Hingstbetende och livlighet försvann direkt efter kastrering?

caradan

Trådstartare
Min shettis (1 år i april) blev kastrerad den 18 mars, alltså lite mer än en vecka sedan.
Han var innan helt hopplös och hålla på med, stegrade, sparkade bet mm
Han var livfull i hagen och busade runt. Sprang gärna med om jag grejade på utsidan mm.
Han går på lösdrift.

Nu är han kolugn, man kan få honom att trava men inte att busa alls. Hela han är totalförändrad.

Mina första tankar var att han kanske hade feber och fått en inflammation men det har han inte.
Ingen feber och svullnaden har minskat drastiskt.

Han äter, dricker, sover och ser ut att må bra. Ögonen är mkt lugnare.

Men brukar det bli så här stor beteende förändring???

Sv: Hingstbetende och livlighet försvann direkt efter kastrering?

En vecka efter ett kirurgisk ingrepp som dessutom innebär en rejäl omställning i hormonbalansen? Ja varför inte?

Min häst blev valack vid tre års ålder och han var lätt dämpad första tio dagarna. Han hade dessutom rätt ont. Han fick en lite karprygg första veckorna. Han kastrerades liggande på betäckt funikel och syddes. Ingen infektion eller feber.

Nu är han 15 år och har alltid varit hagens busfrö sen dess.

Skulle tro dom är spaka några dagar efter ett sådant ingrepp, ömmar säkert.

Fast min skulle betäcka höbollen morgonen efter kastrationen, så det är nog olika.

När en hingst jag kände blev kastrerad ändrades hela han. Han var GALEN innan. Nu är han lugn, ingen utstrålning ingenting.

Det är väldigt varierande, vissa reagerar som din och "blir valacker" direkt medan andra tar allt från ett par veckor till flera månader innan de lugnat ner sig.

Skulle tro dom är spaka några dagar efter ett sådant ingrepp, ömmar säkert.

Tror säkert t.o.m. alla tjejer som gjort plastikoperation kan intyga att så är fallet. Att själva "beteendet" skulle avta så snart är helt osannolikt,, snarare mer sannolikt att det inträffar efter minst en månad.

Mina var också lugna ett tag efteråt, framförallt den ena. Men sen kommer dom igång igen, visst inte som vanligt men det tar ett tag innan dom liksom lugnar sig.

Ok men då är det nog normalt :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka