Hingstar tillsammans

L

Love_energy

I stallet där jag sommarjobbar fick dem ett år 5 hingstar (uppfödning) som gick tillsammas på sommarbetet men splittardes sen så de gick i var sin hage istället.

Hade det inte gått att ha hingstarna tillsammas då de ändå hade en uppväxt tillsammans och hade rangordningen klar och tydlig (bråkade aldrig). Om de gått långt bort från alla sto i en enskild hage?

Själv har jag min unghingst tillsammans med en ranghög häst (valack). Kan han gå med denna fast han bli äldre och kommer på att han är hingst på riktigt.
*det enda hingstiga han gör är väl att hälsa oskyldigt på stoet varje morgon*

Min egentliga fråga är väl: Varför går alla hingstar själv? Det måste ju vara himla tråkigt. Inte för att hästar tänker ut rackartyg när de går i hagen, men enligt mina erfarenheter är hingstar i regel jobbigare om de går själv, kanske för de inte busar av sig eller nåt.(förutsättning att de har gått med andra innan*
 
Sv: Hingstar tillsammans

Hur gammal är din hingst?

Jag har en hingst som blir tre nu och han går med samma gamla valack ännu som han har gått med sen han var föl. Han har varit ifrån honom under somrarna då han har varit iväg på hingstbete men för övrigt så går han med valacken alltid annars. Det fungerar bra.

Valacken bestämmer och jag hoppas att det så kan förbli, lugnast så ;).
 
Sv: Hingstar tillsammans

Har man tur så går det bra både att ha hingstar ihop eller att ha hingst och valack. Men om det inte går så går det i allmänhet käpprätt åt h**vete. Blir det kamp om ledarskapet så kan hingstar döda och en äldre valack har sällan någon chans att hävda sig.
Det är inte riskfritt att släppa på unghingstbete heller. I hade min granne som har hingstbete en incident där en ettåring höll på att bli dödad av de andra hingstarna.
Det är inte så vanligt men när det händer blir det pfta våldsamt.
 
Sv: Hingstar tillsammans

Man kan ofta ha unghingstar med vallacker, men när de blir lite äldre (problemen brukar komma vid typ 3 års ålder) finns risken att de försöker "ta över" och då kan strån och stickor flyga!
Jag skulle aldrig ha hingstar tillsammans då man aldrig vet vilken dag det smäller, onödigt om de får skador för livet..
 
Sv: Hingstar tillsammans

Vi har aldrig haft problem med våra hingstar. Dom har gått med valacker utan problem under många år. Men alltid med samma valack från dom var små.

Jag tror inte jag skulle inte våga släppa ihop min hingst som jag har idag med någon annan hingst eller valack än den som han går med idag.
 
Sv: Hingstar tillsammans

Jag skulle släppa ihop min halvblodsåring med stalldamens 3-åriga ponnyhingst som hade gått själv i ett par år. Det gick åt helvete!
Först försökte den stora betäcka min och när han kom på att min också var hingst var han ute efter att döda istället!!!

Min vet sade, när han kastrerade min, att det går att ha hingstar och valacker tillsammans ett tag. Men det kan helt vända en dag och hingsten kan få för sig att nu ska polaren dö!

Malin
 
Sv: Hingstar tillsammans

Där jag bor har vi 2 hingstar och dom går tillsammans med några valackar under vinterhalvåret funkar hur bra som helst. dom har några ston ca 10 meter bort, men dom bryr sig inte. På sommarn går dom med sina ston på varsitt bete. Vi gör ingen större skillnad på hingst som annan häst dom tränas och hanteras i stortsätt på samma sätt. Dom har vart tränade så från början och är vana vid att gå med andra hästar. Jag tror på att låta hästar vara hästar så gått det går oavsätt sto, valack, hingst, ålder mm, men för att det ska funka så tror jag att dom behöver få vara det från början, vilket fall så blir det lättare så.
 
Sv: Hingstar tillsammans

Min hingst är 7 år och går tillsammans med en valack, och det är inga problem alls.
 
Sv: Hingstar tillsammans

Ja så himla synd om hingstar! verkligen!

men jag tror att om man gör som du sa, börjar när dom är små så går det bättre.

Mitt stall som jag sommar jobbade på hade två hingstar, som stod mitt emot varandra i stall gången, helt idiotiskt! dom försökte döda varandra så fort det kom ett sto, och om en började skrika på ett sto så skulle självklart den ena överrösta den andra!!



Men en dag så rymde en hingst, trots att "gaten" var öppen till att springa ut, så gick han bara rakt fram och började hälsa på den andra hingsten, inte skrika, spraka eller nått utan bara hälsa som två vanliga valackar hade gjort.


en anna gång när vi hade clinic, så komd et några hingstar till som dom ställde i boxen bredvid en av "våra" hingstar. dom stod och pussades och gosade, inget bråk alls. och jag tror att om man hade släppt i hop dom så hade dom haft det bra och inget bråk, för dom hade ju lärt känna varandra först genom boxarna så att säga.


nä det är verkligen synd om hingstar! hästar är ju flockdjur!
 
Sv: Hingstar tillsammans

Delvis tråd lån.
Om man ska utgå från vad som är normalt för en hingst som får leva fritt så är det så här.
Den får gå med flocken tills den börjar intressera sig för stona, då kommer ledarhingsten obönhörligen att köra bort den från flocken. Det normala blir då att de unga hingstarna samlas i en egen flock utan ston tills de blir så stora och kraftiga att de kan slå ut en ledarhingst från en stoflock. I undantagsfall kan en hingst som inte utgör ett hot för ledarhingsten få hänga med i utkanten av flocken om ledarstoet godkänner det. Men även i det fria så lever hingstar till stor del ensamma.
 
Sv: Hingstar tillsammans

*kl*
På ett ställe jag var hade vi 3 unghingstar ihop, avelshingstarna (2 st) gick varför sig. Unghingstar skildes åt runt 3-4 års ålder... En avelshingst kom lös en gång, han letade sig direkt till andra sidan stallet där den andra hingsten gick i hage och den rymde också och dom slogs blint, bara tur att ingen blev allvarligt skadad och att ägaren lyckades skilja dom åt...
Men när dom hade träns och sadel på kunde du rida upp i svansen på ett brunstigt sto!!
Tror att har en hingst, om inte förr så när den fått betäcka naturligt nån gång så väcks hingstkänslorna och det Masse skrev om till liv! Men en väluppfostrad hingst sköter sig i all hantering, men släppa 2 vuxna hingstar i samma hage!! Den risken skulle jag aldrig ta!!!!! Inte heller att släppa ihop en hingst med en vallack... det kan gå bra i flera veckor, men en dag blir hingsten för hingstig och då har inte vallacken det kul längre.... :(
 
Sv: Hingstar tillsammans

min lilla pojke är bara 1 1/2 år och det är tänkt att han ska gå med denna valacken så länge det är möjligt.

Dessa två slås inte än så länge, visst har de bitmärken bägge två men oftast står de och putsar varandra.

till saken hör att han blev uppfostrad av en annan valack när han var lite, då hans mamma var tvungen att avlivas när ha föddes, så jag tror han har stor respekt för äldre hästar då många "ammor" inte tillät han att komma till så det blev valacken och jag med spann som blev mamma.Kan det vara en orsak till att min lille är så cool?
 
Sv: Hingstar tillsammans

Vi har en sto och en pojk hage. Kommer det en hingst eller val. så får han självklart gå med våran avelshingst. Våran hingst är klok och jag har väldigt svårt att tro att han skulle skada någon av sina kompisar.
Han har gått både med ponny hingstar och ardenner hingstar utan problem. Det enda är små bit sår mm. Inget allvarligt alltså. Han är arab och 6 år.
 
Sv: Hingstar tillsammans

jag har min shettishingst (11 år) ihop med ett shettissto på 29 år:P och det går hur bra som helst. (och det har inte blivit något föl ) världens surtant:P
sen har jag min 3 års hingst med 2 valacker och en ett års hingst.
dom är alla nöjda och glada :D

Ingen vill ju vara ensammen!:crazy:
 
Sv: Hingstar tillsammans

Jag vet inte, min gick med sin mamma i en stor flock med andra ston och unghästar till jag köpte honom när han var 8 månader. Sen gick han med ett sto och den gamla valcken tills han var ett och sen dess har han bara gått med valacken.

Jag håller koll på dom alltid för man kan aldrig lita på dom till 100% även om man inte tror att hingsten slår över.

Men jag tror att allting handlar om vad det är för valack, vad det är för hingst, hur uppväxten varit för unghästen med andra hästar samt om det finns massa ston runt omkring. Allting spelar in tror jag.

Så länge min hingst har respekt för valacken får dom gå tillsammns. Börjar min hingst bossa över valacken får dom gå på vars en sida om staketet sen. Eventuellt ska min kasteras nästa höst så vi får se.
 
Sv: Hingstar tillsammans

Jo det kan gå bra ett tag... men plötsligt en dag kan någon av dem få för sig att den ska bestämma och då blir det inget trevligt i den hagen... Att avelshingstar går själva är nog till stora delar säkerhet i kombination med ekonomi... Säkerheten går inte att garantera om en hingst går ihop med t ex en vallack av ovan nämnda skäl... De ekonomiska skälen är att hingstar är värda en hel del om de är avelsgodkända....en skadad hingst är inget värd längre....
 
Sv: Hingstar tillsammans

Där jag jobbar går avelshingsten (16 år) på sommaren med sto med föl (upp til 10 ston samtidigt på i och mellan brunst) och på vintern går han med unghingstarna (mellan ett och tre år) för tillfället fem stycken. Har aldrig varit några problem. å andra sidan är han uppvuxen på det viset och har "alltid" haft det så. Vet dock inte hur det går när han börjar bli gammal och skröpplig, om unghästarna tar över då vill jag ha osagt.
 
Sv: Hingstar tillsammans

Ja så himla synd om hingstar! verkligen!

men jag tror att om man gör som du sa, börjar när dom är små så går det bättre.

Mitt stall som jag sommar jobbade på hade två hingstar, som stod mitt emot varandra i stall gången, helt idiotiskt! dom försökte döda varandra så fort det kom ett sto, och om en började skrika på ett sto så skulle självklart den ena överrösta den andra!!



Men en dag så rymde en hingst, trots att "gaten" var öppen till att springa ut, så gick han bara rakt fram och började hälsa på den andra hingsten, inte skrika, spraka eller nått utan bara hälsa som två vanliga valackar hade gjort.


en anna gång när vi hade clinic, så komd et några hingstar till som dom ställde i boxen bredvid en av "våra" hingstar. dom stod och pussades och gosade, inget bråk alls. och jag tror att om man hade släppt i hop dom så hade dom haft det bra och inget bråk, för dom hade ju lärt känna varandra först genom boxarna så att säga.


nä det är verkligen synd om hingstar! hästar är ju flockdjur!


Vi har också haft hingst tillsammans med valack och det gick bra. Nu var hingsten äldre och valacken 3år.

Men en sak måste jag bara kommentera!

Hästar är flockdjur MEN i flockarna så stöttes unghingstarna ur den ordinarie flocken och bildade en unghingstflock som sedan gjorde upp och splittrades när de strövade för att hitta en flock de kunde ta över.

Hingstar har inte ingått i flock på det sättet
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp