Venus_in_Furs

Trådstartare
Letar ungston pa Island och har hittat tva læmpliga exemplar, sa jag undrar saklart lite mer om deras anfæder. Den ena ær e. Eiður frá Oddholi mf. Reynir frá Skaney.

Den andre e. Glotti frá Sveinatungu mf. Elgur frá Holum (denna ær eg. inte till salu men jag hoppas hoppas hoppas pa att de ændrar sig!:banana:) .

Sa, vad vet ni om dessa hingstar? Förutom det som gar att finna pa WF.

Sv: Hingstar

Eiður har väl Sigurbjörn Bárðarsson tävlat en hel del på, borde finnas gamla tävlingsresultat, är dock urusel på att leta på nätet så jag har ingen aning om var man kan tänkas hitta dem. En Elg-avkomma har jag ridit, trevlig häst lite "tung" bara.
De andra har jag inte hört talas om (det finns ju så himla många bra hingstar på Island och alla får ju inte samma uppmärksamhet vilket inte betyder att de inte är lika bra utan beror mest på marknadsföring)

Glotti var den högst bedömda 4-aringen pa Landsmot 2006, 8,88 för rid. bland annat. Men sen vet jag inte mycket mer æn det och stammen.

Reynir vet jag næstan ingenting om. Sa det vore kul att veta mer om honom! =)

Vet du nagot om Eiðurs avkommor? Sag att han læmnat en del i förstaklass, men inget mer specifikt.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men är det inte Eiður som är fux och bär "dold" silvergen? Dvs det syns inte på honom (eftersom han är fux) men att har lämnat silveravkommor?

Det stæmmer. Ett av fölen jag tittade pa efter honom ær vindott och Bjarni sa att han læmnat mycket av den færgen. Hur han fick den vet jag inte eftersom bada förældrarna ær skimmlar, mig veterligen.

Det kommer från hans mamma, som i sin tur har fått det av sin far Eidfaxi frá Stykkishólmi. Grundfärgen 'dödas' ju av skimmelanlaget och ersätts av det vita, men generna finns ju där ändå. :)

Tror Ida-fia på bukes Esja är efter Eidur frá Oddholi (stavning?) Kommer från samma gård. En mykt. fin dam, lite speciell. Men extremt flott.

Ja, Eiða verkar ha læmnat fina avkommor. Nagon som vet om hon fatt nagon slags hederspremie för sina avkommor?
Vill gærna veta mer om Eiður ex. tavlingsresultat och avkommor. Vet att han læmnat atminstone en förstaklass hingst (Randver fra Oddholi). Æven Reynir frá Skaney och hans far Gustur frá Saudarkroki vore kul att veta mer om.

Glotti-avkomman ær inte intressant, de ændrade sig och vill sælja, men till överpris. :cool: Synd för jag gillade verkligen det stoet...

Gustur frá Sauðárkroki är även känd under namnet Höfða-Gustur och är bla pappa till Kveikur frá Miðsitju (som är pappa till Askur från Håkansgården bla).
Gustur själv var känd för att vara en riktig "hårding" svårriden och speciell men det verkar inte direkt gå i arv. Jag har arbetat med en massa Kveik-avkommor och de flesta har varit mkt lättinridna en klasskompis till mig på Hólar hade en Gustson med sig som elevhäst och den var inte heller svår. Ett ganska karaktäristiskt kraftigt huvud har många av hans barn och barnbarn i alla fall.

Tack!

Vet du nagot om Reynir fra Skaney? Hær pa garden sæger de bara "han var inget speciellt, inte sa mkt benlyft..." jaja, men han hade ju över 8 totalt sa han var væl okej iallafall. Vet du nagot?

Vet du mer om Eiður eller hans godkænda son Randver fr'a Oddholi?

Kan "min" fölunge ha silveranlag som ær e. Eiður? Mamma ær skimmel.

Det är snart 2 år sen jag flyttade från Island så jag har dålig koll på alla hingstar under 7-8 år och så har jag dålig koll på din "landsände" tyvärr.
Om fölet är svart eller brunt kan det inte dölja silvergenen, det är bara fuxar (och skimmlar när de har "tappat färgen"), isabeller och andra färger utan ngt svart i som kan "dölja" silvergenen. Fast på det här området finns det folk på forumet som kan MYCKET mer än mig.

Vet du nagot om Reynir fra Skaney? Hær pa garden sæger de bara "han var inget speciellt, inte sa mkt benlyft..." jaja, men han hade ju över 8 totalt sa han var væl okej iallafall.

Jag har ridit Reynir många gånger, tyckte han va helt fantastisk :love: Han var alltid sammarbetsvillig till hundra procent! Maffig att rida, mjuk och smidig i alla gångarter. Vet dock inget om hans avkommer så direkt, har sett en del men inte direkt lagt på minnet hur dom varit eller så.

Ooh vad roligt att höra att du ridit honom:) Har du bilder? Berætta gærna mer om honom; kroppstyp, gangarter, temperament mm. Vart red du honom, pa Skaney?

Har næstan bestæmt mig för att köpa hans dotterdotter efter Eiður sa:D

Jag har tyvärr inga bilder. Han var alltid cool och stirra aldrig upp sig. Han var en jämn femgångare. Hade väl ingen super tölt med extrema lyft. Men han va en jämn stark femgångare med toppen lynne. Jag tyckte det va en dröm att få rida honom, han va en gentleman som tog hand om sin ryttare. På den tiden hade jag inte ridit så många första klasshingstar så jag tyckte det va häftigt att få rida dom som stod på gården.
Jag red honom på Skáney när jag var där 1999 och jobbade. Helt fatastiska människor, jag hade helt velat flytta dit! :love:
Mitt egna sto är från Skáney, fick med mig henne där i från :love:

¨jaha vad kul att du jobbat dær! Var dær och hælsade pa nyligen och det verkar trevligt. Vi har en hæst fran Skaney som vi köpte 2000 som femaring, Eyja - "træffade" du henne eller hennes mamma Tilraun??

Vad ær det för stam pa din Skaneyhæst?

Later bra med Reynir! Vet du om han tævlats?

Jag red in en Eyja när jag var där, en fyra åring, kan vara samma häst! För jag var där -99 och ni köpte henne som femåring 2000 va?
Fux med massa man? I så fall va det en utav hästarna jag funderade på att ta med mig hem, jag fick välja en utav träningshästarna att ta med mig hem! :love:
Min häst är efter Andvari frá Skáney, har även Stigandi frá Saudarkroki som morfar eller farfar , kommer inte ihåg vilket :confused:

Jaa, hon ær fux med massa man sa det borde vara hon da! :D Vad kul att du red in henne! Berætta allt!:D Vet du om hon fick vila rætt længe efter inridningen? för nær vi köpte henne pa hösten 2000 tycktes hon inte vara særskilt mycket riden..

Kul att du fick vælja en hæst! Hur ær din Andvari-avkomma? Har tittat pa ett Andvariföl dær som jag ær lite intresserad av.. Tror dock att det blir Eiður-dottern men vi far se ...

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 994
Senast: sln
·
Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 841
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur