Hingsten Zeus

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare granis
  • Startdatum Startdatum
G

granis

Jag skulle gärna vilja ha reda på lite om mitt stos morfar som är Zeus, och han är efter Arlequin x.
Mitt sto är oldenburgare och är importerad från Tyskland.
Det jag vet är att Zeus är född 1972, fux och 170 hög och han är pappa till Swift och Beach Boy.
Vet någon något om honom är jag tacksam.:bow::bow:

Sv: Hingsten Zeus

Zeus verkade i Holland under namnet Nurzeus och genom att googla på det i stället för bara Zeus var det betydligt enklare att få fram uppgifter.
Här är litegrann på utrikiska, inkl några foton: http://www.equine-direct.net/horseinfo.asp?id=3904

Såvitt jag har förstått så är Zeus en av de tidiga säkra hoppförärvarna i Europa. Jag har själv haft ett sto e. Swift och blev nära nog idiotförklarad av en väldigt kunnig person när jag funderade på att lägga en gångartshingst på henne (bygga vidare på hennes fantastiska ridbarhet), h*n sa att "du kan väl inte förstöra Europas bästa hoppblod med en dressyrhingst!"... (ja, det är ganska länge sedan)

Zeus hette Gordios i Frankrike.
Här kommer lite info om Zeus, Keur 2002
The stallion committee posthumously awarded the French bred Nurzeus with the keur predicate because of his extraordinary value to the breeding program of jumpers. Nurzeus served the breeding program for years, from Germany as well as from within the KWPN. From both areas comes an impressive row of international sport horses. If we limit ourselves to those within the KWPN then we must name: Midnight Madness, Ennio, Baltimore, Desiree, Some Day, Zippo, Senator Zephyrus, Billy, Hercule Poirot, Zirkana, Dominka, Simply Red, Heatwave and Jew's Sapphire. Not less important is the role that Nurzeus played as the dam's sire. Top jumpers of today such as Tinka's Boy, Macanudo de Niro, Helios en Le Patron all come from daughters of this stallion. His son Marlon currently serves the KWPN breeding program. At this moment there are 151 studbook mares, 75 ster mares, 24 keur mares, 15 preferent mares and 6 prestatie mares registered by Nurzeus.
Blup i hoppning 143

Far till 3 godkända KWPN-hingstar Dillenburg 85.5286 Stb, Marlon 94.7297 Stb och Michael 94.5920 Stb. Morfar Jacorde 91.2151 Stb, Julius 91.5192 Stb (ex Von Julius 04.05192.91 Old), Ramon 98.01348 Stb och 98.05954 Stb.

Jag fyller på med lite utrikiska. :D
Zeus sired 31 stallions. Alla'Czar, Berlioz, Cardinal, Comme tu Veux II, Dillenburg, Jupiter, Marlon, Montgomery, Perito, Rincon Zeus, Zaandam, Zacharias, Zagallo, Zakspeed, Zapateado, Zymbaal II and Zandor Z to mention a few.
He is damsire of Lycos, Jacorde,
This is a horse of various names! His first name was Selle Francais Gordios. Gordios was sold to George Vorwerk, who renamed him Zeus.
Zeus produced superstars in his first seasons, Zampano, Play Back and Zigeuner for example. The KWPN acted fast and and licensed Gordios as Nurzeus. Even though he carries a lot of Thoroughbred blood himself, he can be successfully combined with more, like Play Back (dam's sire More Magic xx), Czar (dam's sire Lucius xx), Lonesome (dam's sire Furioso II), Sapphira (dam's sire Solaris xx) or Beach Boy (dam's sire Lucky Boy xx).
In Sweden he has/had four stallions, Swift 690 (exp Finland), Beach Boy 814 (exp Canada 2001), Cardinal 846 and Montgomery.
As a 9-time champion of his age group, and with the earnings of his offspring totaling almost 4 million DM, in Germany alone, Zeus is known as one of the best producers of jumpers the world has ever seen. In the Oldenburg stallion approval ( 1992), he sired the first and second Reserve Champions.
Zeus has presented numerous top international competetion horses. In 1993 at the German Championships Zerberus ( Ludger Beerbaum,) became the champion of 5-year old jumpers. In '94 at the Vechta Auction Zino, was the top foal (went for 60,000 DM). In the 1995 World Cup finals not less than 6 Zeus offspring participating. At the auction in Zangersheide in '98, Zeus was the sire of the highest priced horse .
Fransk så det förslår, och massor av temperament finns det här! Kan finnas spår av vad man kallar för "dålig mun" med, men ack vilka hästar han producerade!
mvh

Ja det var trist att Swift gick till Finland och aldrig kom hem igen.
Han lämnade väldigt trevlig typ, gång och hopp på de jag sett.
Och storlek.
mvh

Tack tack för alla svar:bow: Någon mer som kanske vet mer?
Oj oj, vilken hingst han verkar va. Kuuul. Mitt sto var väldigt lik honom. Hon är supersnäll, men det finns allt en del nerv i henne ibland, men hon är därimot väldigt fin i munnen, och hon har en väldigt bra ridbarhet

Vi har skrivit massor om honom här. Sök på avelsforumet så hittar du läsning för hela morgondagen!
Jag känner att jag själv bara upprepar mig, det finns hur mycket bra som helst bakåt.
mvh

Japp, men det kunde gärna ha fått vara ett par till! =)
Hur många avkommor lämnade han totalt? Någon som har rätt katalog?
mvh

Min första stora häst var efter Zeus-Jurriaan. Han var 175 cm hög och gick 130 med mig, 140 med ryttaren innan. En otroligt pampig och vacker fux med ett fantastiskt hjärta. Lilla jag 160 cm, kunde rida rörelser tom svår dressyr på honom, även om jag tävlade honom i hoppning. En dressyrhäst exteriört och ridbarhetsmässigt med en super hoppteknik! En av de finaste jag haft under alla år.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 092
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 272
Senast: MaRomer
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: viltmilla
·
Avel Stamtavlenörd som jag är så vill jag ju alltid veta så mycket som möjligt om varje hästs stam :angel: Idag red jag i alla fall en...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka