Hingstar i samma stall som ston?

Havsluft

Trådstartare
Kan man ha en hingst i en box utan höga, gallrade fronter i samma stall som ston? Om de inte står bredvid varandra och inte mittemot?

Hur reagerar stona?

Kan man anta att det går med yngre hingstar?
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Beror väl på hur individerna är. I mitt förra stall hade jag hingsten längst ut mot dörren, bredvid honom två 1-åringar som delade box och längst in stona. Inga galler, boxväggar på 1,40 m, hästarna är ca 155 i mankhöjd. Det fungerade utan problem. I nuvarande stall finns galler, hingsten står närmast dörren bredvid 1-åring och mittemot sto, heller inga problem!
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Min hingst står mittemot ston, inga galler, 125 hög vägg och han når att lukta på stona om de oxå sträcker sig.

Så jag tror det handlar helt om hur hingsten är, och hur man har uppfostrat honom. Han går även in lös i sin box, förbi alla ston och rakt in i sin box längst in utan problem, utan att ens titta åt stona.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Finns flera stall där det fungerar utmärkt, jag hade dock velat ha galler. Mycket pga att jag minsstänker att mitt ena sto gladerligen skulle kunna bryta sig in hos hingsten.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Enligt min erfarenhet är det inte nödvändigtvis alltid hingstarna som ställer till det, det kan precis lika gärna vara stona som antastar hingstarna... ;)

Jag har haft sto och hingt bredvid varann vid flera tillfällen, och hade det inte funkat hade jag såklart särat på dem. :)
Skulle nog inte våga testa utan att ha riktiga galler emellan, vill inte ha hästar som klättrar över väggarna och skadar sig. Man vet aldrig när drifterna slår till, och det kan som sagt likagärna vara stoet som klättrar in till hingsten.

Har för närvarande ett 20-årigt sto bredvid en 5-årig hingst, och det går otroligt bra än så länge, nåde honom om han skulle slänga ett öga för mycket på henne!
Det KAN ju dock hända att hon ändrar sig framåt våren, och blir det alltför livat så får de som sagt byta box med nån av valackerna. :angel:
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Har jobbat i travstall där vi haft det så. Inga galler, ston en box bort från hingstarna, inga problem ens för de mest testosteronstinna bröliga herrarna. Stona brydde sig inte alls och hamnade inte i några konstiga brunstcykler.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Det beror väl mycket på hingsten. Jag vet hingstar som man i princip fick göra stålförstärkningar på gallrena för att den skulle hålla sej inne och en som lugnt kunde stå i en vanlig box med vanligt galler.

Jag skulle dock aldrig själv ställa en fertil hingst i en box utan galler (alltså enbart väggar), eller i spiltan. Har sett bägge varianterna, båda med ston i stallet. I både box och spiltor.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Har jobbat i travstall där vi haft det så. Inga galler, ston en box bort från hingstarna, inga problem ens för de mest testosteronstinna bröliga herrarna. Stona brydde sig inte alls och hamnade inte i några konstiga brunstcykler.

Fast det finns ju ston som min som går bananas på somrarna :crazy:
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Jag har inte så mycket erfarenhet av detta annat än en sommar när stallets hingst fick påhälsning av sin dam och nyfödda föl.
De fick gå som en liten familj i separat hage så det var ju fritt fram för umgänge, så att säga :angel:.
Han blev vansinnig om man separerade honom från stoet och fölet för t ex hovslagare eller motion och omvårdnad. Han var också odräglig mot valackerna, som han vanligtvis var polare med. Skrek och slog efter dem om de blev inledda i stallet, t ex.
Inga andra ston i stallet.

Så det var en stressig sommar, för både människor och hästar.
Just stressen funderar jag alltså över - skulle det inte bli jobbigt mentalt för hingstar och ston att stå i samma stall - även om de uppför sig?
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

jag har min tvåårshingst och mitt sto i boxarna bredvid varandra. det är galler mellan boxarna men inte i fronterna och hästarna kan ha kontakt med varandra vid boxdörrarna. inga problem alls.
i travstall är det väldigt vanligt med ston och hingstar i samma stall. ofta i boxarna bredvid varandra. med helt vanliga galler mellan.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Vi har en shettis hingst i samma stall som 4 ston (tror jag?), han har boxvägg + galler(dock anpassad dörr så han ser de andra hästarna) som är högre än vad han är, samt hel vägg in till stoet som står bredvid honom. Fungerar jätte bra, han går även i paddocken utan att smita staketet. Han är riktigt trevlig att ha och göra med och bryr sig inte nämnvärt om stona, tror nog valack som bestämmer i flocken har mer ont av honom ;)
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Funkar jättebra att ha hingstar och ston i samma stall, om det handlar om normala individer med god uppfostran.
Jag har haft det i många år, med flera olika hingstar, och också två hingstar samtidigt i stallet plus ston i olika åldrar.
Det har inte påverkat varken stona eller hingstarnas arbetsförmåga eller gjort att stona fått problem med sina cykler, snarare tvärtom.

Visst kan hingsten skrika lite, och vilja kolla av om damen som kommer in eller passerar är brunstig, men mer är det inte. Och jag har aldrig, under dessa år, varit med om att något sto har försökt ta sig in till hingsten!
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Jag har haft häst i samma stall som ett sto som tog sig in till hingsten. En tvååring. Inte helt lyckat, men det gick bra iaf och avkomman blev renrasig och mkt fin. Men ägaren var inte helt nöjd över situationen, vill minnas att hon inte trodde de fått till det.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Jag har haft häst i samma stall som ett sto som tog sig in till hingsten. En tvååring. Inte helt lyckat, men det gick bra iaf och avkomman blev renrasig och mkt fin. Men ägaren var inte helt nöjd över situationen, vill minnas att hon inte trodde de fått till det.

Finns ett liknande exempel med en Bukehäst. När hon gick på lösdrift som tvååring hoppade ur sin hage, hoppade vidare in i hingstarnas hage, blev betäckt, hoppade ur och hoppade tillbaka till sin egen hage (det är dessutom en dressyrhäst:p) utan att någon märkte det. Ca tre-fyra veckor innan fölning uppdagades det att hon var dräktig. Då hade hon precis blivit inriden och stod hos utbildaren! Ungen blev jättefin och pappan vann Breeders i hoppning förra året, så stoet valde en fin kille:D.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Hur vet man att det var stoet som hoppade ur hagen, och inte hingsten, när man ändå inte såg nåt förrens 10 månader senare?
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Har jobbat i travstall där vi haft det så. Inga galler, ston en box bort från hingstarna, inga problem ens för de mest testosteronstinna bröliga herrarna. Stona brydde sig inte alls och hamnade inte i några konstiga brunstcykler.

Nä men å andra sidan så visar ju oftast inte hårt tränade/tävlande hästar brunst, detta gäller även för många hingstar.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Hur vet man att det var stoet som hoppade ur hagen, och inte hingsten, när man ändå inte såg nåt förrens 10 månader senare?

Här får man nog köra med uteslutningsmetoden, om hingsten hade varit den som hoppat in/över så hade det med stor sannolikhet fötts ännu fler föl året efter. Har det gått en gång, så provar de oftast igen, och betäcker ännu fler ston.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Nä men å andra sidan så visar ju oftast inte hårt tränade/tävlande hästar brunst, detta gäller även för många hingstar.

Det var min tanke också.

Vi hade stona och hingstarna i samma stall. Dock inte i boxarna bredvid varandra.
 
Sv: Hingstar i samma stall som ston?

Nä men å andra sidan så visar ju oftast inte hårt tränade/tävlande hästar brunst, detta gäller även för många hingstar.

Nej, det där köper jag verkligen inte. Hingstar har helt klart varierande könsdrift men att en hingst skulle få mindre könsdrift för att den tränas och tävlas tror jag inte på. De kan förstås bli stökigare och hingstigare när de betäcker men det är ju för att de får utlopp för könsdriften vilket inte gör den mindre.

Att hingstar som tränas och tävlas kan uppfattas som lugnare tror jag beror på en hårdare fostran och krav på att uppföra sig samt att om de är för j-liga helt enkelt inte får vara kvar som hingstar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 996
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp