Hingst vs Valack

cetzyboy

Trådstartare
Jag har precis blivit lycklig ägare till en hingst på 6 år :love: som förhoppningsvis skall starta.
Så vad tycker ni skall han få vara hingst eller skall man kastrera ?

Fördel valack är ju att han kan gå med de andra och jag behöver inte vara lika orolig att något skall hända.

Men han är from som ett lamm och har hälsat på alla hästar hemma utan ett ljud trots att stoet brunstar, fick nosa genom boxen.

Han är lätt och hantera och har stor respekt för människor, men jag vet inte det är så mycket mer ansvar.
Så vad tycker ni ?

Jag vill ha alla tankar och vinklingar ni kan komma på !
MVH

Cetsy och Dennis

Sv: Hingst vs Valack

Beror mycket på individen, våran ena hingst skulle aldrig ha sprungit så bra som han gör om han hade varit valack, medan en av våra tidigare hingstar bara tittade tjejer och det som fanns på innerplan istället för koncentrera sig på att springa.

Vad svårt ,jag hade hoppats på svar att det gör ingen skillnad.;) Men han verkar extremt lugn även direkt när han kom hem till oss.
Cetzy-vill höra mer erfarenheter :bump:

cetzyboy skrev:
Vad svårt ,jag hade hoppats på svar att det gör ingen skillnad.;) Men han verkar extremt lugn även direkt när han kom hem till oss.
Cetzy-vill höra mer erfarenheter :bump:

Men en så gammal hingst är det väl inte säkert att du kan ha den tillsammans med ston även om du kastrerar. Hormoner är jobbiga saker.

Själv väljer jag bort hingstar av praktiskt skäl. Lillgrabben blir av med kulorna i höst. :idea:

Funkar han som hingst skulle jag behålla han som hingst.
Men då förutsätter jag att det är en hingst som kan gå med andra hästar el som inte verkar må dåligt av att gå själv. När man måste hålla hingstar helt isolerade från andra hästar tycker jag det är dax att fundera på att kastrera.

Vissa hingstar funkar bättre som val, men det kan man ju inte avgöra så här.

Han kommer ju inte må dåligt av att bli val + att han blir ju en enklare häst i hanteringen om man kastrerar...

Så mitt svar blir nog... prova han en tid som hingst, får du inga resultat av honom, kastrera å försök med han som val.

Har han startat? Om inte, varför? Kan hingst grejen ha något med det att göra?

Nej han är kvalad godkänt två gånger. Husse (tillika tränaren) blev sjuk och avled och han hann aldrig starta honom. ( Har varit sjuk länge)
Han säger inte ett pip när han nosar på de andra och Shettisen och han verkar gå mycket bra ihop(leker genom gallren och vi var ute och gick ihop igår)

Jag har bara inget erfarenhet av egen hingst(förrutom den i sovrummet då:D )
De jag har skött hos travtränare har också varit små änglar!:love:

Den förra ägaren har haft 8 ston hemma och han gick i en hage med en tråd och en tunn regel och som hjälp att köra hade de en 15 årig flicka.
/Cetzy

Förutom aspekten att hingstar oftast är besvärligare att hantera och få att harmoniera med de övriga så finns en annan sak att tänka på:

Finns det folk i stallet eller vid hagen där han ska gå?
Jag skulle inte kunna släppa en hingst i hagen, åka till jobbet och han därmed är utan uppsikt i bortåt 9-10 timmar.
Med tanke på allt som kan hända så tycker jag att hingstar kräver en annan tillsyn, och därför lämpar sig bäst hos folk som har bättre tillsyn än så.
I mitt fall så skulle proffsträning vara enda alternativet om jag prompt ville han en hingst.

Bara en tanke....

Så har jag också tänkt ! Men förra ägarna hade honom hemma och hade 8 ston på gården.
Jag tog allt de sa med en nypa salt, men blir mer och mer övertygad att de dom sagt är sant.
I morgon har jag tagit semester för att köra honom med hjälp av en kompis, ifall att. Få se om han är lika snäll då ?

Folk finns på granngården hemma hela dagarna och de har travare själva och bra uppsikt över våran gård.
Jag är mest orolig över min dominerande NSV om han tar sig lös , han är dock valack men väldigt sugen på att gå till attack på främlingar.

Tack för synpunkterna jag vill gärna ha flera !
/Cetzy

Förutom aspekterna kring att ha en hingst i "sto-miljö" så titta lite på hästens fysik.. Är han stor och klumpig, nervig på banan..?! Nu är han ju lite äldre, men man kan även kastrera pga fysiska skäl; att dom blir för grova i kroppen och får svårt att hålla ihop. Så se över hela hans situation och prova dig fram, väl medveten om risker !
Lycka till !

Jag hade ett halvblod som jag sparade som hingst tills han var 4 för att han skulle växa till sig ordentligt. Han var supersnäll men blev mer och mer okoncentrerad ute bland andra hästar(på träningar och dyl). Men han var totalt orädd för allt. När jag kastrerade honom tog jag även bort hans mod och han skakade i benen när vi skulle gå förbi t.ex. prasslande presenningar.
Hade han kunnat koncentrera sig på det han skulle göra så hade jag inte kastrerat honom. Men det är som sagt ett stort ansvar när dom går i hage och ute på tävlingar. Hanterinsmässigt så skall man kräva samma diciplin av en hingst som av en valack. Alltså man skall inte ursäkta hästens beteende med att den är hingst:Lycka till med ditt beslut.:)

Han får vara hingst !
Jag körde honom nu i helgen :love: han var en ängel att köra /sela, brydde sig inte alls om andra hästar fast de var på bägge sidor om vägen. Han har inte under hela veckan han bott hos oss inte visat några olater alls.
Däremot en fruktansvärd samarbetsvilja och älskar verkligen att bli körd och få arbeta .
Finns mycket häst att köra med och en enorm grundkondis och bra återhämtning .
/Cetzy

Liknande trådar

Hästhantering Mitt russto går i väntans tider, innan hon skickades på betäckning gick hon med sin kompis; min andra häst som är en travare. De kommer...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: mackan
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863
Trav Lägger denna på Trav då det rör en travhäst! Vi har fått lite problem med sambon's 4-åriga valack - Han blev kastrerad november-07...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Cambrie
·
Avel Nu är det problem i torpet. Stoet som jag var fundersam på om hon var dräktig då hon inte kom i brunst, var tom och hade en bråkig...
2
Svar
28
· Visningar
2 160
Senast: Hovdam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka