Hingstar i fälttävlan??

K

Knut

Har uppmärksammat att det inte verkar finnas så många hingstar i just fälttävlan. Är det något som stämmer och i sådant fall är det någon som vet varför det är så? Är det någon här som tävlar med hingst i fälttävlan?

Nyfiken!!!!

Sv: Hingstar i fälttävlan??

Vad jag hört iaf (har ingen egen erfarenhet av hingstar) så är hingstar generellt ofta lite för fega för att bli bra ft-hästar.
Men det finns ju undantag, tex Grafenstoltz (heter den väl?)
och svenska Rhegame (2:a 6-års-Breeders bla)
och snygga ponnyhingsten Dimmans Eros

Jag tävlade två ponnyhingstar :D

men det är oftast så att hingstar är lite mer bekväma av sig och dessutom rätt så rädda om sig.

I världseliten finns det väldigt få hingstar och har så varit alltid men jag vet att det fanns en del tex Welton Apollo som gick alla stora mästerskap.

Det finns fler Welton hingstar som gått fälttävlan.

*kl*

Är det inte också så att det dessutom innebär en ökad risk om man drattar av/omkull och hingsten kommer lös? Det är min största fasa när jag är ute med min hingst, nu är han iofs väldigt snäll och van att umgås med andra hästar men det vore en mardröm om han kom lös och skadade någon annan häst.

Är det inte också så att det dessutom innebär en ökad risk om man drattar av/omkull och hingsten kommer lös? Det är min största fasa när jag är ute med min hingst, nu är han iofs väldigt snäll och van att umgås med andra hästar men det vore en mardröm om han kom lös och skadade någon annan häst.

Mm, tycker jag med! Appropå det så finns det en tjej som tävlar för Holland(?) som rider en fuxhingst som är helt galen:eek: ! Fast å andra sidan så beror nog hans temperament ganska mycket på hanteringen av honom... Boxgardiner nerdragna så fort han är i boxen och så springer de med honom genom stallarna med longerlina och långpisk och skriker åt andra att "Akta, hingst!!!" Så klart att kraken blir uppstressad då. Men när han rids så skriker han fruktansvärt och blir typ knäpp om en annan häst kommer för nära, då är man inte kaxig om man leder ett sto :crazy: . Usch.

olgaklara skrev:
Men det är oftast så att hingstar är lite mer bekväma av sig och dessutom rätt så rädda om sig.
Lord Calvert gick ju några *** innan Anna skadade sig. Han var varken bekväm eller (alltför) rädd om sig, i terrängen fanns inga som helst begränsningar för den hästen. :love: (Ja, det är "min" bebis. :D )

Men det kanske stämmer på andra hingstar, har ingen erfarenhet av andra hingstar på den nivån i fälttävlan.

Nebraska tävlade i OS, Ambassadeur vann väl SM och Karakoll gick svår fälttävlan. Så godkända hingstar har gått höga klasser i fälttävlan även om ingen gör det just nu.

Business x har ju också gått FT(upp till *** kanske?), men han är skadad nu tror jag?

Nej han är igång och skall med Johan till England nu i mars

Han är ju inte godkänd för halvblodsavel, så honom räknade jag inte.

Men det hade varit kul om han blev det!

Jo Chabloon gick ju också svår fälttävlan.

Det finns ju säkert en del men det var nog vanligare förr i tiden och nationellt så fanns det ju en del.

Man har inte direkt sett världsstjärnorna på hingstar och det var det jag menade

Han är ju inte godkänd för halvblodsavel, så honom räknade jag inte.

Men det hade varit kul om han blev det!

Förlåt, det var inte menat mot dig som om att du glömde honom, utan som ett allmänt inlägg i tråden! Skulle också tycka det var kul om han blev gk, han är så fiin!

Och så kom jag på Robbin! Han vann väl SM innan han godkändes?

Ingen fara, jag har influensa och är väck i skallen:D och ville nog mest förklara hur jag lyckades glömma honom, eller något;)

På ponny har det funnits flera stycken som gått Msv o NM/EM. Jolly Roger, Uranus , Fredriksbergs Esa:rofl:

Golden Profit (Fredrik Jönsson) var också godkänd och han gick ju höga klasser internationellt, även om han kanske oftast inte var i toppen av resultatlistorna.

Jag har också tänkt på det, i hoppning och dressyr är det ju många hingstar i eliten. I fälttävlan är det inte alls lika många.

Men kan inte vara så att många av de hästarna som går fälttävlan är väldigt "allround beåvade", men kanske inte har den kapaciteten i varken hoppning eller dressyr att den blir en godkänd hingst. Då är det ju bättre att kastrera.
Det är vad jag tror iaf :)

Men några hingstar finns det ju som sagt. En amerikansk som var på Ribban, kommer inte ihåg vad hästen hette, men ryttaren hette typ Chacha :D
Den var fin, tydligen en av världens dyraste fälttävlanshästar....

Det beror ju lite på vilken klass man nu tänker på. Men om man jämför med världsklass så behövs det nog hästar med hög kapacitet speciellt hoppmässigt.

Kapaciteten att hoppa stora hinder måste finnas men sedan blir ju hästarna "förstörda" hoppmässigt genom att gå fälttävlan.

Rent generellt så var svaren jag fått från Mark Todd och Lucinda Green att hingstar överlag är för fega och för bekväma att gå just fälttävlan. Frågorna har tagits upp i samband med kurser som de varit på här.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Bakom storfavoriten Storbritannien ser OS i Paris ut att bli det mest öppna mästerskapet i fälttävlan på många år, och Sverige finns med...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
649
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst