hingst till minishettis

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jamun
  • Startdatum Startdatum
J

jamun

Är det nån som har nått bra tips på en liten hingst till minishettis?

Sv: hingst till minishettis

Ett minishettissto bör nog betäckas av en minishettishingst.

Berätta mer om stoet, stam och egenskaper.
Vad vill du att hingsten ska ha för egenskaper? Var i landet finns du och hur långt kan du tänka dig att åka?

självklart ska det vara en minishettis hingst, var lite otydlig.
stam e Winston v Maaszicht ue teddy boy of longacre.
Bor i hudik, kan tänka mig att åka ganska långt,
Isa är jättefin, barnvänlig, lättlärd, hon är våran lilla läromästare..

Det vimlar ju inte direkt av minihingstar norr om Dalälven, men några finns det. Sen är det ett litet "glapp" söderut till en av de hingstägare som har flest minihingstar, i Jönåker.

Frågan är hur hon ser ut, ditt sto. Är hon visad exteriört, så du kan vara mer specifik på vilka egenskaper du vill att hingsten ska ha? Vad är planen med avkomman?

Jag kan inte påstå att jag är jätteinsatt just i minisarna, men med lite mer info om ditt sto och dina önskemål ska jag nog kunna klura ut några alternativ till dig.

Det vimlar ju inte direkt av minihingstar norr om Dalälven, men några finns det. Sen är det ett litet "glapp" söderut till en av de hingstägare som har flest minihingstar, i Jönåker.

Frågan är hur hon ser ut, ditt sto. Är hon visad exteriört, så du kan vara mer specifik på vilka egenskaper du vill att hingsten ska ha? Vad är planen med avkomman?

Jag kan inte påstå att jag är jätteinsatt just i minisarna, men med lite mer info om ditt sto och dina önskemål ska jag nog kunna klura ut några alternativ till dig.

Hon är ljus fux, chestnut, lång nästan vit man och svans (nästan isabell).. tyvärr är hon inte visad, vi köpte henne i augusti, Om jag inte betäcker henne nu så tänkte jag visa henne i sommar. tror hon skulle få bra poäng, hon är 80cm hög. ska försöka infoga ett kort på henne.men förstår inte hur jag gör. vill gärna ha en ljus fux isabell färgad hingst, litet huvud, fin exteriört, sen vill jag ha bra lynne,

har tänkt att behålla avkomman för ev utställning, körning och ridning.

vi rider och kör isa.

Senast ändrad av en moderator:

Hur man gör för att infoga bilder finns en tråd på Datorer som förklarar.

Du kan visa henne i sommar oavsett om hon betäcks eller inte :idea:

Jag har inte aktuella uppgifter för Norrlandshingstarna, men förra året fanns följande minihingstar (RS) norr om Dalälven:

Richard v Laren (Jämtland)
Skovlundens Nirvana (Västernorrland)
Skäpperöds Sebastian (-"-)
Skäpperöds Ulan (-"-)
Ulrik (-"-)
plus några till som inte har RS, men ändå är godkända att använda

Jag är verkligen inte insatt i miniatyrhästar men här är en länk till en falabellahingst som jag tycker ser väldigt trevligt ut!
länk raderad av moderator]

Senast ändrad av en moderator:

Varför blanda in en helt annan ras när man har ett trevligt rasrent sto?

(sen är det inte tillåtet att länka till hingstarnas hemsidor, därför är din länk borttagen)

Ja ska nog visa henne, shetland nord har utställning i juli,
Försökte söka på dom hingstarna du skrev men hittade inte ägarna och bilder på alla, inte världens bästa på datorer alltid:o,
var hittar man dom, du kan väl pm om du inte kan länka.
har lagt in en bild på isa på min sida, ska försöka ta en bättre idag.

Här kommer tips på en minishettis hingst som finns i Borlänge. Ser ut att vara en liten läcker grabb. Jag har inte sett honom i verkligheten men betäckte ett sto hos samma hingsthållare förra året. En del av att välja hingst är ju faktiskt att hingsthållaren skall kännas rätt.
Länkar gör jag inte för det blir väl reklam men skicka ett pm så kommer adressen.

Stranduff Coffee Cream

Svartskäck homozygot hingst född 2003 i UK. Mäter 84 cm

e Stranduff Stormchief
(Stranduff Shrimp - Bayanne Prince)

u Stranduff Dainty
( Quadrille of Brindister - Stranduff Shrimp)

coffee00.jpg

coffee002.jpg

han såg jättefin ut, har inte fått nått pm av dig, skicka gärna.

Det du kan vara medveten om är att hingsten det tipsades om inte är visad alls i Sverige, dvs det finns ingen svensk varudeklaration på honom. Han får användas i avel förutsatt att han är DNA-testad och att språngrulleredovisning sköts enligt konstens alla regler (och det får vi väl förutsätta att det görs) och avkommorna registreras i så fall utan begränsningar hos Shetlandssällskapet.

Det jag kan tycka är att om man är ny inom aveln i rasen så skulle jag rekommendera att man väljer en hingst som i alla fall är avelsvärderad i Sverige och helst också har uppnått de rasvisa kraven för RS. Det ökar ju chansen att man får en bra avkomma.

eftersom ditt sto inte är visad så skulle jag rekommendera att du använder dig av en väl beprövad hingst som har lämnat flera avkommor. Som ameo skrev så finns ett stuteri i jönåker med många bra minihingstar.

Jag tycker inte att du ska blanda in någon annan ras eller använda dig av en icke svensk godkänd hingst som inte visat något inom svensk avel. Shetlandsponnyer är inte speciellt dyra att betäcka med så tar man och kostar på sig en betäckning med en bra hingst så ökar chansen att få ett bra föl markant!

Har kontaktat dom, hon ska dit i slutet av maj, så får vi se vad hon kommer hem med:)

på förekommen anledning (= ett antal borttagna inlägg) påminner moderatorn om forumreglerna - att det inte är tillåtet att manrknadsföra sin hingst på forumet eller att hänvisa till annonser (oavsett var man finner dem)

Så det var därför inlägget försvann? Hade nog läst lite slarvigt, men då vet jag nu. Ett tips till moderatorn kan vara att skicka pm, som är mer sannolikt att man läser om man slarvat med reglerna.

Det är ännu bättre om man läser forumreglerna innan man godkänner dem när man blir medlem. Och gärna även den nålade regeltråden som finns här på avelssidan...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 077
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka