Hingstar tillsammans

Sv: Hingstar tillsammans

Hingsten hos oss spöar upp valackarna förr eller senare så han går ensam. Tror inte han gått med nån annan hingst som vuxen.
 
Sv: Hingstar tillsammans

jag har två hästar hemma,en hingst och en vallack,båda är 15 år gamla och går tillsammans sedan 1 1/2 år tillbaka. jag köpte dem från helt skilda håll i landet , fick hem hingsten först och en vecka senare kom vallacken,släppte ihop dom och det hände ingenting,de hälsade sprang hälsade och sprang efter 10 minuter gick de lugnt tillsammans och betade.hingsten väljer alltid höhög i hagen först men det är aldrig något bråk. dom är riktiga kompisar även om jag har ston hemma för betäckning i hagen mittemot.
hingsten var dock van att gå både med ston och vallack dock ej samtidigt innan han kom till mej.
vet ej om det gör någon skillnad för att han är kallblod
 
Sv: Hingstar tillsammans

KL:

Jag tillhör väl de där optimisterna som har 0 hästkoll.

Jag har två vuxna hingstar ihop o vi får väls e om en av dem ligger död i hagen någon dag.

ihopsläppet föregicks av en hel del kontakt innan,dels inohus ,men också i hagar precis bredvid varandra.

släppet var pinsamt tråkigt,de hälsade mindre än hästar normalt stet brukar göra.

De leker som bara den,och dte är intressant att se hur de löser de få konfliketr som blir.
De är beroende av varandra,det var de från första dagen de möttes,och äter ur samma hög/hink,kliar varandraleker fint men ofta,osv.

jag ser också attd e har uppdelat ledarskapet på ett intressant sätt.

Min gamla är en artig klapphingst som fått ära sig att uppföra sig av tjuriga damer på 4 ben.
han går undan när den andre hetsar upp sig vid matdags tex.
den unge leker iband på ett inte så kul sätt,tog för vana att hoppa upp på den gamle när vi ledde honom o det var ju inte populärt,men den äldre väntad ebara på att vi skulel göra ngt för att hjälpa honom.

vilket viockså gjorde
hårt...

nu har vi inte dte problemet längre.
den yngre hade också attityd mot tvåbeningar i början,förm missriktad socialt behov o leklust,indikerade lek men med en tonårsattityd så han lärd esig rätt snabbt atttanter på två ben har precis samma pms som tjuriga ston o kan bli lika förbannade.
beteendet slutade när d esläpptes ihop.

man sre dock att denäldre är dominerande i sociala sammanhang,hantar hand om otäcka situationer,och den yngre blir smygande fisen o säger inte ett knyst såfort den äldre ser en annan häst o påbörjar hälsning.

däremot så måste dne yngre ridas först när vi rider ut,ingen av dem r bekväma med motsatsen.

de träffar rätt ofta andra hästar o den äldre blir eld o lågor medan den yngre tittar o fortsätter beta.
den äldre ar betydligt mer revirbeteende som jag iband får ta honom i hampan för när vi har besökare med hästar.

den äldre initirerar lek oftare,kan vara riktigt jobbig så dne yngre blir skittrött på honom.

de har mkt roliga lekar tex skenanfall,hålla underläpp och jagser också en hel del rida på varandra rivsår..
himla kul antar jag.

De sover i uteboxen ihop,och på sommaren sre vi dem ofta ligga djupt sovande båda två i hagen.

enda gången dte inte funkat så var det när jaghade min kbltravarvalack där.

då fick jag rädda hingstarna,valacken var så himla elak att ingen av dem vågad egöra ngto åkte på stryk i princip varje dag:)
 
Sv: Hingstar tillsammans

Tror mkt på om det är betäckande hingst eller inte.

Problemen kommer nog när man använder dem till avel
 
Sv: Hingstar tillsammans

:bow:

Många av dina erfarenheter har jag oxå gjort mig.


Mycket av hästars beteende föregås av deras erfarenhet. Så jag kan inte mer än vidhålla att hingstar är oxå hästar.
 
Sv: Hingstar tillsammans

host....

jag har haft avelshingstar också,på den tiden jag var mycket,mycket yngre....

Även dessa gick ihop,o inna det så gick welshhingstenjag då hade dels med sin flock på massa märrar o föl o hos mig med en stor märr som han inte nådde upp att betäcka.

enda gången dte verkligen hände något var när jag -inte-hade dem ihop utan den ena gick med ungdjuren...hanvar lekfullo vi fick fösa ungdjur på västerviksvägen:(

jo,vi hade en taggtrådsskada också som var många sår o blod men eg inget som behövde sys.

(kan tillägga att på den tidne på landet var dte inte så vanligt med el somd et är nu,speciellt inte om man bodde hos folk som var riktiga"kobönder"-innan ngn börjar skrika högt)

den yngre jag har nu har inte betäckt,men han skall gå på semin,punkt slut.
den äldre vete sjutton,han är -väldigt-förtjust i ston o behandlar dem mkt väl så jag undrar jag...
 
Sv: Hingstar tillsammans

Jag har haft ganska mycket med hingstar att göra, och väldigt många av dem har gått tillsammans. Just nu har vi en arabhingst som blir 4 till våren, en arabhingst som blir 2 år och en shettis hingst som är 10 år. De kommer alla från olika ställen och är inte uppvuxna tillsammans. Men det är inga problem, de leker, sover och äter så snällt tillsammans. Kan tillägga att de går 2 meter bredvid de andra stona och valacken, deras hagar går sida vid sida men det är inga problem.
För några år sedan hade vi 4 shettishingstar, 7 åringar, gick också bredvid andra hästar och det var inga problem. Har aldrig varit med om en skada bara för att det just har varit hingstar som har bråkat, däremot vet jag hästar som har gått i en valack- eller sto hage som har fått det.
 
Sv: Hingstar tillsammans

vad tror du det här beror på att dina fungerar så bra ihop?

jag upplever samma sak,mina är aldrig skadade,de har riv o bitsår,men dem behöver vi bara titta på,men andra hästar...

herregud,det är ett under att de överlever!

är det storleken på hagar,grovfodret,en speciellt kynne på dem eller vad tror du?
 
Sv: Hingstar tillsammans

Haha, jag visst är det konstigt att de inte dör :smirk:

Jag tror att det har mycket att göra med hur de behandlas. Många hingstar blir hanterade som om de vore värsta sortens monster som våldtar allt den kommer åt och gärna äter människor till lunch.

Mina hästar går i stora hagar med varierad terräng (lösdrift), det finns utrymme för alla och de har att sysselsätta sig med. De har fri tillgång på grovfoder så de behöver inte bråka om det heller.

Ingen av dem har haft några skador, de har kupperad hage så de borde ju egentligen ha lätt att få det eftersom de är en massa berg, stenar och träd. Men de är väldigt säkra på hoven och smidiga som bara den. Bitsår får valacker och ston också, det räknar jag inte ens som en skada. Våra har ganska tjock päls också eftersom de är otäckade, så den skyddar ganska bra när de leker.

Eftersom de är av olika raser, åldrar och från olika tidigare uppfödare och familjer så tror jag inte att det har med det att göra. De blir nog helt enkelt som de blir behandlade, jag är ingen hispig person heller som går och oroar mig, jag tar för givet att det kommer att gå bra och det har det alltid gjort hittills.
Jag behandlar dem aldrig på ett särskilt sätt bara för att de är hingstar, de kan stå lösa på stallplanen om jag ber om det, jag kan rida i repgrimma på långa tyglar med "nosen i rumpan" med ett sto framför på den äldsta arab killen (som dessutom har betäckt), han hetsar inte upp sig för det.

Men det är mina teorier, vad tror du? :)

Här står mina pojkar och äter
5219382.jpg0


Äldsta arab hingsten och hans valack kompis som jag tyvärr var tvungen att sälja
2833480.jpg0
 
Sv: Hingstar tillsammans

Jag tror att hingstar blir vad man gør det till.
Isolerar man dom från børjan pga deras køn så blir dom nog "svåra" men lær man dom från børjan att umgås med andra "køn" så blir det inte så stor grej utav det hela.

Klart att dom blir upphetsade & upplivade om dom får komma næra ett sto, i vanliga fall står dom i en box långt ifån alla andra hæstar utan någon møjlighet till kontakt.
Æven dom vill ha en næra kontakt med en annan hæstindivid før att leka & klia sig med. En mænniska kan inte uppfylla den platsen till 100% som en annan hæst kan gøra.

Ps. Tur att jag kom & ræddade dina stackars hingstar ;) Men jag ønskar att han pryglade ponnyn lite oftare, ær helt odræglig *suck* men dom har snorkul iallfall..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp