Hingstar som lämnar smått

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare -Lilla My-
  • Startdatum Startdatum
L

-Lilla My-

Vet ni om det finns några hingstar som lämnat smått, alltså runt 160 cm eller mindre? Jag söker främst efter dressyrhingstar. Tacksam för tips! :)

Sv: Hingstar som lämnar smått

Hermes är ganska liten, dock vet ju inte hur smått han lämnar - första kullen är väl 3 iår ?

De dressyr hingstar som finns idag som jag kommer på som lämnar mindre än genomsnittet är:
Blue Horse Hertug
Master
Highlight
Zephyr
Lambourghini
Rambo
Magini
Annars tror jag av de hingstar som är i avel idag är Acasio den som kan lämna minst.

De dressyr hingstar som finns idag som jag kommer på som lämnar mindre än genomsnittet är:
Blue Horse Hertug
Master
Highlight
Zephyr
Lambourghini
Rambo
Magini
Annars tror jag av de hingstar som är i avel idag är Acasio den som kan lämna minst.

Don Primero!!

Master är fin men är orolig över att använda honom på grund utav det jag läste i en gammal hingstbok. Det stod att han kan nedärva taskig benställdhet och det vill jag inte riskera. Benen, det är det som bär upp hela hästen. Tack för dina tips! Rambo är väl den jag mest gillar av dina förslag. Tänkte betäckt med honom förra året. Kanske blir det han nästa år?

Master är fin men är orolig över att använda honom på grund utav det jag läste i en gammal hingstbok. Det stod att han kan nedärva taskig benställdhet och det vill jag inte riskera. Benen, det är det som bär upp hela hästen. Tack för dina tips! Rambo är väl den jag mest gillar av dina förslag. Tänkte betäckt med honom förra året. Kanske blir det han nästa år?

Har du själv ett sto med svagt benställ är nog inte Master det bästa alternativet, men har du ett sto med hyfsade ben och som han skulle kunna passa till i övrigt så är det en fantastiskt hingst, som visat att han kan leverera. Jag uppfattar honom som en klassiker som inte blir omodern som så många andra.
/U

Mitt sto har jättebra ben, väldigt starka. Du tror alltså inte att det är någon fara då? Master, står han i Sverige nästa år? Någon som vet?

Mitt sto har jättebra ben, väldigt starka. Du tror alltså inte att det är någon fara då? Master, står han i Sverige nästa år? Någon som vet?

Gissar att han även fortsätningsvis kommer att stå i England hos Kyra, men vad jag förstått så fungerar han bra på FAI.
Jag vill minnas att det står formulerat något i stil med att han ska användas på ston med bra ben för målinriktad dressyravel. Alltså, har man ett sto med okorrekta ben gör man klokt i att inte dubbla svagheten. Samtidigt så har Master lämnat massor av tävlande hästar på hög nivå, så jag tror i ärlighetens namn inte han lämnar extra många med dålig hållbarhet.
/U

Vad menar du med starka ben?

Mitt sto har ett väldigt rejält skelett men hon är inte korrekt för det.

Hon har korrekta och rejäla ben - STARKA BEN! Hon har inga tandpetare till ben utan har mer rejäla skånkar. Missförstå mig inte. Hon har ingen Ardenner i sig men benen är mycket bra på henne.

Master har inte bara lämnat dåliga ben!
Mitt eget Mastersto har en 8:a från kvaliten,vilket väl inte betraktas som dåligt;)

Finns ju en arabhingst som är godkänd för halvblodsavel, han själv är 155 och har gått på galoppen, är inkörd och fick 41 poäng på avelsvärderingen.
Han heter Elcatero.

Han betäcker inte hbl ston längre eller andra större raser för den delen, pga storleken

Jag gillar inte Elcatero som avelshingst inom halvblodsaveln och egentligen inte inom arabvärlden heller för han är inte alls typad som en arab. Jag tycker sedan inte att han har någon vidare gång eller hoppförmåga att tillföra halvblodsaveln.

jaså? vart har du fått den infon? Hittar inget på hemsidan som skulle tyda på det, senast förra året betäckte han ett engelskt fullblod.

Att Elcatero inte skulle ha arabtyp är ju bara löjligt! Visst han har inte massor dish, men det är bara en sak som ger lite typ, och absout inte det viktigaste, snarare bara en modesak, och jag tror de flesta uppfödare av araber håller med mig.

Däremot är han gammal och kan ju faktiskt "kola vippen" när som helst. jag hade gärna använt honom i år, men har tyvärr inget sto som passar honom.

Jag har fått samma info direkt från ägarna. Han betäcker numera endast små ston finns ju sådan också inom både fullblod och halvblod. Dessutom ska ett sto om det är lite större vara betäckt naturligt tidigare så man vet att hon är både snäll och van. Allt detta för att Elcatero ju är till åren blir ju 24 i år så man vill inte att den gamle mannen ska fresta sig och riskera att skada sig vid betäckning.
Tror inte man ens löst licens för halvblod i år för honom.

Alla har olika tycke och smak på vilka hingstar och modeller man gillar, men gångarterna borde man inte kunna dissa.

Beträffande Elcateros gångarter gjorde premieringnämnden på Flyinge i oktober 1995 följande bedömning:
Han är vältränad och han rör sig mycket taktmässigt och bra och har ett fantastiskt bra trav. Han har fått 8-8-8-8-9 = 41 poäng och vi premierar nu med AB.”
Alltså AB-premierad för halvblodsavel med en 8:a på skritt och en 9:a på trav.

Angående arabtyp så såg ju idealet inte ut för 20 år sedan som det gör i dag. Tidigare svenska rikschampionhingstar som Espartero och Pomar - skulle inte gå hem i dag i utställningssammanhang.

Primo som blev rikschampion 1991 ansågs "toktypad" på sin tid. Men med dagens mått skulle han inte anses extrem.
http://www.arvaknord.se/primo_380.jpg

Elcatero 2008, 23 år gammal.
http://www.angloarab.se/bilder/elcatero18_500.jpg

Det stämmer att Elcatero inte betäcker stora ston, gränsen är satt vid 160 i mkh. Men nästa år finns planer från ägarnas sida på att tappa honom för fryst. I år har han betäckt ett fullblodssto. Han har inte haft något halvblodssto i år.

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 459
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka