Hingstar som givit isabeller

G

grayellow

Hej Jag letar efter hingst till mitt isabellsto efter Indus. eu Drabant Jag skulle vilja finna en hingst som man dokumenterat vet givit isabeller. Har hittat Bernstaine (ups fels tavat men ni vet vem jag menar) och Waliant 945. Men sen var det stopp.
Finns det någon som har förslag.

Sv: Hingstar som givit isabeller

Gulanlaget är synligt men kan vara svårt att se på mörka hästar. Den enda levande hingst godkänd för svensk halvblodsavel som har anlaget är Ravell.

Den du sett efter Walliant måste haft en mamma med anlaget eftersom han själv inte är gul.

Som Görel säger, godkänd - Ravell om man inte vill använda Bernstein genom fryst semin vilket finns tillgängligt.

Annars finns väl någon icke godkänd (men avelsvärderad) som betäcker, sök på gula hästar här så hittar du mer om dem. Varit en hel del diskussioner om speciellt en gul hingst.

Men annars finns det en viss tveksamhet att lägga gul på gul, kan kanske vara värt att du tittar på det och bildar dig en egen uppfattning.

Eftersom du har en isabell så har du 50% chans att en avkomma ärver gulanlaget.

OM du betäcker med en fux så är det möjliga utfallet 50% isabell och 50% fux. Med hingst som är brun eller svart kan det även bli brunt/gulbrunt och svart/gulsvart.

Sen spelar det egentligen ingen roll om det finns andra isabeller efter de ickegula hingstarna, för de eventuella gula avkommor de har, har fått sitt gula anlag ifrån mamman.

Och om TS betäcker med hingst som har gulanlaget så är det också 25% för gulvit/pärlvit/sotvit beroende på grundfärg.

Jag har hört att man inte ska använda gula hästar på varandra, är det en skröna eller finns det någon risk.
Den uppfödaren jag hört säga det använder fuxar på sina gula ston.

Är det just en isabell som är målet så är fux som grundfärg det som ger största chansen till isabell.
Och vi har väl ingen isabellhingst i avel, vad jag vet.

Jag hade inte valt en gulbrun till ett isabellsto om målet var en isabell. jag hade valt en fux.

Men så kan man ju också säja som en färgguru sa - säkraste sättet att få en isabell är att köpa en.... :idea:

Ingen annan risk än att få en "dubbelgul" dvs det som folk förr felaktigt kallat för albino

Jag har hört att man inte ska använda gula hästar på varandra, är det en skröna eller finns det någon risk.
Den uppfödaren jag hört säga det använder fuxar på sina gula ston.
finns andra trådar om detta om du söker lite, men det är en skröna
det finns inga speciella risker med dubbelgult

dubbelgula, dvs det som tidigare felaktigt kallats för albino, har varit bannlysta av avelsföreningarna tidigare men är ni accepterade av de flesta eftersom man numera VET att det inte handlar om albino.

Tack för era svar. Ang hingstar som kan bära anlag av gult. Svar till dig att det bästa sättet att få en gul är att Köpa en. Så är det just det jag gjorde. Köpt ett isabellsto som nu har visat sig ha troligen karpalledsförträngning. Och jag vet inte om jag vill utsätta henne för en operation hon är dock född 92. Hon visar bara problem när man rider eller kör henne. Går hon själv i hagen så både bockar hon och leker utan att snubbla eller ramla som hon annars gör om man rider eller kör henne. Skall dock kolla en gång till med vetrinär vad de tror om att hon e dräktig vad det gör för hennes knän. Men hon har visat sig varit svår betäckt och det var därför jag undrade om det fanns hingst i livet som kan bära på gulanlag då Bernstein inte finns i livet utan bara på FAI. Så åter igen tack för svar
MVH Grayellow

Tack för era svar. Ang hingstar som kan bära anlag av gult. Svar till dig att det bästa sättet att få en gul är att Köpa en. Så är det just det jag gjorde. Köpt ett isabellsto som nu har visat sig ha troligen karpalledsförträngning. Och jag vet inte om jag vill utsätta henne för en operation hon är dock född 92. Hon visar bara problem när man rider eller kör henne. Går hon själv i hagen så både bockar hon och leker utan att snubbla eller ramla som hon annars gör om man rider eller kör henne. Skall dock kolla en gång till med vetrinär vad de tror om att hon e dräktig vad det gör för hennes knän. Men hon har visat sig varit svår betäckt och det var därför jag undrade om det fanns hingst i livet som kan bära på gulanlag då Bernstein inte finns i livet utan bara på FAI. Så åter igen tack för svar
MVH Grayellow

Hej Jag letar efter hingst till mitt isabellsto efter Indus. eu Drabant Jag skulle vilja finna en hingst som man dokumenterat vet givit isabeller. Har hittat Bernstaine (ups fels tavat men ni vet vem jag menar) och Waliant 945. Men sen var det stopp.
Finns det någon som har förslag.
Om du letar efter en hingst med gulanlag så är du ganska otydlig med det i din första fråga. :idea:
Waliant är inte gul, såvitt jag vet (reggad som fux), och kan därmed inte heller lämna något gult anlag vidare till en avkomma. Finns det en isabellavkomma e. honom så kommer anlaget från mamman.

Det finns en Bernstein-son vid namn Ravell som är mörkgulbrun, det är - som flera andra skrivit ovan - levande godkände halvblodshingsten i svensk avel som har gulanlag.

Jag tycker - om du har bestämt dig för att betäcka - att du ska välja en hingst som passar ditt sto optimalt (företrädesvis en fux) och sen hålla tummarna att gulanlaget följer med till avkomman.

Än en gång, eftersom ditt sto har gult så "behöver" du inte en hingst med gulanlag för att ha chansen till ett gult föl !

Om du ändå använder en gul hingst så "riskerar" du ett föl som blir vad man FELAKTIGT förut kallade albino.

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 429
Senast: moonstruck
·
Relationer Min sambo fyller 30 år om ungefär en månad. Jag skulle helst vilja ge honom en heldag bestående av olika "aktiviteter" men jag vet...
2
Svar
21
· Visningar
4 288
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 096
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V