@tramp Nu så, har inte kommit till att svara tidigare trots att jag såg tråden första dagen
Min första tanke är - Knän. Leta bogfria hingstar med lyft och som rör sig i uppförsbacke. Clever hills ungar (har sett film på din lilla också) rör sig med fin schwung och takt men är ofta lite åt det mer rakbenta hållet i rörelserna. Därav hade jag nog faktiskt inte valt Skovens Rafael då många av hans avkommor har lite den tendensen också även om ålder och styrka brukar göra det bättre.
Rent spontant tänkte jag på Gribaldi-blod så
Tolegro känns åt rätt håll. Däremot har jag sett en del av Jazzdance's bror Grappa Q som är e. Gribaldi och han är väldigt oädel. Så även om hon har ädla Clever som far hade jag passat mig för för mycket Gribaldi-blod nära i släkten.
Hennes bror Autograf Q e. Ampere är däremot enligt mig en fin individ som har den där bogfriheten jag tänker att Clever-avkommor kan behöva.
Ampere ger ju dessutom god galopp, modern typ och samarbetsvilja.
Sedan tycker jag också att det skall sägas att ska man avla för svår klass, då skall man avla på hingstar som antingen själva går svår klass, eller har avkommor i svår klass. De flesta av de unga lovande hingstarna vi ser idag kommer aldrig nå dit pga. olika omständigheter eftersom det som glänser som unghäst inte alltid är samma kvalitéer som utgör en GP-individ.
Med det sagt hade jag tagit en titt på
Floriscount. En mycket vältypad hingst med god gång som redan som 7-åring debuterade svår klass. Han har haft ett antal avkommor med till unghäst-vm genom åren, har några godkända söner (bland annat den mycket läckra Ferguson) och sönsöner. Han kommer ur en prestationsstark stofamilj inom dressyren och hans mor har producerat 3 godkända söner.
Dante Weltino är ytterligare en S-häst som debuterade i S som 7-åring och som nu börjar komma mycket starkt i aveln. Hans avkommor har gjort succé på fölvisningar och elitfölauktioner i Tyskland, och med sin första årgång producerade han den godkände hingsten Del Ponte.
Desperados FRH kanske inte behöver en mer ingående beskrivning, men som lite kuriosa har han gått EM, VM och OS framgångsrikt, har 30 godkända söner och hittils 30 statspremieston.
Millenium tränas nu inför svår klass av Kristina Sprehe med goda resultat. Här har vi igen Gribaldi-blodet representerat, blandat med trakhener som är kända för sina fina lynnen. Hittils har han under 2012-2013 presterat i unghästklasser och blivit vice-champion i Hannover. Hans avelsprestationer är i förhållande till hans ålder helt outstanding med hittils 10 godkända söner, bland dem den otroligt fina Morricone.
United far till bland annat Bordeaux, Foundation och Armani (som båda är u. ett Jazz sto). Placerade sig som 6:a i unghäst-VM 2007 och har debuterat internationell Prix St. Georg med Edward Gal. Tränas på GP-nivå och beskrivs som en stor talang. Bedömdes med 8 - 9,5 - 9,5 - 9,5 i KWPN och är högrest och högbent av fin typ.
Vill man chansa på en oprövad men fin individ finns det ju ett antal fler att välja och vraka bland...