Hingstboken

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lelleman
  • Startdatum Startdatum
L

lelleman

Nu har den kommit! Köpte den i Globen. Wow va fin den är, man kan titta hur länge som helst på alla fina bilder!:banana:

Sv: Hingstboken

Vad är det för bok och vad innehåller den? Alltså, vilka hingstar menar jag? Är det halvblod och i så fall mellan vilka år ?

Jag tycker att det var tråkigt att så många hingstar saknades som t ex Feliciano. Det gör boken ointressant i mina ögon.

Jag tittade faktiskt inte. Kollade bara innehållsförteckningen på de två hingstar mitt sto fått föl efter. Att Lambourghini inte var med kan jag stå ut med, han är ännu ung och inte så framstående, men att en elithingst som varit med i OS inte är med gör att boken inte känns så seriös i mina ögon.

Var det inte hingstägarna själva som fick avgöra om de ville vara med eller inte?

Så har jag också uppfattat det, vilket jag tycker är tråkigt om resultatet är att alla hingstar inte är med.

Jo, hingstägarna fick erbjudanden om att vara med, men om jag inte minns fel så kostade det ganska mycket. Många avvaktar säkert för att se vad det blir av det hela och om det är värt pengarna.

Jaha, okej - jag förstod det som att du menade att bokförlaget valt ut de hingstar de ville ha med i boken och att den därför inte kändes seriös.

Men ja, jag kan bara hålla med dig. Jag skulle gärna köpa den, ser ju väldigt fin ut - men vill först se en lista på vilka hingstar som finns med. Är det för många "viktiga" som saknas känns den helt ointressant.

Jag var också intresserad av att köpa den, det var därför jag kollade innehållsförteckningen, men blev besviken när jag såg att det var flera som saknades.

"kl"
Jag tycker inte alls att det var särskilt dyrt att vara med. Dessutom får ju hingstägarna 50% rabatt om de har fler hingstar med. Det är inte speciellt många betäckningar som behövs för att täcka upp kostnaden. Inser inte hingstägarna det?

För att synas behövs marknadsföring och detta verkar ju vara ett ypperligt tillfälle.

Jag ska iallafall köpa boken, även om inte alla hingstar är med. Den ser fin ut i exemplet i länken. Har dock inte bläddrat i den.

Har man bara en hingst är 12 000 kr rätt mycket pengar. Sen tycker jag frågan är vart man ska dra gränsen. Vilka "måsten" finns gällande annonsering? En av de minsta annonserna i Ridsport kostar en 8000 kr för en annonsering. Ska man sen ha en hemsida som uppdateras regelbundet samt deltagande i en hingstvisning - så kostar det ännu mer. Bara här har vi en 30 000/år. Då är inget arbete medräknat.

Räknar man med att de flesta hingstar i landet får runt 20 ston så förstår jag att man inte hakar på alla marknadsföringsgrejer - även om det är som du säger - syns man inte finns man inte.

Flera webb-sidor ska dessutom i år göra hingstkataloger online. Hur många ska man vara med på? Ska man betala för att finnas med på "alla", eller ska man själv gissa vilka som kommer räknas?

Jag tycker kanske att blup.se tillsammans med ASVH's avelsblad täcker gott och väl - och där finns alla. Förutsatt att hingstarna har hemsidor där man kan hitta alla övrig info! Eller så faller jag för trycket och betalar för nån av katalogerna online också... Vi får se!

Men den här boken, den tycker jag man ska köpa för att den är så otroligt snyggt gjord! :)

12.000 kanske är mycket om du inte får fler ston. (8000 om du har egna bilder.) Men det jag menar att du kanske direkt har 3 nya kunder bara pga. boken och då har du inte förlorat någonting, och vem vet, du kanske har 10 nya ston och då är ju boken inte alls så dum.

Vad skiljer mellan den och den gamla hingstboken? Är det mer info om hingstarna? Står avgifterna med vad hingsten kommer att kosta 2009 och vilken station den kommer att vara på?

Finns svar i flera andra trådar! Detta är en vacker uppslagsbok över hingstar men alla är inte med - det kostar att få med sin hingst. En svensk variant av "Ausgewählte...." dvs den stora tyska hingstboken. Nåt liknande har inte funnits innan så om du jämför med Ridsports hingstkatalog är detta ngt helt annat, mkt större och tyngre. Såna uppgifter som du efterlyser är ju färskvara och dem hittar du bäst på asvh:s blup-sida där du kan lista och söka licensierade hingstar. På varje hingst finns officiella bruksprovs- och avelsvärderingsresultat, länk till faktablad (där avgifter och stationsuppgifter finns) lista över avkommor, mm. MEN vad som kommer att gälla 2009 är inte klart för ssk många hingstar ännu, vänta till efter bruksprovet vecka 7!

Jag hade önskat mig den i julklapp, men drog tillbaka den önskningen när jag nu läste att det saknas hingstar. Jag hade blivit grymt besviken om det saknades hingstar av Filles kaliber!
Då måste jag ju säga att det som står på Hippsons hemsida är vilseledande marknadsföring.
Årets julklapp för alla avelsintresserade! Nu kommer Hingstboken 2009 som presenterar alla hingstar i svensk varmblodsavel 2009.
Undrar jag om inte det är straffbart tom?
Ett urval, eller selekterade, eller något annat hade man kunna skriva. Men inte alla hingstar i avel 2009.

mvh

Har man bara en hingst är 12 000 kr rätt mycket pengar. Sen tycker jag frågan är vart man ska dra gränsen. Vilka "måsten" finns gällande annonsering? En av de minsta annonserna i Ridsport kostar en 8000 kr för en annonsering. Ska man sen ha en hemsida som uppdateras regelbundet samt deltagande i en hingstvisning - så kostar det ännu mer. Bara här har vi en 30 000/år. Då är inget arbete medräknat.

Räknar man med att de flesta hingstar i landet får runt 20 ston så förstår jag att man inte hakar på alla marknadsföringsgrejer - även om det är som du säger - syns man inte finns man inte.

Flera webb-sidor ska dessutom i år göra hingstkataloger online. Hur många ska man vara med på? Ska man betala för att finnas med på "alla", eller ska man själv gissa vilka som kommer räknas?

Jag tycker kanske att blup.se tillsammans med ASVH's avelsblad täcker gott och väl - och där finns alla. Förutsatt att hingstarna har hemsidor där man kan hitta alla övrig info! Eller så faller jag för trycket och betalar för nån av katalogerna online också... Vi får se!

Men den här boken, den tycker jag man ska köpa för att den är så otroligt snyggt gjord! :)

vill bara säga att en hemsida behöver inte kosta så mkt:). Har sjäv en och jag betala ca 140 kr /mån:bump:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: Rosett
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
295
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31