Hingst, vem?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HappyDream
  • Startdatum Startdatum
H

HappyDream

Har ett sto som är:
e: Dammen
ue: Krevad.

Har hört att båda är ganska vilda i temperamentet...(?)
Hennes mamma är diplomsto med anmärkning på temperamentet.

Min häst är liten (160cm), smäcker, bra hoppteknik, vägvinnande galopp och hyfsad trav. :bump:

Det ska vara en hopphingst.

Avkomman måste bli högre än ca 165cm... :bow:

Har du en häst efter Dammen är det väl bara att gratulera..jag är själv så nöjd med min uppfödning efter Dammen...nu såld till tävlingsryttare. ;) :D

Skulle jag behållit henne hade jag mest funderat på att använda Robin Z...dels för att man då får linjeavel på Alme´i tredje led men även för Robin Z goa nedärvning av hopphästar och hästar med bra storlek. ;)

Jag har aldrig hört något negativt om Dammen mer än att han var het att rida...men han fick ändå plus på ridbarhet..så man tycker ju inte att det kan vara så illa. ;) ;) :D

Själv frågade jag hur Dammen var att hantera och fick till svar att man bara tog ut honom i grimman för att betäcka utan problem.

Vild är väl det minsta JAG kan säga om Dammen som sett honom live två gånger. När jag lömnade och hämtade mitt sto från betäckningen. Han var hur lugn och social som helst !
Och vilken bebis det blev :-)

Robin Z (håller med om att det kunde bli intressant med linjeaveln) eller varför inte Cardento? Han har ju gett stora hästar och dessutom verkar dom ju hoppa bra.

Min pålle är e:Krevad och ensak ska jag säga alla dåliga men även en del bra kommer från pappsen... ;) Vad ja har förstått så var Krevad en häst med mycket egenvilja, men snäll att hantera... Var svårriden för han tyckte inte om att jobba. Känner en som gick på Flyinge när Krevad stog där och hon sa att det var ingen som ville ha med honom att göra för att han var så omöjlig. Senare togs han ur aveln för han gav inga bra avkommor... Eller dom klarade sig ofta mycket bra i Breeders och sånt, men de kom aldrig upp i högre klasser, antagligen för att de inte ville arbeta. Men detta är jag inte helt hundra på då det bara är hörsägen

Har ett sto e:Krevad, ett helt underbart sto som är f.-79. Har både segrar och placeringar i Msv hoppning (nationell) och har mkt trevliga gångarter också, där är hon dock inte tävlad. Hon fick sin första avkomma när hon var 20 och är nu dräktig med sitt 4:de föl. Nu är hon en glad pensionär som vi tar en tur i skogen på ibland. Hon är hur pigg som helst. Hon är toppen att hantera i alla lägen´. Hon var het på tävlingsbanan men ändå rädd om sig och väldigt klok i sin hoppning. Jag har mött människor som utbrister "Krevadsto, då är hon väl inte riktigt klok" Det känns lika gott varje gång man får visa att alla Krevadhästar inte är "knäppa". Allt hänger ju faktiskt inte på hingsten, stoet har ju stor del i det hela också, eller?! :banana:

Hej igen!
Kul att jag har fått så mycket svar! :bow:
Själv har jag funderat lite på Santa Cruz, är det ett dåligt eller bra förslag? :love:

Det finns en jättefin fälttävlanshäst som har samma stam som ditt sto, dvs Dammen-Krevad. Han hoppar superbra och har en terrängskalle så man blir avundsjuk... Han rör sig oxå väldigt bra men har ganska mycket innanför pannbenet och är väldigt spänd och har sina små utbrott i dressyren ibland, tyvärr. Han har startat CNC***
Mitt förslag är att ta en hingst med bra huvud och storlek, kolla hur de ligger till på storleken i "BLUPen"

Santa Cruz är inget dåligt val tycker jag... han har bra stam prestationsmässigt, och hoppar kanonbra samt trevlig gång!

Jag har själv använt honom till ett sto 2003, och ser med spänning framemot resultatet som väntas i vår! :)

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
4 025
Senast: Novali01
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 817
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 534
Senast: Unafraid
·
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka