Hingst tips!

charliesangel

Trådstartare
Har efter många funderingar fram och tillbaka tänkt mig att ev betäcka min D-ponny nu till våren/sommaren. Ponnyn ifråga är ett arabsto e:cetat. Hon har gått msv dressyr som storhäst och La hoppning som ponny. Rör sig flott och hoppar bra, lite slappa framben. Mycket trevligt psyke! hon är 148 i mankhöjd.
Det jag söker är en häst som inte är allt för liten då jag vill ha en storhäst. Tanken är att det ska bli en hopphäst men eftersom hon har varit en fin dressyrhäst med fina gångarter så måste hingsten ha skapliga gångarter (saint amour går tyvärr därför bort)
Bra psyket.
Inte ha för mycket blod i sig.
Helst ska de vara en skimmel då jag är väldigt svag för de :love:

Dom hingstarna jag har funderat på är: Guido (mest för att jag har en unghäst efter han som både rör sig och hoppar kanon, och med super psyke) Corriendo Tau, Clinton II,Quintender,Cagliostro,cola (mest pga sin far), Con Capitol, Stalypso, Lill Cotte,Monopol Hästak,Lasandos,warsteiner, chariman la silla, hip hop.

Önskar både åsikter om dom jag funderat på och förslag om andra hingstar. Ska tillägga att jag inte vill avla fram en os-häst då jag troligtvis aldrig kommer att sälja fölet, utan en trevlig hobbyhäst som kan går 130-140klasser.

Sv: Hingst tips!

Här kommer bilder på stoet. Hade nästan bara bilder på när hon markarbetas, ska försöka hitta andra bättre bilder imorgon.

32888559.jpg

32888560.jpg

32888562.jpg

32888563.jpg

32888564.jpg

32888566.jpg

32888565.jpg

32888569.jpg

32888568.jpg

32888570.jpg

Eftersom du vill ha en avkomma som kan gå 1.30-1.40 klasser hade jag köpt en lovande unghäst istället, det blir mycket billigare och du vet vad du köper.

Att betäcka med ett arabsto för att få fram en 1.30- 1,40 häst hade jag inte gjort. Risken är att du inte får den avkomman du vill ha, samt rätt storlek är stor.

Hade det varit mitt sto hade jag hellre sattsat på ponnyavel och försökt avla fram en trevlig tävlingsponny istället efter en hingst som ger multitalanger.

Jag har redan en lovande unghäst. Kan den inte gå 130-140 så får de väl va så då men de är vad jag satsar på. Anledningen till att hon ska betäckas med en Halvblodshingst är att hon är min absoluta favorit, finns ingen häst som jag tyckt om så mycket någonsin, sen har hon ett underbart temperament. En ponnyhingst är uteslutet då jag är för stor och för gammal för ponny och fölet kommer inte säljas!

Jag kan förstå att man vill ha en avkomma undan sitt älskade sto och oftast i dessa fallen går ens hjärta före ens hjärna. Sen tycker jag det är skillnad på hobbyhäst och en häst som ska gå 1.30-1.40 klasser. Men om nu inte tävlingsbiten på den nivån är så viktig och du ändå ska behålla avkomman själv kan man ju ta en chansning och hoppas man får en avkomma som inte blir för liten och som räcker till Msv nivå.

Det ända tipset jag kan ge dig är att tittat på de hingstar som ger stora avkommor, får att minska risken för att få en liten häst.

http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion/height/desc/40

*kl*

En trakhenerhingst, kanske? Trakhenern har ju ofta arabblod lite närmare i stammen än andra halvblod, och jag tror det kan vara klokt att inte lägga en hingst som är helt olik henne själv i typ på henne, ifall man har otur och genlotteriet slår ojämnt (tänk grovt halvblodshuvud på nätt arabkropp, exempelvis). Antingen ren trakehner eller en hingst med mycket sånt blod. Där finns också en del multibegåvningar, Herzensdieb exempelvis är väl en sådan.

Kl*

Ska förklara litet vad jag menade, det absolut viktigaste är att de blir en trevlig hobbyhäst om den sen kan gå 130-140 så är ju de en bonus men kan den gå 120klasser så är de helt okej, jag vill inte avla fram någon superhäst eftersom jag inte har ambitionerna att rida svårklass, sen har jag en unghäst som är väldigt lovande som jag tror skulle kunna gå dom högre klasserna. Anledningen till att jag vill betäcka denna är att hon är den hon är, om inget väldigt oväntat kommer att hända så kommer inte fölet att säljas. Vet att det låter lite dumt att avla på en arabponny om man vill ha en storhäst, men hon är verkligen mitt allt och hon börjar bli till åren så jag hoppas på att fölet blir lik sin mamma.

Herzensdieb va jättesnygg! är även intresserad av två andra hingstar som står på samma ställe, Monte Bellini och Canterbury.

Min första häst var en korsn. Arab/halvblod(med lite russ i).
Snällare mest lätthanterligare får man leta efter(151 hög).
Och en alldeles utmärkt ungdomshäst och förstahäst som
Jag gjorde allt med. Tävlade hoppning dressyr, terräng.
Red långa turer i skogen. Jag körde även in honom själv
(med medhjälpare).
Jag har även sett flera andra korsn. Halvblod/arab som
Varit mycket trevliga hästar till temp. Och även exteriört.
Om du hittar någon med passande temp. Och som ger lite
Större storlek så goo forit. Fast avkomman kan bli bara 155
Om man har otur...

Kul att höra :) Har träffat två halvblod/arab som inte varit så trevligt men mamman har ett j*vla temperament och ägaren tar väl inte fram det bästa i hästarna. Men mitt sto är väldigt lugn och stabil, inte "arabhispig". Sen är hon ju maxad D-ponny så hon är ju inte så jätte liten, men hingsten måste h lämnat ganska mycket stort, fast blir den 155 så gör det mig inget, hade en som va 153 som kändes som 165 att rida så han fick mig att inse att storleken faktiskt inte spelar någon roll ;) Men helst vill jag ju ha en något större. Avkomman får ju gröna papper så jag kan ju ställa upp i treåstest osv också :)

Precis, och de är anledningen att jag funderar på att betäcka, hade jag haft en Ardenner eller liknande så hade jag nog inte betäckt. Men jag gillar ädlare hästar (hade bara fullblod förut) sen är jag inte så jätte stor så om hästen blir mindre så är de ingen katastrof :)

Jag hade varit nogrann att välja en hingst med en bra galopp och stort scope. Många araber får en lite kort och rakbent galopp, vill du hoppa högre är det ju bra om den tar sig fram i kombinationerna... Oftast har araber vänlig inställning och ett gott temperament, det är ju en av de få raser som i princip vem som helst kan hålla som hingst, så jag hade inte varit så orolig för en hingst med lite blod.

Kanske lite Clintonblod? Diabeau, Fantast, Corlensky G eller Bravour?

Är väldigt intresserad av Corriendo Tau han är ju e:Corlensky G.
Kommer corlensky att finnas tillgänglig för TAI?

Hej!

Mitt halvblod är undan ett renrasigt arabsto. Efter Cosmopolite S.. Hon har plac 130 och LA dressyr. Underbarare häst finns inte!!

Mamman var D - ponny och Cosmopolite är ju inte så stor. Min är 159 cm. Hon har 5 ( halv ) syskon som är större ( och med större hingstar, både hopp / dressyr ) Ett syskon går MSV dressyr.

Jag tycker absolut Du skall avla på ditt sto om du vill ha avkomman själv och modern har bra temperament. Ditt sto tycker jag har bra meriter för det ändamålet.

Skulle titta på Fetcher, Fantast och Nobel bla :-)

Lycka till :laugh:

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 777
Avel Ja, som rubriken säger. Av de hingstar du sett i verkligheten, vilken eller vilka har du "fastnat" för mest? Alltså det kan vara att du...
2
Svar
35
· Visningar
5 051
Senast: ideryd
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 992
Senast: Nafayette
·
J
Avel Ja som rubrikenlyder, Jag går i tankarna att betäcka mitt fullblodssto. Jag hade tänkt och sälja henne då ja inte har tid/ork att rida...
Svar
15
· Visningar
1 572
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka