Hingstförslag

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 149
J

Joura

Jag behöver lite hjälp och funderingar om hingstval åt vårat sto som nu ska verka i avel.
Hon har aldrig haft föl innan så detta blir spännande;)
Stoet är ganska rejäl och lång över ryggen. Inåttåad vf. Rör sig med mkt takt och väldigt stora gångarter, hon saknar dock energi och blir lite långsam i gången.
Stammen är Mazarin - Baron Boldt - Besk.

Hon är tävlad tom La:4 med bra kritik. Hon har bla fått 8or på skritt och trav.

Jag letar dressyrhingst och är lite inne på något med Florestanblod så kanske Figaro R.

Vad har ni för funderingar?

Sv: Hingstförslag

Eftersom ditt sto är ny i aveln så kanske en äldre hingst är bättre? Då vet man mer om nedärvningen aftersom man inte har någon aning om vad ditt sto lämnar..

En annan F- hingst är ju Friendship som är pappa till Figaro R, jag tycker nog Friendship är läckrare :)

F blodet ger dessutom ofta bra temprament!

Friendship är fin! En gammal klasskamrat har en häst efter honom och han är jättefin! :idea:

Tack för era förslag:bow:

Jag har väl också tänkt en beprövad hingst istället för alla nya, men jag vet inte riktigt hur gamla Figaros avkommor i Sverige är, blir dom tre nu??

Vart kan man läsa om Friendship?

De Noir har ju Matcho i sin stam liksom Mazarin och jag vet inte riktigt om jag vill ha det igen då hon är lite seg i gången, jag önskar mer energi och lättare gång. Sen kanske det är jag som är lite mesig, jag vet ju inte om stoet har fått segheten av sin förra ryttare eller om det är medfött:confused:

Nja föddes inte dom första förra året? så de blir 2 nästa år?

Friendship finns på www.york.dk men det är Markebäck som tar in på honom, han stod även där i år, vet dock inte om han kommer stå i Sverige nästa år också, annars finns det ju TAI i vilket fall. Markebäck har www.markeback.nu tror jag.

Senast ändrad:

De Noir har ju Matcho i sin stam liksom Mazarin och jag vet inte riktigt om jag vill ha det igen då hon är lite seg i gången, jag önskar mer energi och lättare gång.

Tror du att segheten kommer från Matcho? Det låter lite konstigt för mig då jag snarare förknippar angloaraben med både lätthet i gången och energi. Jag har själv bara sett en video på Matcho och där ser jag ingen som helst seghet men det kanske finns andra som vet bättre?
Jag tror personligen att segheten kommer någon annanstans ifrån i stammen (vet du hur hennes mamma var?). Jag kan dock för lite om både Baron Boldt och Besk för att våga mig på en gissning.
Jag tycker att du ska söka dig mot en hingst av modern typ med mkt luft under magen, kort rygg och kvicka rörelser. Kanske något med Florestanblod? Lycka till!

Jag tror heller inte att Matcho skulle vara boven i dramat men jag vill inte ha in honom i stammen igen även om jag gillar De Noir väldigt mkt och hade gärna använt honom på vårat andra sto.

Modern vet jag inte så mkt om men har sett mitt stos halvbror på tävling och han verkade kvickare än mitt sto.

Ja Florestan är jag ju inne på men undrar om det kan finnas något annat:confused:

Svårt det här med att hitta passande hingst. Finns så mkt och det blir svårt att välja.

Tack för tipsen, jag ska spana in Friendship lite mer.

Figaro R är ju rysligt trevlig och jag har sett flera avkommor efter honom som både haft god gång och varit snygga att titta på. De är väl dock bara 1 år nu som jag har sett. Jag vet inte hur gamla de äldsta avkommorna efter honom är, men de kan inte vara så värst gamla ännu? Jag hade kunnat ta Figaro R till ett sto som fått föl förut, men eftersom att man inte riktigt vet ännu vad han lämnar, räknas han väl nästan som oprövad och det kan vara lite si sådär att ta en sådan hingst till ett sto som inte fått föl förut, men är man modig kan man ju chansa! :idea:

Vi har ju ett sto som väntar föl efter just Figaro R, känns som vi är lite tråkiga och vill välja samma hingst ígen fast till ett annat sto:smirk:

Jag gillar ju Figaro, fast jag trodde faktiskt att hans avkommor skulle vara äldre, hm jag har nog fått dåligt minne!! Kanske ska fundera mer Friendship då. Hur gamla är hans äldsta avkommor?

Londonderry ja, han är ju fin också, tack för tipset.

Liknande trådar

• Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 654
Senast: ameo
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 258
Senast: pastejja
·
I
Avel Min kompis som numera övertagit D-Day stoet (D-Day-Diamant-Utrillo) ska betäcka om henne på 30 dygns brunsten. Någon som har några bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 283
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka