Hingstar 2008

K

Konie

Nio hingstar, däribland de nyblivna fyraåringarna Laddie, Flirtin Man, Quite Easy, Staro Azazell och Up Front Larry, har granskats av avelsvärderingsnämnden i två dagar på Axevalla. Nämnden gav tummen upp till alla utom en, Viking S.S. får ta nya tag. Viking S.S. blev underkänd på grund av ej tillräckliga prestationer.

Avelsgodkända hingstar:
Dream Vacation e. Pine Chip u. Dream on Victory
Flirtin Man e. Angus Hall u. Flirtin Victory
Laddie e. Angus Hall u. Victory Dreamer
Quite Easy e. Andover Hall u. Marita's Victory
Simb Chaplin e. Pearsall Hanover u. Moonie Ås
Staro Azazell e. Running Sea u. Barbarella Baiee
Up Front Larry e. Andover Hall u. Ate the Towel
Was it a Dream e. Striking Sahbra u. Bold Dreamer

Sv: Hingstar 2008

Skillnad på ett och två..japp. :o

En viss "Larry" hade en gedigen "fan-club". Klart som korvspad att den inte sågades :angel::angel:

AM (kritisk)

Skillnad på ett och två..japp. :o

En viss "Larry" hade en gedigen "fan-club". Klart som korvspad att den inte sågades :angel::angel:

AM (kritisk)

Tycker du att Up Front Larry skulle ha underkänts? En av USA:s bättre 3-åringar ifjol och med en lysande härstamning?

Vidare

Det var mer denna artikel jag tänkte på.

Vore det inte enklare att slopa denna klassindelning och istället ha en värdering som tittar igenom hälsostatus?

För "dåliga" hingstar kommer ju ändå att gallra bort sig själva till slut.

Låt stoägarna ta över "tänkandet och tyckandet"...min åsikt

AM

Jag förstod nästan det, jag tycker bara att det är trist att avelsvärderingsnämnden alltid får ta massa skit. Dessa gubbar är tillsatta för att följa ett dåligt formulerat reglemente som STC har konstruerat och ingenting annat. Jag har all förståelse för att man vill ändra systemet men det borde rimligen vara STC man kritiserar och inte nämnden.

Jag har följt nämndens arbete vid de två senaste värderingarna och jag skulle vilja säga att det är en kompentent grupp med stor integritet och jag tycker att det är tråkigt att höra påståenden om att de skulle favorisera hingstar med särskilda ägare. Sånt förekommer inte.

Klumpigt av mig att uttrycka mig så.

Som du säger så är det inte själva värderingen och dess personal som kritiken riktas mot.

Det är reglementet som sådan.

Den är gammal och förlegad och kanske inte ens
"eu-reglementsmässig"

STC måste kanske titta igenom sin skrubb snart.
Ston byter ägare för att kunna producera en avkomma efter en själv-vald hingst, ston åker till Danmark för semin och hem igen (vad har vi posten till?? ), ägare börjar bli förbannade, hingstägare stämmer staten osv. osv.

Vad som blivit nu är att stoägare med fantasi och eventuellt ekonomisk möjlighet kringgår alltihop.
Övriga säger - Nähäää inte det. Då får jag väl ta den* istället

Den* är då av högre makt förutbestämd kavaljer till mitt sto.

Nu blev Larry godkänd.
Men det hade varit intressant och sett vad som hänt, om han inte hade blivit det.
Kunde dom stora uppfödarna som nu skrivit över märrarna, fått till en ändring i STC-skrubben??

Vi små kan inte göra nåt, men dom inblandade stoägarna (i Larrys fall) har resurser och möjlighet.
Dom har råd att kriga mot ett förlegat system.

Jag bara väntar på den dagen :angel:

AM

är det någon som vet var Laddie och Was it a Dream ska stå?
kanske vet pris oxå

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Natasja
·
S
Trav Hambletonian Stakes 2007 Från Snazzy [ syrre @ hotmail.com ] Datum 2007-08-01 1. Don't Blink Twice Halvbror till Blur 1.11.6a...
Svar
18
· Visningar
1 862
Senast: solros
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 271
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka