hingsten Raff

N

n1ann

finns det någon som vet något om denna hingst? Förutom det som finns på del mar

Sv: hingsten Raff

Jag har en grynig scanning på en hingstannons på Raff. Messa mig din epost så kan du få den.

I övrigt vet jag mer eller mindre noll, trots att jag har en Raffavkomma.

Ur "Hingstar i privat ägo" från 1984:
Harmonisk storlinjerad hingst av det tyngre slaget. Bra bogläge, långt brett kors. Krafitigt skelett. Intåad vänster fram. Goda och lediga rörelser, något marktrång.

Han var då A-premierad som far till 22 stamboksförda ston, 4 diplomston och tävlingshästarna Baron Rufus (svår hoppning), Roy (svår dressyr), Jensen (hoppning) och Moretimer (hoppning).
1984 lämnade Raff 4 avkommor som kvalificerade sig till rikskvalitetstävlan, far till ett Elmia-sto och till Ravone som fick 44 poäng på Hästens Dag 1982 på Axvall, vilket var utställningens bästa resultat.

1981 betäcktes 20 ston och det blev 16 föl
1982 11 ston - 8 föl
1983 20 ston - ? föl

I katalogen från året efter finns det 23 stamboksförda ston som är e Raff. Och han fått ytterligare två tävlingshästar - Neptun, som tävlade i hoppning och Castor som var dressyrhäst.

Raffs mått var 164-195-22 cm (mankhöjd-bröstomfång-skenbensomfång).

Jag har träffat två avk. Den ena är Moretimer e. Raff och den andra har honom som morfar. Gemensamt hade/har de ett ganska vasst humör. Jag skulle vilja beskriva det som hästar man inte daltar med och som vet vad de vill ha och vad de kan.

Åsa

Har haft en Raffavkomma. En supertrevlig och bussig valack som hoppade riktigt bra! Se bilder på www21.brinkster.com/stallhansta/karaff.htm
Känner någon igen Karaff? Maila mig gärna på losko@spray.se

Lite mer Raff.....Karaff var pigg och framåt att rida och snäll och cool i alla lägen. Inte vass det minsta.... Vi hade även en ridskolehäst e. Raff som tävlade upp till 1.30 hoppning. Även han var snäll om än något tungriden. Det fanns två privathästar till i närheten som var e. Raff. Båda hoppade bra. Den ena var dock något het.

Vi har ett sto som är efter Raff. 20 år är damen, lite småknackig efter många år på ridskola men pigg och glad. Hon är lugn och pålitlig (fast det kanske beror på åldern).

Om någon som är lite osäker går in till henne i boxen så blir de ganska så snabbt utskrämda. Hon kan se riktigt ilsken ut, fast jag tror aldrig någonsin hon skulle göra någon illa. Skrämmas kan hon.

Hon är rejält stor, runt 168 i mankhöjd och kraftig utan att vara rund i formen. Många nybörjare har lärt sig rida på den här damen.

Hör av dig om du vill ha mer info om vår totto!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 409
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix