Hingst tips

QuickStar

Trådstartare
Stoet är nu utlånat till fodervärd tills bebisen o magen är avvand men det är inget klart om vad som ska hända därefter.
Så om jag får hem henne ska hon betäckas så jag kan ju inte låta bli att fundera över någon lämplig hingst till henne, så ge mig lite råd!

Stoet är e: Pascal-Vilmorence XX-Orkan, skm 169,5cm, vacker exteriört, inga avvikelser mer än att hon är tåvidd fram, hon är maffig men absolut inte tung eller grov. Gångarterna är överlag bra, skritten är vägvinnande, traven skulle jag vilja ha mer "schvung" i och galoppen något högre och rundare.
Till psyket är hon väldigt trevlig att ha att göra med lugn, dock är hon väldigt ranghög, enormt envis och vill gärna ta över.
Hon är mycket lättlärd och har en enorm arbetsvilja, lätt att samla sig men får i bland "stollaryck" och står på bakben eller bockar
Vi hoppar inte så mycket då jag inte är så intresserad men hon löshoppar 150cm med bra teknik och framåtbjudning.

Hingsten skall ha ett bra psyke och bör kompensera upp hennes dåliga sidor.
Hingsten ska ha en bra trav och en bra galopp.
Helst en hopphingst med bra gångarter!

Tidigare avkommor är E: Amiral och Everest, den i magen är e: Tornesch

Det är väl en av de nya som godkändes under bruksprovet. På prestation va ?

Den här alltså...

O'horn
brun hingst 1996
e. Ahorn 82.0009 u. Bo 83.2463 e. Irco Polo
168,0
Omdöme exteriör: En maskulin hingst med naturlig resning, ngt kvadratisk. Lång ngt brett ansatt hals, lång manke, djup bog, ngt kort rygg och ett välformat kors. Tåvid höger fram. Skritten är ren, ganska rörlig med normal steglängd. Traven är taktmässig

Det stämmer, han är 8 år och har varit skadad och skall sättas i gång nu därav att han hamnade i Sverige, han är otroligt vacker och väldigt kelig och enormt snäll. (har redan vart och hälsat på honom :p)

Jag har sett ett par hästar med Ahorn-blod och jag skulle inte tveka att använda en sån hingst. De jag har sett har varit snygga, speciellt vackra huvuden, mycket bra hasarbete. GÅngartsmässigt legat i snitt minst 8-or och hoppat gudomligt.

O´Horn är otroligt vacker och mitt sto har Pascals vackra huvud så det borde bli en hjärte krossare!
Jah vill ju inte ha något svenskt blod till stoet och O´horn representerar ju mycket fina blodslinjer. även på mödernet.
Köpte hingstkatalogen igår så jag ska lusläsa den i eftermiddag och se om jag hittar någo annan kandidat, Etrousco (stavning?) är en häst jag tycker ser väldigt trevlig ut så honom ska jag kolla lite extra på

Liknande trådar

Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 002
Senast: Karoliten
·
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka