Hingstförslag?

marrissparris

Trådstartare
Har ett trakhenersto (polskt), en rejäl långlinjerad häst på 175 cm, kraftiga ledgångar, högställd, vacker väl ansatt hals men något lång i sin rygg och rakt kors. Ordinära gångarter och med ett mycket bra huvud. Denna häst är främst köpt av min sambo till körning men jag vill gärna ta ett föl efter henne. Något förslag på allround/lättare hingst?

Sv: Hingstförslag?

Det låter som ett sto som passar bra till nästan alla dagens hingstar av din beskrivning o döma! Jag skulle titta på Hermes! Han är ganska liten, så du kanske slipper få en 1.80 häst! Han rör sig bra, o han kommer iaf över hindrena ;) Mest dressyrstammad, men familj 16 har lämnat mkt bra, trevliga, hållbara o talangfulla hästar. Magini är en elithingst som lämnar bra i bägge disipliner, han kan man dock bara betäcka med naturligt, o han är rätt gammal så de är inte speciellt säkert att han lever så länge till! Ludwigs champion är en trevlig hingst, men kanske lite väl tung för ditt sto, dessutom har han inte ännu vuxna avkommor. Även Bravour, Lucky point borde passa ditt sto, men de har inte heller hunnit få vuxna avkommor. Vill du ha trakhener finns ju grafenstolz, Connery, och imperio..

Håller med föregående! Jag har ett gott öga till Flash Dancer, har träffat några föl efter honom å de är mycket trevliga! Sen är ju även jag en sucker för trakhener :p men har hört att Connery o Imperio lämnar stort...? Vad har du hört mariaauto? Grafenstolz är en kanonfin trak! Å du kan ju ta de där lite tunnare låter det som. Scharmeur finns oxå, har själv en efter Schwadroneur å de är otroligt fina å lätta, min var nära att säljas som enbet vagnshäst till en OS -kusk. Bra att veta om du går i vagnstankar... eller hur man säger..haha..

Ja han står hemma i sverige igen, pga för få ston förra året kommer dom att tävla honom i stället, synd för jag var intresserad av att använda honom i år. Men nu får jag fundera vidare i stället.

Har du stam, foto och lite info om henne? Styrkor och svagheter? Varför vill ni ta föl på henne? Vad ska avkomman användas till?
/U

jag har faktiskt inte koll på en enda trakhener (skäms) Mer än möjligtvis Gribaldi eftersom han är Bamoras morfar! Däremot vet jag att Connery har lämnat mkt bra avkommor! Inte bara Imperio alltså ;)

kl

Vi kanske ska börja med att fråga om det ska vara en dressyr eller hopp hingst,känns som att alla tog för givet att bara för att det är trak. så är det dressyr,dom kan hoppa ochså :idea:

jo, ts skrev i sitt inlägg att hon söker allround. Så jag försöker iaf nämna hingstar som kan hoppa 5-5 ;)

5-5 är inte allround,det är en paddockvändare :angel:
rörelser på 7 och minst 7 på hopp så är det allround.Och vi vet heller inte stammen.

Tack för alla svar:) Stoet är e Illit(har inte hennes pass hemma då det är skickat till ASVH för registrering och kommer inte ihåg morfar på rak arm)men hon är ett diplomsto som även gjort sto-provet i Tyskland. Haft två avkommor tidigare. Tanken är väl att vi vill ha en trevlig allround ridhäst(om man nu törs skriva så;D)som även så småningom ska kunna gå att sätta framför vagn. Vet ej hur jag lägger in bilder här...

Och om inte jag har helt fel så är då din häst hoppstammad (nu hoppas vi på att KickiH kommer o hjälper :bow: )

äsch då ;) I min värld är en allroundhäst en häst som har 8-10 mässiga gångarter, o typ 5-5 i hoppning. Dvs att den inte ska vända vid åsynen av en bom, o om jag bara håller i mig så ska vi komma över 70 cm. Räcker långt för mig ;) Nee, skämt åsido, det är aldrig fel att väga in fördelarna av att ha en häst som inte är helt bortkommen på både det ena o de andra, skulle den bli kass i den ena disiplinen kan man alltid ha lite nöje av den andra!:)

En fin hingst som både är hopp och dressyrtävlad som jag tycker lämnar trevliga allsidiga avkommor är Nobel som finns på Gränsbo Stuteri. Ta dig en titt på honom! :laugh:

Å trakhener-tjataren tycker ju du ska ta en koll på Grafenstolz, Bundesmästare i fälttävlan med 9,7 i snitt av 10 möjliga. Som 6 åring var han den första som tog sig till bundeschampionat i både hoppning å dressyr så nog borde han kvalificera sig till allroundhäst :d Finns på FLyinges hemsida.

Senast ändrad:

Hade jag haft en hoppstammad häst så hade jag absolut valt en hoppstammad rörlig hingst. Vi har flera att välja mellan, en av de mest underskattade i mina ögon är Last Liberty som jag gärna hade använt, eller köpt en avkomma till. Han kommer från ett rikigt bra möderne och enligt blup.se så lämnar han bra avkommor. Avkommorna verkar dessutom bli av medelstorlek och det passar ju ditt sto. Prova gärna att läsa om honom här i trådar, det är en riktigt spännande hingst i mina ögon.
Nu vet jag inte mycket om ditt sto, och det är svårt att komma med ett seriöst hingstförslag, men jag tror han skulle passa till olika typer av ston.

Ganska tydligt var den långa ryggen och välansatta halsen kommer ifrån. Jag skulle nog vara noga med ryggen på den tilltänkta hingsten. så att den inte hänger med en generation till. Halsansättningen däremot får ju gärna nedärvas!

Liknande trådar

Avel Jag har ett litet welshsto( 122cm, 5år, kat b, isabell) som vi funderar på att betäcka redan i år( vi har bara ägt henne några dagar)...
Svar
13
· Visningar
2 081
Senast: Heloise
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: KickiH
·
Avel Ja, vad ska jag välja? Jag söker en liten (max ca 130 cm) ponnyhingst med utmärkta gångarter. Jag har tittat mkt på Welsh (mountiain...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 983
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025