Hingstar som ger trevliga avkommor?!

Casper

Trådstartare
Hej!
Nu vill jag skriva så här direkt så det inte blir fel. För GIVETVIS beror det på stoet oxå lika mkt och hanteringen av avkomman så detta handlar inte om att "hänga" ut nån hingst el dess ägare MEN jag som går i funderingar på att betäcka ett sto får ofta höra när man hittar en hingst som ser trevlig ut att använd inte "den" för han ger skarpa avkommor osv och jag har haft en häst en gång i tiden som va tuff och för tuff för mig och om jag ska betäcka mitt sto så vill jag i bästa möjliga mån göra det så bra som möjligt,

Jag vill ha en mjuk o trevlig avkomma. Mitt sto är övervägande trevligt o ja skulle vilja ha en likasinnad hingst.
Just nu lutar det mot Dalwhinnie då hans exteriös verkar kompletera mitt sto bra och han verkar trevlig helt enkelt.

skarp för mig kan betyda olika för andra så klart.

Men kan ni rek hingstar (linjer) som i ställer ger trevliga avkommor om jag kan uttrycka mig så?

Jag har hört att Donnerhall samt florestanblodet ska va trevliga och lite "lugnande" om man har hästar med lite mer fart o fläkt om man kan säga så.

Jag har kollat in dressyrhingstarna främst till mitt sto. Jag har inte bestämt mig för att betäcka men ja går i tankarna om ja hittar ngt som jag verkligen tror kan bli bra.

har ni lite tips?

Sv: Hingstar som ger trevliga avkommor?!

Jag har bara gott att säga om Nobel, min avkomma med tufft möderne är väldigt enkel att ha och göra med. Lite humör finns det ju men det är ju ett sto ;)

Enligt min erfarenhet ger Irco Marco och hans söner väldigt samarbetsvilliga och okomplicerade avkommor.

Inte gångartsblod, men Hip Hop har gett avkommor som även kan röra sig.

nu har jag bara träffat min och en kompis avkomma efter Livanos :), dom är riktigt trevliga. min är lite vass men det vet jag kommer från modern. i övrigt så är dom mycket sociala och trevliga och lugna att ha och göra med. sen håller jag med Görel om Irco Marco :)

Jag kan också hålla med om Nobel. Har själv en jättemysig valack efter honom.
Har bara hört gott om honom!!! Hade själv tänkt betäcka med honom förra året men köpte en färdig istället ;)

Av de linjer som jag känner till, så är FELICIANO (Irco Marco-blod igen) och AERLINE H kända för att lämna trevliga avkommor.

Jag valde Belamour till mitt sto. Belamour är för ung för att man ska veta vad han ger, men han verkar själv ha ett kanonpsyke och mycket god ridbarhet. Hans far Belissimo har också mycket god ridbarhet.

Hmm intressant.. Vet ni om "irco marco" linjerna även har/ger lite höjd? Mitt sto är bara 150 så en höjning på max 10 min får man väl va nöjd med om det skulle gå.

Men psyket är prio ett tycker jag (och hållbarhet så klart)

De växer ofta sent så det är minus på blupen. Ett plus är att de också brukar vara mycket korrekta i benen.

Hmm intressant.. Vet ni om "irco marco" linjerna även har/ger lite höjd? Mitt sto är bara 150 så en höjning på max 10 min får man väl va nöjd med om det skulle gå.

Men psyket är prio ett tycker jag (och hållbarhet så klart)
Nobel brukar ge stora avkommor och som skrivet tidigare mycket bra psyke till dem också.

Av de linjer som jag känner till, så är FELICIANO (Irco Marco-blod igen) och AERLINE H kända för att lämna trevliga avkommor.

Haha, det lilla stoet e. Feliciano som vi har stående i stallet är definitivt ett undantag men det kan nog vara mödernet. Hon är ue. Steves Friend xx.
Världens krutdurk och stubinen är KORT! :D

Dressyrhingst som ger okomplicerade avkommor så hade jag helt klart funderat på Saigon, brukar ju överlag ge både bra typ, gång och temperament.

/Camilla

Cortus! Lämnar mycket trevliga avkommor som både kan röra sig och hoppa! Min kille här hemma är heeelt underbar, totalt okomplicerad, ambitiös och lättlärd!

Nobel brukar ge stora avkommor och som skrivet tidigare mycket bra psyke till dem också.

finns det nån här som har bild på sina nobel avkommor och finns här någon bild på nobel stående utan ryttare?

Cortus! Lämnar mycket trevliga avkommor som både kan röra sig och hoppa! Min kille här hemma är heeelt underbar, totalt okomplicerad, ambitiös och lättlärd!

Men han e ganska liten väl? men har han gett storlek till mindre ston? nån so vet?

finns det nån här som har bild på sina nobel avkommor och finns här någon bild på nobel stående utan ryttare?
Om du googlar på stall Pooh och deras uppfödningar så finns där bilder på deras uppfödningar efter Nobel, Irco Mena och Cortus så där kan du jämföra lite ;)

Jag har faktiskt bara sett lite större avkommor till honom. Han är ju 167 själv, eller 168 kanske det var!? Min märr är 157, och treåringen är väl ca 163 kan jag tänka mig nu. Har inte mätt på jättelänge. Supertrevlig är han då iaf!

31334_432271340947_789510947_5539929_2556222_n.jpg

34911_447217480947_789510947_5932629_2924591_n.jpg

163211_10150126491975948_789510947_7665792_2787160_n.jpg

Jobelle f.08 e. Nobel - Bayron

31334_432271340947_789510947_5539929_2556222_n.jpg

34911_447217480947_789510947_5932629_2924591_n.jpg

163211_10150126491975948_789510947_7665792_2787160_n.jpg

Jobelle f.08 e. Nobel - Bayron

Den såg trevlig ut! Och vilket sött ansikte! :laugh: Ja har läst en del om Nobel nu och han verka faktiskt rätt trevlig. Hmm svårt tycker jag att hitta hingstar som man tror ska passa ens sto.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama