Hingstarna Amulet och Lucky Boy xx

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Är det någon som har en häst e: Amulet eller Lucky Boy xx. Eller är det någon som har lite info. om dessa Hollänska hingstar?

Har en känsla av att hästar med Lucky Boy ofta är lite knepiga och hos oss kommer i fortsättningen inte något LB-blod in via någon beskällare

Lucky Boy är ju en mycket välkänd hingst som återfinns i mängder av välkända hopphästars stamtavlor. Ansågs länge vara det bästa fullblod man kunde ha i stamtavlan. Finns säkerligen mindre begåvade hästar med LB i sin stam, men bristen på begåvning kommer nog enligt mig i huvudsak inte från LB utan från andra faktorer. :angel:

Jag är nog övertygad om att det i alltför många fall den gemensamma nämnaren är Lucky Boy. Jag vill inte namnge individerna men mycket av icke önskvärt temperament finns hos dessa på ett liknande sätt.

Har en val e. Amule-Lucky Boy. Rör sig toppen och är en riktig snygging :love:, men är lite speciell. Antagligen då Lucky Boy blodet som spökar...
Hästen fungerar kanon så länge han är på banan både dressyr o hopp, men är mkt feg och tittig ute. Hm.. :confused: Någon som har hästar efter dessa hingstar??

Amulet är en snygging, tycker jag.
Brun, 166 cm.
Han gjorde ett mycket bra bruksprov.
Jämna siffror med extra + för gångarterna.
Hingsthoppningarna gick också bra för honom, och därefter har han hoppat svår med framgång....

Hans avkommor hoppar bra och är eftertraktade.

Vad gäller Lucky Boy xx, så är ju smaken som baken, delad! ;)
Han anses ju vara en "stämpelhingst" och den som bidrog till den moderna sporthästen i Holland.
Jag har ridit både Lucky Boy avkommor, och avkommor han är morfar till, så jag måste ha haft tur som inte har haft problem med eventuell skarphet.

Han har ju producerat ett ton tävlingshästar, och har avkommor som vunnit världscupen, EM, VM och OS....

Han har producerat ett "gäng" hingstar och är själv motsvarande ELIT premierad, vilket är sällsynt på fullblod..

Vad gäller hingstar, är han bla far till:
A Lucky One, Beaujolais, Bonheur, Brown Boy, Brown Boy, Candyboy, Casanova, Columbus, Dannyboy, Darnels, Dax, Derrik, Dutchboy, Lucky A, Lucky Bua, Naturel, Nooitgedacht, Obrecht, Octroii, Olympus, Omega, Ordonnans, Picassa della Flor, Telex, Texas, Victorie, Windsor och Zion.

Han är morfar till:
Balder, Baltimore, Beach Boy, Boston, Cocmos, Cordes-Boy-VZ, Cosmos, Creool, Daimler, Dammen , Ditmar, Doerak, Dublin, Elberton, Elcaro, Furore, Gasperboy, Gentleman, Graham, Grand Coeur, Grandriver, Hamar, Haydn, Hercos, Highlight, Jabot, Jacomar, Jeopardy, Kanador, Karlstad, Lucky Him, Optimist, Rolex, Urban, Wellington och Zaire

Flera av dessa är/har varit verksamma i Sverige, som du ser.

Han har i alla fall varit betydningsfull i aveln!
Både vad det gäller att producera både tävlingshästar, som avelsdjur.

Lycka till med din fina häst!

Han är e. Nimmerdors far, Farn - Intendant - Millerole xx.

Samma färg som Nimmerdor, men med lite mer vitt på.

mvh

hej... vi har en ridskolehäst hos oss som är efter. Amulet ue. Le Faquin (xx) Superfin häst, ca. 164 cm i mkh, kort över ryggen, är som en liten gummiboll och hoppar jättebra. Han har dock ett väldigt humör, han kan vara lite bråkig och busig om han är på det humöret. Han är jättetrevlig att rida i dressyren.
Har ridit den hästen ett par år nu å tävlat lite å så... han har alltid gått nolla i hoppningen.. =) Tyvärr så är han skadad nu.. Hade kotledsinflammation i båda frambenen, blev behandlad och vilade länge. när jag sedan började sätta igång honom och travade för första gången kändes han inte bra... veterinären kollade honom - halt på båda framknäna - ännu en behandling... så på tisdag väntar domedagen... är han inte okej så måste han slaktas... :cry:
trist på en sån fin häst...hoppas verkligen att han är okej

Jag har en del bilder på Lucky Boy xx om du vill se....skicka P:M isåfall med din riktiga mailadress. ;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Avel Undrar om någon här hört/vet något om hingsten Regress, en westfalisk hingst född -72. Härstamning e: Remus I u: Freia. Tycker det är...
Svar
2
· Visningar
714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka