Sv: Hingstar tillsammans
KL:
Jag tillhör väl de där optimisterna som har 0 hästkoll.
Jag har två vuxna hingstar ihop o vi får väls e om en av dem ligger död i hagen någon dag.
ihopsläppet föregicks av en hel del kontakt innan,dels inohus ,men också i hagar precis bredvid varandra.
släppet var pinsamt tråkigt,de hälsade mindre än hästar normalt stet brukar göra.
De leker som bara den,och dte är intressant att se hur de löser de få konfliketr som blir.
De är beroende av varandra,det var de från första dagen de möttes,och äter ur samma hög/hink,kliar varandraleker fint men ofta,osv.
jag ser också attd e har uppdelat ledarskapet på ett intressant sätt.
Min gamla är en artig klapphingst som fått ära sig att uppföra sig av tjuriga damer på 4 ben.
han går undan när den andre hetsar upp sig vid matdags tex.
den unge leker iband på ett inte så kul sätt,tog för vana att hoppa upp på den gamle när vi ledde honom o det var ju inte populärt,men den äldre väntad ebara på att vi skulel göra ngt för att hjälpa honom.
vilket viockså gjorde
hårt...
nu har vi inte dte problemet längre.
den yngre hade också attityd mot tvåbeningar i början,förm missriktad socialt behov o leklust,indikerade lek men med en tonårsattityd så han lärd esig rätt snabbt atttanter på två ben har precis samma pms som tjuriga ston o kan bli lika förbannade.
beteendet slutade när d esläpptes ihop.
man sre dock att denäldre är dominerande i sociala sammanhang,hantar hand om otäcka situationer,och den yngre blir smygande fisen o säger inte ett knyst såfort den äldre ser en annan häst o påbörjar hälsning.
däremot så måste dne yngre ridas först när vi rider ut,ingen av dem r bekväma med motsatsen.
de träffar rätt ofta andra hästar o den äldre blir eld o lågor medan den yngre tittar o fortsätter beta.
den äldre ar betydligt mer revirbeteende som jag iband får ta honom i hampan för när vi har besökare med hästar.
den äldre initirerar lek oftare,kan vara riktigt jobbig så dne yngre blir skittrött på honom.
de har mkt roliga lekar tex skenanfall,hålla underläpp och jagser också en hel del rida på varandra rivsår..
himla kul antar jag.
De sover i uteboxen ihop,och på sommaren sre vi dem ofta ligga djupt sovande båda två i hagen.
enda gången dte inte funkat så var det när jaghade min kbltravarvalack där.
då fick jag rädda hingstarna,valacken var så himla elak att ingen av dem vågad egöra ngto åkte på stryk i princip varje dag