Hingstar i samma stall som ston?

Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Du får köpa det hur du vill, men fakta är att innan te x ett tävlande sto skickas på betäckning så får hon gå och lugna ner sig lite för att få igång sina brunstar ordentligt.

Även tävlande hingstar, vid fribetäckning så kan de mycket väl vara påstridiga och verka lätt tillgängliga men hur är sperma kvaliteten då? Ofta väldigt låg har det konstaterats vid undersökningar.

Men självklart gäller det inte alla, och det skrev jag inte heller.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Tja mitt ena tävlingssto åkte en runda inom seminstationen på väg hem från tävling på söndag eftermiddag för en koll var hon stod i brunstcykeln, på onsdagen var hon betäckt och dräktig. De flesta tävlingshästar har helt normala brunster och hingstarna har helt normal könsdrift. Lever de ett stressfyllt liv som tex galoppör uppstallad inne på banan så kanske de tappar normal rytm, men inte inom normala tävlingsgrenar där hästarna lever ett normalt icke stressfyllt liv för övrigt. Har genom alla år aldrig varit med om något sto som inte har helt normala brunstcykler under hela tävlingssäsongen.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Semin är inte betäckning i den bemärkelsen, från hingsten tas sperman vid annat tillfälle än under tävlingssäsong. Gällande brunsten för stona så går det att få i gång utan att stoet visar brunst, försök få ditt sto dräktig direkt från tävlingsplatsen in hos hingsten. Hur lång tid tror du det tar?
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

KL

I nuvarande stall har vi 2 ston (3:dje på ingång) och 2 hingstar.

Ena hingsten står med en tom box mellan stoet. Dock kommer det inom kort stå ett b-ponny sto jämte honom. Min hingst står jämte d-ponny sto. Alla boxar är öppna vid dörrarna. Jag upplever att problemet sällan gäller hingstarna, utan stona;) Men har man välbalanserade hästar och väluppfostrade så är det oftast inga problem att ha sto och hingst jämte varandra.

cimg0492_51067eb3e087c306472a36ad.jpg


cimg0491_51067e819606ee7c8f61dbc5.jpg
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Semin är inte betäckning i den bemärkelsen, från hingsten tas sperman vid annat tillfälle än under tävlingssäsong. Gällande brunsten för stona så går det att få i gång utan att stoet visar brunst, försök få ditt sto dräktig direkt från tävlingsplatsen in hos hingsten. Hur lång tid tror du det tar?

Det här förstod jag inte riktigt. Tänker du på fryst? Vid AI och TAI tappas ju hingsten samma dag eller dagen innan stoet betäcks.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Semin är inte betäckning i den bemärkelsen, från hingsten tas sperman vid annat tillfälle än under tävlingssäsong. Gällande brunsten för stona så går det att få i gång utan att stoet visar brunst, försök få ditt sto dräktig direkt från tävlingsplatsen in hos hingsten. Hur lång tid tror du det tar?

Eh ? 90% av hingstarna verkar via AI eller TAI vilket är färsk semin som tappas samma dag som den skickas händer rätt ofta att den tappas samma dag som hingsten sen tävlar på tävlande hingstar. De flesta hingstar idag är tävlingshästar som kombinerar tävling med att hoppa på bocken hela säsongen, inga problem alls.

För övrigt så skrev jag väl inte att hon seminerades ? Hon kollades på seminstationen var i brunstcykeln hon stod alltså om hon hade något ägg på g med ultraljud. Sen åkte hon med hem och hade det trevligt med hingsten här hemma som också hade varit och tävlat samma helg. Inga problem alls att få dräktigt tog sig direkt.

För övrigt betäckte hingsten ett annat sto dagen efter han kommit hem efter en 3 veckors turne på resande fot för tävlingar inte heller där några problem tog sig på första försöket.

Så nej upplever inga problem alls att få tävlingsston dräktiga eller att tävlingshingstarnas fertilitet påverkas.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

*kl*

http://stallmalmborg.se/Bild141.jpg

Såhär ser det ut i stallet jag jobbar. Vi har två hingstar.
Syns kanske inte på bilden, men hästarna har även "fönster" mellan boxarna.
Det enda som kan vara lite störigt är att hingstarna står och brölar och sträcker sig när man knallar förbi med ett sto, annars funkar det bra.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Nej, det där köper jag verkligen inte. Hingstar har helt klart varierande könsdrift men att en hingst skulle få mindre könsdrift för att den tränas och tävlas tror jag inte på. De kan förstås bli stökigare och hingstigare när de betäcker men det är ju för att de får utlopp för könsdriften vilket inte gör den mindre.

Att hingstar som tränas och tävlas kan uppfattas som lugnare tror jag beror på en hårdare fostran och krav på att uppföra sig samt att om de är för j-liga helt enkelt inte får vara kvar som hingstar.
Jag tror som du.
Tillägger dock även att jag stött på hingstar som varit rent grisiga mot människor men utan problem stått bredvid hingstar i stallet och även haft ston inom synhåll i samma byggnad.

gylle skrev:
Lever de ett stressfyllt liv som tex galoppör uppstallad inne på banan så kanske de tappar normal rytm, men inte inom normala tävlingsgrenar där hästarna lever ett normalt icke stressfyllt liv för övrigt. Har genom alla år aldrig varit med om något sto som inte har helt normala brunstcykler under hela tävlingssäsongen.
Har förvisso aldrig jobbat på galoppbana, men väl travbana, och jag kan inte minnas många ston i "mina" stall som inte hade brunstcykler. Att vissa sedan brunstade mindre/påverkades betydligt mindre än andra är ju en annan sak, det ser jag inte direkt som något exklusivt för tävlande hästar.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Tja mitt ena tävlingssto åkte en runda inom seminstationen på väg hem från tävling på söndag eftermiddag för en koll var hon stod i brunstcykeln, på onsdagen var hon betäckt och dräktig. De flesta tävlingshästar har helt normala brunster och hingstarna har helt normal könsdrift. Lever de ett stressfyllt liv som tex galoppör uppstallad inne på banan så kanske de tappar normal rytm, men inte inom normala tävlingsgrenar där hästarna lever ett normalt icke stressfyllt liv för övrigt. Har genom alla år aldrig varit med om något sto som inte har helt normala brunstcykler under hela tävlingssäsongen.

Då är det bara att gratulera till att det gick så smidigt. Men menar du att du som har hållit på med tävlingshästar och avel så pass mycket inte vet att det inte är ovanligt att hårt tränade/tävlade ston har problem med brunsten?

Jag har också varit med om att man åkt direkt till seminstationen från ett travlopp och i princip seminerat stoet med en gång. Dock brukade det vanligaste vara att stona behövde minst några veckor i lugn och ro i en hage betandes gräs innan de kom igång ordentligt.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Nu måste jag (faktiskt ;) ) hålla med Gylle.
Jag har seminstation, och har då aldrig märkt att tävlande ston skulle ha konstigare brunstcykel.
Det enda jag KAN erkänna skiljer tävlingsston från vilande ston, är att de inte blir lika mjuka i cervix.

Men ingen skillnad på brunster, brunscyklar eller beteende.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Nu måste jag (faktiskt ;) ) hålla med Gylle.
Jag har seminstation, och har då aldrig märkt att tävlande ston skulle ha konstigare brunstcykel.
Det enda jag KAN erkänna skiljer tävlingsston från vilande ston, är att de inte blir lika mjuka i cervix.

Men ingen skillnad på brunster, brunscyklar eller beteende.

Fast det är ju ett välkänt fenomen tom bland människor. Drabbar självklart inte alla men är väldigt vanligt. Har oftast att göra med hullet. Det brukar krävas en viss fettprocent för att få ägglossning.

Däremot om man har hingst hemma, ston med föl och hagar med gräs så stimulerar man ägglossning hos hästar (tror dock inte det funkar på människor :D). Hormoner överförs även via luften. Tex är det vanligt att kvinnor som lever tillsammans har synkade menscykler. Detta är inte helt ovanligt på ston heller (fast då är det synkade brunstcykler förstås).
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Jag har senaste åren, (eller så långt mitt minne sträcker sig) funderat på vilka tävlingsston jag haft här. Och då menar jag:
1, Travston
2, Som startat senaste veckan.

De har inte haft några som helst problem med vare sig brunst, ägglossning eller att bli dräktiga.

Även om det finns en uns sanning i det du påstår, så påstår jag att det inte alls är nåt som är typiskt för tävlingsston.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Men CK du som är distansare:

Jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) att det var ett känt fenomen att ston som gått 160 km-tävlingar hade svårt för att bli dräktiga.

Stämmer det?
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Det kan jag inte svara på. Var det verkligen på nån "distanssida" du läste det?
De svenska ston jag kommer på har då lyckats få föl.

Men det låter som en skröna.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Det kan jag inte svara på. Var det verkligen på nån "distanssida" du läste det?
De svenska ston jag kommer på har då lyckats få föl.

Men det låter som en skröna.

Jag vill minnas att det var en distansare som hade en 16-milare som inte blev dräktig, och som hade kollat runt och konstaterat att det inte var så ovanligt.

Men jag vet inte hur omfattande undersökningen var ;)
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Jag har senaste åren, (eller så långt mitt minne sträcker sig) funderat på vilka tävlingsston jag haft här. Och då menar jag:
1, Travston
2, Som startat senaste veckan.

De har inte haft några som helst problem med vare sig brunst, ägglossning eller att bli dräktiga.

Även om det finns en uns sanning i det du påstår, så påstår jag att det inte alls är nåt som är typiskt för tävlingsston.

Men det är inget konstigt med det egentligen. Mängden fettdepå och ägglossning är en känd korrelation. Gäller även omvänt dvs om man har för mycket fett så kan det störa ägglossningen. Man lagrar hormoner i sin fettvävnad.

Våra travston visade lite eller nästan ingen brunst alls. När de åkte iväg till seminstationen så brukade det inte ta lång tid innan de brunstade som bara den.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Men de brunstar ju ändå bara med 3 veckors intervall.
Sen kan de ju börja VISA brunst bättre när de hamnar på stuteri, men det innebär inte att de inte varit brunstiga tidigare.

Ofta, ofta får vi hit tränade ston, där tränare säger sig aldrig ha sett brunst. Men jag tror mest det beror på att de inte KAN se brunst. ;)
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Du får köpa det hur du vill, men fakta är att innan te x ett tävlande sto skickas på betäckning så får hon gå och lugna ner sig lite för att få igång sina brunstar ordentligt.

Även tävlande hingstar, vid fribetäckning så kan de mycket väl vara påstridiga och verka lätt tillgängliga men hur är sperma kvaliteten då? Ofta väldigt låg har det konstaterats vid undersökningar.

Men självklart gäller det inte alla, och det skrev jag inte heller.

Håller inte med dig alls i ditt resonemang. Mest för att det helt enkelt inte stämmer med mina erfarenheter från det att jag jobbar på hingst/seminstation samt i tävlingsstall med hingstar som betäckt (under tävlingssäsong).
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

om uppstallning.. hade min hingst stallad bredvid draktigt sto, med 150 vaggar Nar stoet sedan folade stod hingsten/pappa och holl henne sallskap med huvudet over vaggen. Dock efter folet var fott var jag tvungen att satta upp brador hogre upp sa STOET inte gick over och attackerade hingsten nar hon fosvarade folet..
Dock flyttade jag honom in med aldre vallack for han var for intresserad i folungen och ville sta och gosa med den, ngt som mammahast inte gillade..
Har under alla ar aldrig haft ngra problem med hingst i stallet. I stallet kanske jag skulle saga, om det varit problem har det varit stona som fororsakat det.. Folk maste lara sig, en hingst ar en hast forst och framst och secondary hingst.. Och om de blir behandlade som hastar ar det inget problem.. De behover flockgemenskap och vara mitt i "smeten" de med..
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Du får köpa det hur du vill, men fakta är att innan te x ett tävlande sto skickas på betäckning så får hon gå och lugna ner sig lite för att få igång sina brunstar ordentligt.

Även tävlande hingstar, vid fribetäckning så kan de mycket väl vara påstridiga och verka lätt tillgängliga men hur är sperma kvaliteten då? Ofta väldigt låg har det konstaterats vid undersökningar.

Men självklart gäller det inte alla, och det skrev jag inte heller.

Riktigt så enkelt är det inte, när jag jobbade med avelshingstar och ston så hade vi en hingst som tävlade aktivt, han gick v75 nästan varje vecka och lämnade kanonsperma, vi tappade var tredje dag även om det blev lite knöl med honom ibland eftersom det skulle passa in på resor och annat. Sen hade vi en annan hingst som spermakvaliteten gick ner på, på honom blev det bättre när vi ökade på träningen, även om det kändes en aning fåningt att träna en häst som inte skulle starta men för honom var det rätt. Medans en tredje hingst inte klarade av att tävla och lämna sperma samtidgt.

Samma sak på sto sidan, vi fick ston direkt från travlopp som blev dräktiga direkt, andra som vi höll på och spruta för att få igång överhuvudtaget, en tredje som var konstant brunstig och så allt däremellan... Vi hade ca 400 ston under en säsong och 7 olika avelshingstar så man hann se alla varianter...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 996
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp