Hingsten Diarado-finns licens?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lady_bus
  • Startdatum Startdatum
L

lady_bus

Undrar om det är ngn i Sverige som löst licens på Diarado som finns i Tyskland hos Schockemöhle?
länk raderad av moderator
Skulle gärna använda honom, men hur dyrt blir det?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingsten Diarado-finns licens?

Undrar om det är ngn i Sverige som löst licens på Diarado som finns i Tyskland hos Schockemöhle?
länk raderad av moderator
Skulle gärna använda honom, men hur dyrt blir det?
Nej det är ingen licens löst på han i år!

Senast ändrad av en moderator:

Att lösa betäckningslicens på en hingst kostar 5000:-/år, förutsatt att hingsten är godkänd enligt ASVHs regelverk.

Diarado är så populär att Schockemöhle skickar inte alls hans sperma, ngnstans. Alla intresserade måste alltså ta kontakt till Schockemöhles hingststation.. Men, om du råkar ta ditt sto dit och hon blir seminerad med en godkänd hingst i ett annat EU-land borde fölet bli automatiskt godkänd i Sverige också.

Han är ju en fin hingst men 1500 e för en treårig hingst..:eek: Säkert får man hans avkommor sålda men ingen vet ju att hurdana de är som vuxna!!

.. Men, om du råkar ta ditt sto dit och hon blir seminerad med en godkänd hingst i ett annat EU-land borde fölet bli automatiskt godkänd i Sverige också.
QUOTE]

Detta stämmer inte, är inte hingsten godkänd i ett avelsförbund som ASVH erkänner blir det inte automatiskt gröna papper i ASVH på fölet.

Tråd från i fjol.....

Men...jag såg annonsen i en känd ridsporttidning med inriktning mot avel ;) som visade bild på bl a Diarado.

Gick in på företaget i Sveriges hemsida som hade annonsen tillsammans med Schockemöhle men fann inte hingsten där! Någon som vet hur det förhåller sig?

Har ju två ston som skall betäckas i år...det ena med Stalypso och det andra är ännu inte bestämt. Tyckte kanske Diarado skulle kunna passa henne!

Om jag fattat det rätt så är det samma som gäller i år att det inte skickas på honom, de har i år även höjt priset på honom till 1.800 Euro + moms alltså ca 21.600:-+moms i SPRÅNGavgift.
Tycker det är lite magstarkt för en 4 åring som ännu inte hunnit bevisa någonting och inte har några avkommer som är äldre än föl.

Han lär få sina ston. Med 150 i gesamtindex på sitt 70-dagarstest behöver han knappt bevisa något mer på många år för att få ston om fölungarna lever upp till förväntningarna (vilket de ser ut att göra)!

Det tror jag säkert, skulle inte ha något emot att använda honom själv:D

En tysk bekant har sett åtta föl efter honom i år och alla var enligt honom "super", så han är nog fullbokad i år igen...

Jag fick ett mycket snabbt svar från spermaimportören.:)

Som skrivits tidigare kostar han 1800 euro + 1500 kr i bokningsavgift samt 90 euro per skick (inkl vet kontroll) på TAI.

FAI går på 1500 kr i bokningsavgift samt 1000 Euro per dos.

Kommer att finnas tillgänglig från nästa vecka.

Jag är sugen, trots priset! Elle, du verkar insatt-har du hört något om kvalitén??

jag blir oxå lite sugen.. :) han är ju verkligen jättefin :love: får nog skriva upp honom på min lista! det blir ju iofs Contender 2+4 om jag tar honom till mitt Contender sto, men åringen efter Balou har oxå 2+4 så det är helt ok egentligen!

men går det att få TAI på honom? och vet någon hur kvaliten är?

Går att använda honom via Holsteinerförbundet-då kostar han 900 euro för färsk sperma,2 försök,om man har ett holsteinersto mellan 4 och 8 år och åker till Tyskland.Själv har jag bestämt mig för att använda honom till mitt Caretinosto :love:

Diarado är så populär att Schockemöhle skickar inte alls hans sperma, ngnstans. Alla intresserade måste alltså ta kontakt till Schockemöhles hingststation.. Men, om du råkar ta ditt sto dit och hon blir seminerad med en godkänd hingst i ett annat EU-land borde fölet bli automatiskt godkänd i Sverige också.

Han är ju en fin hingst men 1500 e för en treårig hingst..:eek: Säkert får man hans avkommor sålda men ingen vet ju att hurdana de är som vuxna!!

Diarado är fyra år!!

jag blir oxå lite sugen.. :) han är ju verkligen jättefin :love: får nog skriva upp honom på min lista! det blir ju iofs Contender 2+4 om jag tar honom till mitt Contender sto, men åringen efter Balou har oxå 2+4 så det är helt ok egentligen!

men går det att få TAI på honom? och vet någon hur kvaliten är?

Detta svar fick jag från importören, ang TAI nu i eftermiddags:

"Möjligheten finns att även ta hem färskt beroende på hur hårt nyttjad hingsten är vid just det tillfället."

Går att använda honom via Holsteinerförbundet-då kostar han 900 euro för färsk sperma,2 försök,om man har ett holsteinersto mellan 4 och 8 år och åker till Tyskland.Själv har jag bestämt mig för att använda honom till mitt Caretinosto :love:

attans att mitt sto är 15 år och en Hannoveranare ;) :D

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 732
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 675
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka