Hingst till shettissto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LindaMidinette
  • Startdatum Startdatum
L

LindaMidinette

Hej,

jag har ett jättefint shettissto som min dotter tävlar LB dressyr och LA hopp med. Hon har även bra stam och vi vill gärna ha ett föl efter henne, så stort som möjligt.

De flesta jag har talat med säger att jag i princip kan använda vad för hingst jag vill, hur stor jag vill men jag känner mig lite tveksam till detta. Har försökt googla runt och leta men hittar inte speciellt mycket. Det enda jag hittar är att man kan använda stora ädla hingstar till små ston men helst inte till shettisar?!? Varför?

Sv: Hingst till shettissto?

För att shetlandsponny som ras är överrepresenterad när det gäller förlossnings problem. Så om man har otur med sitt shetalndssto så kan en fölning gå illa betydligt oftare även om man använt en shetlandshingst.
Tänk också på att om anledningen till att ni vill ta föl på henne är att dottern ska få en större ponny, att det ligger ganska långt fram i tiden att den kan ridas. Dottern har med andra ord stor chans att ha vuxit ifrån den innan dess. Om det bara är för att få ett föl så är det bättre att välja en fin shetlandshingst till henne.

För att shetlandsponny som ras är överrepresenterad när det gäller förlossnings problem. Så om man har otur med sitt shetalndssto så kan en fölning gå illa betydligt oftare även om man använt en shetlandshingst.
Tänk också på att om anledningen till att ni vill ta föl på henne är att dottern ska få en större ponny, att det ligger ganska långt fram i tiden att den kan ridas. Dottern har med andra ord stor chans att ha vuxit ifrån den innan dess. Om det bara är för att få ett föl så är det bättre att välja en fin shetlandshingst till henne.

Tack för svaret. Fortsatte leta och hittade en del information Visserligen har jag räknat in tidsaspekten men vill inte under några omständigheter göra en dum avling. Risker finns ju med all fölning men det är ju korkat att vara dum :)

Tror att jag skall leta efter en färdig fölunge att köpa istället.

Ganska klokt tänkt. Shettisar är ju kända för o kunna ha svåra förlossningar (hade en sån själv iår) o då vill man inte betäcka med större hingst än nödvändigt

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 708
Senast: Mia_R
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 588
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka