Hingst-tips

G

gaabie

Halloj!
Jag tror att jag ska ta en hingst på foder och jag skulle vara såå tacksam för lite tips, typ lite allmänt bara kring hingstar och vad som är skillnaden mellan att rida/sköta sto/vallack och hingst? :confused:
Har läst nästan alla trådar om hingstar och fått massa hjälpfulla tips där men är fortfarande inte helt klarsynt på allt.
Ex.
- Hur är det att rida med ett sto på samma ridbana/ridhus? Eller rida ut, kan man rida brevid varandra?
- Är det någon skillnad att sköta en hingst? (rykta, mocka osv)
Jag är medveten om att varje häst är unik, men lite.. "over all"

Tack på förhand :bow:

Sv: Hingst-tips

Man kan inte svara på dem där frågorna förens man vet vad det är för häst man har att göra med,
inte ens "over all" som du frågar efter.

En hingst jag provred gick att rida ut på tillsammans med ston, vi red brevid varandra så att stigbyglarna
nästan snuddade varandra, han sa inte ett ljud. Mycket mycket väluppfostrad.

Medens en annan, den kunde man inte ens leda utan att ha shampoo eller parfym i näsan på den,
så att den inte skulle tro att man var ett sto, för om den anade lukten av ett sto så blev den tokig.
Sådana hingstar borde inte få vara hingstar.

I stallet där jag står nu så finns det en hingst, den är ganska lugn, skriker dock ganska mycket, men gör
för det mesta inte några dumheter.

Senast ändrad:

Halloj!
Jag tror att jag ska ta en hingst på foder och jag skulle vara såå tacksam för lite tips, typ lite allmänt bara kring hingstar och vad som är skillnaden mellan att rida/sköta sto/vallack och hingst? :confused:
Har läst nästan alla trådar om hingstar och fått massa hjälpfulla tips där men är fortfarande inte helt klarsynt på allt.
Ex.
- Hur är det att rida med ett sto på samma ridbana/ridhus? Eller rida ut, kan man rida brevid varandra?
- Är det någon skillnad att sköta en hingst? (rykta, mocka osv)
Jag är medveten om att varje häst är unik, men lite.. "over all"

Tack på förhand :bow:

Jag förutsätter att du är medveten om allt extra krångel det innebär att hålla hingst (egen hage med extra "bra" staket, alla stall tar inte emot hingstar etc).

Hingstar är individer som alla andra hästar. Det gör stor skillnad om hingsten verkat i avel eller ej och om detta varit med naturlig betäckning eller på semin. En hingst som betäckt mycket är oftast mycket jobbigare att ha med att göra.

Ett stall jag jobbat i hade under en period två hingstar som var som natt och dag, den ene var tävlingshäst, ej avelshingst och hade såvida jag vet aldrig betäckt. Oerhört väluppfostrad och enkel att ha med att göra. Inget hingstbeteende alls, kunde rida jämsides med ston, otroligt trevlig och enkel på tävlingsplats. När han såg hästar på håll, tex i en hage när man red ut, kom hingsten fram, han fällde ut snoppen och visade upp sig, lät och höll på. Skärpte sig alltid med lite mild tillrättavisning.

Den andre däremot, aktiv avelshingst som under högsäsong betäckte 2 ston/dag. Behövde stigbett+longerlina för att ledas, oerhört aggressiv mot andra hingstar och vallacker (attackerade från 20 meters håll på samma ridbana) Mycket intresserad av damer. Men väldigt snäll att sköta och rida så fort det inte var andra hästar nära.

Vad gäller skötsel är hingstar som vilka hästar som helst. En trevlig sak dock är att alla hingstar jag mockat till hittills(många) har alltid skitit i ett och samma hörn = lättmockat! :idea:

Om du känner dig osäker borde du kanske se till att skaffa lite prakisk erfarenhet av hingst innan du tar på foder?

Jag tycker inte att du ska ha hingst med de frågor du har.

Det går inte att läsa sig till vad det innebär, du behöver först vara med och hantera hingstar och se vad det innebär i praktiken. Hingstart är individer som alla andra hästar men ska inte hanteras av okunniga som inte förstår att läsa av dem och se vad man måste vara uppmärksam på.

Håller med ang att skaffa mer erfarenhet!

Ang mocka, så har EN hingst jag känt varit lättmockad:rofl: De andra har varit riktgia grisar allihop,:rofl:

Spontant tycker jag inte att du ska ta en hingst på foder om du har de här funderingarna.
Att fråga om detta på buke känns lite konstigt då du bara kan få allmänna svar som kanske inte alls stämmer in på aktuell hingst. Varför har du inte pratat med ägaren om hur hingsten är?
Du måste väl ha vissa krav på vad du ska kunna göra med hingsten?

Nä, se om du inte kan få sköta den och hjälpa till hos ägaren istället, så lär du känna just den individen och får mer erfarenhet.
Dessutom undrar jag om det finns någon som skulle låna ut sin hingst till någon som inget kan om hingstar?

Jag tycker inte att du ska ha hingst med de frågor du har.

Det går inte att läsa sig till vad det innebär, du behöver först vara med och hantera hingstar och se vad det innebär i praktiken. Hingstart är individer som alla andra hästar men ska inte hanteras av okunniga som inte förstår att läsa av dem och se vad man måste vara uppmärksam på.

Jag håller med dig.:bow:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 991
Senast: shia
·
Avel Hej! Ny i forumet och vill bara kolla lite om tips... Har nämligen ett roderik-sto som är försiktig på hinder (positivt försiktig)...
Svar
0
· Visningar
905
Senast: Nikkobus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.