• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sofine
  • Startdatum Startdatum
S

Sofine

:confused:Häj!!
Är det någon som kan ge ett råd om vad det skulle kunna vara för modell på stoet till Black Coffee och Warsteiner.Har fastnat för båda hingstarna men kan inte bestämma mig.;)

Sv: Hingstar

Hej!
Mitt sto ska föla vilken dag som helst, hon är dräktig med Black Coffee
Hon är e. Wilmer X ue. Robin Z uue. Voltaire
Hon är ganska lätt i typen(har fullblod längre bak i stamtavlan.
kan knäppa kort på tjockisen imorrn & lägga in om du vill :)

Hej!Det får du gärna göra.Jag har ett sto efter Asterix och ett efter Napoleon...Asterix stoet är lite grövre och Napoleon stoet lite lättare och mer hög ställd.

Jag har själv fött upp tre avkommor efter Coffee. Det som jag kan säga om dem är att han inte har förädlat avkommorna. Två av stona jag använt honom till har mycket fullblod i sig och bägge de avkommorna har blivit grövre än sina mödrar. Det tredje stoet är av "vanlig" grovlek och hennes avkomma blev inte grövre men inte heller ädlare än mamman.
Alla avkommor har blivit åt det högställda hållet men varit lite sena i sin utveckling rent fysiskt. Bilder på dem finns på min hemsida.

Hej!
Mitt sto ska föla vilken dag som helst, hon är dräktig med Black Coffee
Hon är e. Wilmer X ue. Robin Z uue. Voltaire
Hon är ganska lätt i typen(har fullblod längre bak i stamtavlan.
kan knäppa kort på tjockisen imorrn & lägga in om du vill :)

Det lät som en ovanlig kombination! Vad är Wilmer X för hingst?

Jag avråder dig till att använda en hingst som Warsteiner då han inte presterat något. Om man använder en sådan hingst vet man inte om man avlar på hållbarhet och prestation så snälla, välj inte en sådan hingst. :idea:

Fast Warsteiner har fått sitt A pga avkommorna som har visats sig tillräckligt bra för att han skall slippa V eller C.

Hm, ja men ändå.. tycker ändå inte det är så smidigt att betäcka med en icke presterad hingst. Det känns alldeles för osäkert. Det är i alla fall vad jag tycker.

Jag måste säga tvärt om för även jag inte använt Warsteiner själv utan Black Coffee så tycker jag att W är en mycket intressant hingst till passande ston. Så jag inte alls tvekat om att använda honom om jag hade ett lämpligt sto. Vilket jag tyvärr inte har i dagsläget.

27443486.jpg
[/url][/IMG]

27443405.jpg
[/url][/IMG]

Så här ser mitt sto ut som är dräktig med Black Coffee

Wilmer X (e. Robin Z) är inte godkänd, 1 poäng från att bli godkänd (Mona är från Kjärrborgs Stuteri)

Skrev ju Mona´s härstamning lite fel i första inlägget ser ja :)
Rätta ska va:
e. Wilmer X(e. Robin Z)
ue. Voltaire

Det låter lite märkligt, som att du har lagt en utpräglad dressyrhingst på ett sto med utpräglad hoppstam?

Warsteiner, där får det nog vara ett högställt sto, kanske lite lättare i typen.
Då Wetmeyer blodet kan ge lågställt och lite för korta framben.
Behöver INTE bli så men en liten varnings klocka allt.

Jag personligen hade valt Black Coffe, han kan sätta bra gång och de jag har sätt efter honom har varit trevliga.

Vi har valt Black Coffee för att Mona rör sig himla bra oxå, hon har en fin hoppteknik. Hon är lite allround så tyckte att de skulle va spännande med en ´"dressyr" hingst denna gång.
Hon fick ett föl efter Lambourghini 1028 för 4 år sedan.
Se bild nedan på Nikita
27448814.jpg
[/url][/IMG]

Aha, då förstår jag lite mer hur du tänkte! Tack, alltid intressant att höra vilka tankar som ligger bakom ett hingstval.:bow:

Jag måste säga tvärt om för även jag inte använt Warsteiner själv utan Black Coffee så tycker jag att W är en mycket intressant hingst till passande ston. Så jag inte alls tvekat om att använda honom om jag hade ett lämpligt sto. Vilket jag tyvärr inte har i dagsläget.

Hur ser ett lämpligt sto ut till Warsteiner?
/U

Ett mer dressyrinriktat sto än vad jag har ;) Han hoppsiffror är ju inte de bästa.
Men jag tror att han kan fungera bra på svenska ston av lite äldremodell som typ förbättrare. Till ston som själv har bra typ tror jag han kan tillföra mycket bra ridbarhet förutom att behålla en bra typ på avkomman. Om man vill ha fram dressyravkommor.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka