Hingstförslag till litet fuxsto...

Werze

Trådstartare
Jag hoppas att någon vill förbarma sig och resonera lite om hingstförslag till mitt lilla sto. Det är tankar som kommer och går, men blir det något så blir det nästa vår. Meningen med att betäcka är sentimentala (bl a), och för att jag vill ha en bättre häst än mitt sto. Hon är f 2005 men inte inriden p g a olika anledningar, fråga om det är viktigt men orkar inte dra hela historien nu...

Hennes stam är e Wolkentanz u Werena ue Wanderbursch II. Hon är liten, mindre än 160 cm och ganska grov och kompakt i modellen. Alldeles för korta framben i förhållande till kroppen, men annars en modell som jag gillar. Hon är aningens för känslig i temperamentet, men det jag gillar hos henne är att hon är känslig men cool samtidigt. Bra skritt och bra trav, men galoppen tyvärr ganska tråkig. Det som är bra är hennes balans och bakbensarbete. Bifogar bild på henne, men har ingen bra exteriörbild. Tycker också om hennes utstrålning och resning. Gillar inte hennes tendens till underhals och att hon är ganska orolig i munnen.

Jag vill ha en avkomma som är större, lite lugnare och med längre ben och bra galopp. Det som jag vill förbättra mest är ridbarheten, så en hingst med bra temperament som nedärver detta! Är själv förtjust i Don Primero avkommor, men kan inte för min värld föreställa mig om han passar mitt sto då han också är ganska liten och grov själv? Drömmer jag?:o

DSC03239.jpg

DSC03240.jpg

Hjälp emottages tacksamt!

Sv: Hingstförslag till litet fuxsto...

Don Primero uppfyller egentligen alla dina krav utom storleken. Han ger överlag bra typ, galopp och temperament. Men du får nog beskriva ditt stos bra egenskaper också det som gör att det är lönt att ta föl på henne. Det är ju inte så enkelt att man bara kan ta bort de dåliga, det ska ju finnas något bra också att bygga det på. Annars är det både billigare och enklare att köpa rätt häst färdig.

Om du inte har några större krav på avkomman för något speciellt, så kan en hingst som Nobel vara ett alternativ som ofta ger både lite storlek och lätthanterliga hästar.

Jag tycker att du ska ta och rida in ditt sto istället. Du har ingen aning om hur hon är som ridhäst och därför har du ingen som helst aning om hur en avkomma till henne skulle kunna bli. Jag och många andra vill i alla fall avla på hållbarhet och då är det bra om föräldrarna har presterat eller i alla fall har ridits så pass mycket att man vet hur de är under ridning, hur de rör sig med ryttare och framförallt, om de håller.

Jag hade köpt mig en färdig häst istället om jag var du eller väntat med att betäcka henne och ridit in henne istället och kanske om några år betäcka henne.

Svarar som förgående . Kosta på stoet inridning i stället för att betäcka henne om du inte vill göra det själv.

*kl*

Tack Masse! Ja, hennes bra egenskaper tycker jag är hennes utstrålning, typ (i min smak, har lite "massa" och muskler), resning, bra hovar och ben (bara lite längre vore önskvärt), bra gång och balans utom då galoppen. Överlag en snygg häst. Hon är trevlig i temperamentet så sett att hon är lyhörd och vaken med energi.

Ni övriga: hon ska ridas in. :grin:

Fler?

Jag hade nog inte valt Don Primero då jag sett en hel del mindre och även ganska lågställda avkommor efter honom, bra gångarter har de dock haft, men med ditt sto hade jag inte valt honom.

Har stoet själv bra ben hade jag nog valt Bocelli som jag har sett förbättrat avkommor från lågställda ston på ett positivt vis, extra plus är att han nedärver en mycket bra galopp, skritt och trav är också bra.

Hon kan ju fortsätta ridas fast hon är dräktig, så jag ser då inga problem med att ta föl på en ung häst. Endast månaden före och efter fölning behöver hästen ta det lugnt. För att behålla kondisen så räcker det att rida ca 30 minuter per dag sen när fölisen är med.

Kl
Har själv en fölis efter mitt sto som är 4 år nu och det funkar superbra. Stoet blev för det första en helt annan häst, hon är mycket lugnare och accepterar allt på ett annat sätt. Sen har hon ju fått en avkomma och har lättare att komma tillbaka till avelsboxen när hon är äldre. Och dessutom så finns en avkomma efter henne, med modern stam.

Skulle inte heller välja Don Primero då jag sett ganska många avkommor med korta framben. Har inget förslag på annan hingst än heller... ska fundera lite!!

Don Primero, hade jag inte valt, men alla Rubinstein I avkommor som är högresta, lätta i typen kan du använda. Eller där Rubinstein ligger i tredje led, den kombinationen svalkar ner Weltmeyer blodet.

Jag tycker att du ska ta och rida in ditt sto istället. Du har ingen aning om hur hon är som ridhäst och därför har du ingen som helst aning om hur en avkomma till henne skulle kunna bli. Jag och många andra vill i alla fall avla på hållbarhet och då är det bra om föräldrarna har presterat eller i alla fall har ridits så pass mycket att man vet hur de är under ridning, hur de rör sig med ryttare och framförallt, om de håller.

Jag hade köpt mig en färdig häst istället om jag var du eller väntat med att betäcka henne och ridit in henne istället och kanske om några år betäcka henne.

Jag kan bara inte låta bli att fråga, tror du att ekvationen ......hållbar ¤ hållbar = hållbar

Då måste jag göra dig ledsen så enkel är inte aveln, utan både hingsten samt stoet har med sig sina gener ifrån 6.7.8 generationer tillbaka i stammen.
Så det finns inga garantier...........

MEN inridningen, kunde ge svar på RIDBARHETEN, samt INLÄRNINGS FÖRMÅGAN, de bägge orden och dess betydelse hade varit viktig i sökandet efter hingst.

Jag hade nog inte valt Don Primero då jag sett en hel del mindre och även ganska lågställda avkommor efter honom, bra gångarter har de dock haft, men med ditt sto hade jag inte valt honom.

Har stoet själv bra ben hade jag nog valt Bocelli som jag har sett förbättrat avkommor från lågställda ston på ett positivt vis, extra plus är att han nedärver en mycket bra galopp, skritt och trav är också bra.

Tack för ditt svar! Då åker nog Don Primero bort eftersom min skräckvision är en lågställd biff i nedförsbacke:eek:.

Bocelli gillar jag stammen på och de avkommor jag sett har varit lätta och fina. Funderar! Hur är hans temperament, eftersom det är extra viktigt på mitt sto? Hon är ju ridbarhetsmässigt ett oskrivet blad, men hon samarbetar bra och är visserligen nervig men är lättövertalad i det mesta.

Hon kan ju fortsätta ridas fast hon är dräktig, så jag ser då inga problem med att ta föl på en ung häst. Endast månaden före och efter fölning behöver hästen ta det lugnt. För att behålla kondisen så räcker det att rida ca 30 minuter per dag sen när fölisen är med.

Kl
Har själv en fölis efter mitt sto som är 4 år nu och det funkar superbra. Stoet blev för det första en helt annan häst, hon är mycket lugnare och accepterar allt på ett annat sätt. Sen har hon ju fått en avkomma och har lättare att komma tillbaka till avelsboxen när hon är äldre. Och dessutom så finns en avkomma efter henne, med modern stam.

Skulle inte heller välja Don Primero då jag sett ganska många avkommor med korta framben. Har inget förslag på annan hingst än heller... ska fundera lite!!

:bow:

Glömmer nog Don Primero helt nu. Funderar jälv lite på t e x Highcruiser, Highlander (lite kort och liten?)...har inte hittat så många hemsidor med hingstar ännu, men letar vidare.

Don Primero, hade jag inte valt, men alla Rubinstein I avkommor som är högresta, lätta i typen kan du använda. Eller där Rubinstein ligger i tredje led, den kombinationen svalkar ner Weltmeyer blodet.

Tack! Det behövs, som du kanske förstår! Har du fler konkreta namn på hingstar? Det får gärna vara någon som är lätt att få tag på i Sverige eftersom jag inte har helt obegränsat med resurser och eftersom hon är ett oprövat kort när det gäller dräktighet.

Tack! Det behövs, som du kanske förstår! Har du fler konkreta namn på hingstar? Det får gärna vara någon som är lätt att få tag på i Sverige eftersom jag inte har helt obegränsat med resurser och eftersom hon är ett oprövat kort när det gäller dräktighet.
Lite beror det ju också på hur mycket du kan avsätta till hingsten. Det blir ofta billigare med naturligt men det finns mer att välja på med semin. Sedan blir det ofta mer undersökningar med semin och större kostnader med fryst mot färsk. Om du har möjlighet att t ex ta stoet till hingstens egen station så blir ofta billigare än om du ska ha det skickat. Så ta med det i din kalkyler och hingstval. Om du nu bor i Höör så finns till exempel Gränsbo, Starby och Kilhult inom avstånd för att ta stoet till hingsten och på det viset spara några kronor mot en hingst som finns längre bort och ska där semin ska skickas. Så ta en titt på de hingstar som finns i din närhet om du vill pressa priset lite. Men titta också var du har seminstation i närheten och deras avgifter som varierar lite från ställe till ställe.

Nu vet jag inte hur många pengar du vill lägge ner på projektet, men tror at Gribaldi vil kunne gi det som du söker även hans sön Zardin Firfod. Annars har jag set bilder på väldig snygga Quarterback avkommar, men vet inget om hur dom är i huvedet. Annars tyckar jag at ängagården har någle fina välstammade hingstar som kanske også kunne gi vad du söker, men hur dom avler vet jag inte als.

Vi har själv et väldig snyggt (och stort) Gribaldi hingstföl från i år som vi är jätte nöjde med. Mamman är bra i huvedet och har själv fina steg, men föllet är bättre...

Du kan se ham här: http://www.emmero.dk/10289268

Mvh Kit

Om man avlar på hästar som inte ridits och presterat vet man inte om de håller. Jag skulle aldrig använda mig av ett sto som bara stått och glott i en hage hela livet eller som inte hållit för tävling. Jag skulle heller aldrig använda mig av en hingst som inte presterat något. Vill man avla på hållbarhet så är det nog säkrast att använda sig av hästar som visat framfötterna. De behöver inte ha vunnit utan bara gått tävlingar och visat att de klarar av det.

Är inte det där lite av att kasta sten i glashus? Ditt sto har ju endast gått några klubbtävlingar, och det kan ju omöjligtvis säga något om bra hållbarhet.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 670
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix