Sanna Nilsson
Trådstartare
Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst, vilket alltså innebär att det måste vara en hingst som lämnar stort. Jag kräver dock inte att få fram en bjässe, utan ca 160 cm i mkh räcker för mig då jag själv är liten. Jag behöver inte ha en massa tips om att jag inte borde betäcka min ponny med storhäst och att det kan bli en förvuxen ponny och blaablaa, det är jag mycket väl medveten om. Jag vet att det kan krävas ännu ett led innan jag får den storleken jag vill ha, det är inte det jag frågar efter, utan vill ENBART ha era tips om hingstar som kan passa mitt D-ponny sto!
Stoet det är fråga om har en C-ponny som mamma, 50% arab och 50% new forest som tävlade msv hoppning. Pappan är Qalle - Quite Easy. Hon är alltså redan 50% storhäst. Hon är f.-06 och har aldrig haft föl. Hon är väldigt lik Qalle i kroppen, kort rygg, något sluttande kors, välproportionerlig, väldigt rörlig, god bakbensaktivitet, vägvinnande gångarter, något spänd överlinje. Hon har bättre bakbensteknik än frambensteknik i hoppningen. Hingsten får alltså gärna kompensera allt detta och inte heller vara alltför grov då hon själv inte är alltför ädel. Hon har ett väldigt bra temperament, arbetsvillig, modig, bra psyke osv. Hon tävlar själv MsvA/130 hoppning.
Så ge mig era bästa tips nu!
Stoet det är fråga om har en C-ponny som mamma, 50% arab och 50% new forest som tävlade msv hoppning. Pappan är Qalle - Quite Easy. Hon är alltså redan 50% storhäst. Hon är f.-06 och har aldrig haft föl. Hon är väldigt lik Qalle i kroppen, kort rygg, något sluttande kors, välproportionerlig, väldigt rörlig, god bakbensaktivitet, vägvinnande gångarter, något spänd överlinje. Hon har bättre bakbensteknik än frambensteknik i hoppningen. Hingsten får alltså gärna kompensera allt detta och inte heller vara alltför grov då hon själv inte är alltför ädel. Hon har ett väldigt bra temperament, arbetsvillig, modig, bra psyke osv. Hon tävlar själv MsvA/130 hoppning.
Så ge mig era bästa tips nu!