Jag börjar då. Planerar att eventuelt betäcka 3 ston nästa år, varav två av fölen ska säljas, så behöver lite hingsttips. Vad finns det för hopphingstar som är "i ropet" för tiden? Gärna importhingstar, och även fryst är ok. Om de står i Sverige så MÅSTE det vara på EU station.
Sto nr 1 är e. Heartbeat ue. Come Back II, med trakhenerblod bakom, ädel och liten (knapt 1,65), snabb, het och känslig. Hoppar som en katt men blev tyvärr skadad innan hon hann upp i klasserna. Exteriörmässig så är hon kort i ryggen, högställd, och med lite för raka kotor, annars korrekt i benen. Har lämnat en superfin avkomma e. Cajus som blivit medaljsto i DV med raka 9-or på sitt hopphästtest. Och en lite mera medioker e. Captain Hook (Cassini/Contender) som har fin exteriör men "dålig" (7 poäng) galopp (denna fölunge har dock varit mycket sjuk, som evt kan spela in lite).
Önskar främst förbättra: ridbarheten, galoppen, storleken (litegrann iaf, men behöver ingen jättehingst), och vill inte ha hingst med kort rygg och raka kotor iom det är hennes "svaga" sidor.
Har själv drömt lite om Kannan, men osäker på om det blir väl mycket Nimmerdor-blod. Så är helt öppen för andra försläg.
Sto nr. 2 är e. Carême - Ladiesdream (Nimmerdor-son) - Animo, hon är född 2019 och inte inriden än, så har inte så mycket att gå på där. Verkar bli relativt liten, någonstans mellan 1,60 och (max) 1,65 gissar jag. Hon har korrekt och bra exteriör (visad nyligen med 8 på typ, hhb och ben) men skulle kunna vara mera högställd. Fick mycket beröm för sin galopp (balanserad och i uppförsbacke) som föl, men för ögonblicken är den inte lika bra. Oerhört snäll häst, men ligger skarpt bakom så vill inte tumma på ridbarheten.
Här letar jag främst en ädel hingst med långa ben, bra framåtanda och lite kvick och känslig. Kanske lite franskt blod? Dock inte för het/svår. MÅSTE vara säljbar, har funderat på Diarado iom att han verkar lämna snygga, lättsålda föl... Andra ideer, anyone?