Hingstföl!

M

marie ireholt

Min kompis föl är tre veckor.Han är en riktig tuffing.
Han kan slå efter dom när dom går in till honom,biter och reser sig mot dom.
Hur ska hon göra för att han ska sluta med det och ändå inte bli rädd för människor?

Sv: Hingstföl!

Min kompis föl är tre veckor.Han är en riktig tuffing.
Han kan slå efter dom när dom går in till honom,biter och reser sig mot dom.
Hur ska hon göra för att han ska sluta med det och ändå inte bli rädd för människor?
Förutom att låta fölen, framförallt hingstarna, gå med andra hästar som kan "tukta" dem på hästsätt så har jag alltid hanterat försök till sparkar och bett från ett föl som en annan häst skulle ha gjort. Backat emot och markerat en spark. I vissa fall t.o.m. fått fullfölja angreppet och det har alltid fungerat utmärkt eftersom fölet förstått poängen och den har inte behövt ta emot stryk på "människosätt". Självklart ska man inte sparka och skada fölet, det behövs bara en markering som uppmanar det att rätta sig i ledet på samma sätt som en annan häst skulle ha gjort. Viktigt att aldrig låta fölet lektugga och sparka på människor heller, det blir bara värre med tiden. Kela och klappa men håll distansen som markerar hit men inte längre. Det ska vara på dina villkor. Ett djur som kommer att väga flera hundra kilo som vuxen måste lära sig litet "hövlighet".;)

Sv: Hingstföl!

Håller med du :D

Plus att om man känner att man inte klarar av det går undan och låter nån som kan bemästra situationen ta över.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 304
Senast: Raderad medlem 149524
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka