Hingst tips!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lottiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 979
Sv: Hingst tips!

Lambourghini är ju en av mina favoriter sedan många år tillbaka!
Vad tror ni andra om honom till mitt sto?
Om man jämför feliciano och HipHop?? vad har de för kvaliteér? steg mm står ju inte jätte mycket på Mö****ps hemsida.. Vem är egentligen bäst??

Det går inte att säga att nån är bäst, eftersom de kan vara bäst till olika ston.

Jag skulle inte använda en dressyrstammad hingst till ditt sto. Om du vill avla gångarter så har du nog fel sto.

Det finns *massor* av hopphingstar out-there. Vänta gärna till efter bruksprovet som går vecka 9, det brukar kunna komma en helt del nya härliga hingstar.

Mitt sto har avkommor efter både Feliciano och Lambourghini. De är båda väldigt bra men olika. Kan inte säga att den ena är bättre än den andra. Lambourghiniungen har mera nerv men det kan komma från mamman. Båda är väldigt spänstiga och rör sig bra men Lambourghiniungen är luftigare. Spänsten kommer antagligen från morfar Ceylon. Felicianoungen är vänlig och okomplicerad men inte mesig. Han fick gångartsdiplom på treårstestet i år men hade tyvärr ingen lust att hoppa. Lambourghiniungen har inte hoppat så mycket men han gör det kvickt och spänstigt.

Nädå jag ska inte avla gångarter. Men har alltid gillat Lambo och han fick ju själv mycket bra omdöme på hoppnigen!!

Jo det finns ju alldeles för många "out there" så man blir ju helt förvirrad haha

Jodå, jag vet att Lambourgini hoppar bra, jag har själv sett honom på visningar i hans yngre dagar.

Men du tycker inte att Heartbeat är så bra då eller?

Heartneat är en jättefin men rätt rejäl hingst med mycket hingstkaratär. Jag hade nog inte vågat kombinera honom med Cagliostro eftersom han också var riktigt stor och rejäl. Även om ditt stå är nätt finns det nog risk att det blir en jätte. Men det spelar kanske ingen roll-eftersom det blir en jätte som kan hoppa:D.

Jag må vara partisk men Camaro M? Hoppsatammad m bra gång, ger bra resning.

Nä okej då förstår jag. Kan va lite dumt. Har redan en jätte.. så det vill jag inte ha några fler hehe :p

Jag må vara partisk men Camaro M? Hoppsatammad m bra gång, ger bra resning.

Har Camaro M verkligen lämnat bra hästar?

Har letat men ej sett några på hög nivå.

Verkar som hans "halvbror" Cagancho som oxå är e. Calido lämnat bättre trots sämre ston o färre och yngre avkommor.

Men jag kanske har missat några?

Cagli ger Ej dåligt eller tufft temperament. En broiler dock men ger inte alltid vad han ger :).

Senast ändrad:

Cagancho ser faktiskt trevlig ut oxå? Kanske kan vara ett alternativ till min? Eller vad tror ni?
Kommer troligen drömma om hingstar i natt:D

Om jag skulle välja mellan Cagancho och Camaro M hade jag valt Cagancho. Det känns iaf för mig bättre att använda en hingst som har meriter i sporten.

Jo det kan jag hålla med om, hade ju gärna sett Camaro tävla själv...vad jag kan se verkar han ha positivt inflytande på temperamentet och mtp vad trådskrivaren skrev så var det en tanke. Cagancho har jag ingen erfarenhet av personligen även om jag gillar vad jag sett.

Jag är inte så väl insatt i hoppaveln men jag tycker att Balougraph är väldigt fin. Bra ben och hoppar bra. Gången är helt ok, galoppen är sämst men din häst hade väl bra galopp? 168 cm men man vet ju inte hur stort han lämnar. Jag tycker som sagt att hingsten är fin men du kanske vill ha en mer beprövad hingst?

Careful gillar jag också men det kanske blir för mkt Cor de la Bryere? Vet inte hur han nedärver just benställning dock. Både hoppar och rör sig bra i alla fall.

Colmar såg jag på Aledal i år och tyckte han var såå fin! Blev nästan sugen på att betäcka mitt sto fastän jag rider dressyr. Han har inte jättehöga gångartspoäng men jag tyckte att han rörde sig väldigt trevligt. En riktigt bra allroundhingst skulle jag tro. Ännu en obeprövad dock.

Majim G är pappa till mitt sto så jag kanske är lite partisk men även han lämnar ju multitalanger. Riktigt bra exteriör och rör sig bra. Hoppar bra men kanske inte svår klass, fast det kanske du inte vill göra ändå? :p Min är uppskattningsvis kapabel till msv klasser i både hopp och dress (unghäst ännu så det får tiden utvisa) med Bernstein som morfar.

Nintender är kanske inte heller så dum? Vet inte så mkt om honom dock.

Diamant de Revel är ny för mig men jag tycker att han ser fin ut, kika så får du själv bilda en uppfattning. En stamtavla som jag tycker ser intressant ut. Bedömd med 88888=40p i Sverige och bästa hopphingst i Herning i år. Dock ung.

Håller med många andra om att Feliciano kan vara ett bra val. Jättefin hingst som visat att han kan. Både hoppar och rör sig och nedärver bra ben. Dock lämnar han ju ngt litet.

Mitt sista förslag är en av de hingstarna jag kanske tycker borde passa bäst är Last Liberty. Bra blup på såväl gång som hopp och benställ. Ganska stor och lämnar normalstort. Bra dräktighetsprocent, runt 90% om jag inte minns fel. På pappret ser det ju kanon ut men har själv ingen erfarenhet av honom så jag kan inte svara för ngn egen uppfattning s.a.s.

Det blev lite långt och mest spekulationer men du kanske fick ngt att kika på iaf 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
683
Anläggning Nu är det klart! Boxarna är uppe och nu är det bara finslipningen kvar. Saker som galler för fönstren som ska upp, olja in träet och...
Svar
5
· Visningar
7 131
Senast: Liten
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 846
Senast: Görel
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape... 2
Svar
21
· Visningar
3 496
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka