarhäst att handskas med från marken. Hon har dock en mycket bra ridbarhet, är arbetsvillig.

Jag sökte på hästar som är till salu efter Saigon och fann genast tre mycket tilltalande individer. Långa fina halsar och lättare i modellen utan att vara för ädla.

En del tycker Briar lämnar skarpt, men det sägs att Biggles avkommor ska vara mildare.

Ok.

Vad tror ni om Rambo eller Hermes då?
Kan Rambo bli för tung? Han är iallafall väldigt snygg och har en bra skritt.

Rambo har ju inga nätta herrar bakom sig i stammen precis (idealen har ju ändrats en del sen Lansiärs dagar), men jag vet inte om han lämnar lika grovt som man kunde tro, kanske Urbino slar igenom. Hermes och hans syskon är ju i vilket fall absolut inga klossar.

Jag håller med om att Rambo ser ut att vara en rejäl bit, gillar dock hans former men vågar nog ändå inte ta honom till min madame.
Min väninna har dock betäckt sitt Bernstein-Dragonsto med honom och det skall bli spännande att se vad som tittar ut. Det stoet är dock aningen ädlare i typen än mitt sto.

Hermes är bara 160 själv (mitt sto är också 160), lämnar han smått???

Om jag då inte hittar något Svenskt som passar, har ni några andra rekommendationer på annan hingst som förärver främst sina gångarter väl (skritten) och lagom storlek samt högställd med inte för kort hals?

Titta en gång till på saigon säger jag. Väldigt vackra och trevliga hästar med bra gång (de jag sett).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka